טויוטה לנד קרוזר הוא לא עוד דגם, אפילו לא רכב שטח מוצלח – הוא מוסד; רכב חשוב בישראל שנשא לא רק משפחות לטיולים אלא גם אנשי מקצוע, משלחות חילוץ, גם יחידות מובחרות.
מורשת מכובדת
השם 'לנד קרוזר' נכנס לשירות ב־1954, והדגם הנוכחי הושק ב-1990 (אחרי J70), והוא דור חמישי שהוצג 14 שנים אחרי קודמו – ויש תוספות. ב-1984 הציגה טויוטה מעין גרסה 'קלה', וזו נקראה 'פראדו', והדור הרביעי שלה הוצג ב-2009, שנתיים אחרי הגרסה המגודלת יותר (אז עם בסיס גלגלים של 285 ס"מ, 6 ס"מ יותר). ב-2021 הוצג הדור החדש של אותו קרוזר גדול יותר, 300, וב-2023 הדור החדש שנקרא '250', הפעם עם בסיס גלגלים זהה לגדול – והוא זה המיובא לכאן רשמית; לפי טויוטה, 285 ס"מ הוא מספר הזהב של בסיס גלגלים ברכב שטח.
הדור הפורש הצליח בישראל, ונמכרו ממנו 30,000 כלי רכב, אבל הנתון המרשים באמת הוא השרידות; 95% מהם עדיין נעים בכביש.
לנד קרוזר 250 הושק בישראל בנובמבר 2024 עם לא פחות מאשר חמש רמות אבזור, במחירים הנעים בין 400,000 ל-550,00 שקלים; מאז, עלו המחירים ב-10,000 שקלים. בחודש יולי הוצגה רמת אבזור חדשה, 'לקשרי פרו' וזו מתייחדת בכך שהיא מקומית, תוצר של יוזמה שהיבואן המקומי רקח לשוק הישראלי בשיתוף עם אספיר המתמחה בשיפורים ובתוספות לרכבי שטח.
בפועל, זו חבילת אבזור המתווספת ל'לקשרי' הרגילה, שמחירה 455,000 שקלים. שוויה של חבילה זו הוא 35,000 שקלים, וזו מוצעת ללא תוספת תשלום למזמינים באוגוסט.
צילום: גיא גיאור
חבילה הגיעה
ובכן, השינוי העיקרי הוא במערך הבולמים, כעת Nitrocharger Plus מסדרת Old Man Emu של היצרן האמריקאי ARB. בולמים אלה, מתוכננים לשטח מאתגר במיוחד – מגביהים גם את הרכב ב-5 ס"מ, לשיפור מרווח הגחון וזוויות המרכב – ואליהם מצטרף מיגון גחון מלא. בנוסף, כוללת הערכה מדרגות צד, גגון אלומיניום ושמשות כהות. עם הזמנת הערכה לפני קבלת הרכב מקבל הרוכש את הרכב החדש מוכוון לשטח מאתגר יותר; גם נחסך ממנו הטיפול הנפרד, ובעיקר: אחריות היצרן לרכב נשמרת. וכל אלה מגובים בסמל ייחודי מאחור.
רטרו עכשווי
הדגם החדש מעוצב לפי האופנה העכשווית של דגמי שטח: רטרו, כאן בהשראה של סדרה 80 המפוארת; משטחים ישרים וזוויות חדות. ב'לקשרי פרו', בזכות ההגבהה, הנוכחות נוכחת אף יותר, המיגון מוסיף מראה מסוקס.
עם ההתארגנות ברכב, הנהג בעמדת שליטה; ישיבה זקופה ב-90 מעלות, דשבורד שטוח ורחב, שדה ראייה מצוין, המון כפתורים פיזיים; לכל פונקציה חשובה יש מתג משלה. עוד יצוינו: חימום ואוורור במושבים הקדמיים, שפע מקומות אחסון, צג מולטימדיה גדול עם צימוד אלחוטי לסלולרי ופועל היטב מיד עם התנעת הרכב. לוח המחוונים צנוע מזה שב'לימיטד' אך ברור וקריא, כל אלה, יוצרים סביבת נהג פונקציונלית ונוחה. בקרת האקלים תלת-אזורית, נשלטת גם מהשורה האמצעית, ופתחי מיזוג גבוהים נמצאים גם בשורה השלישית, מבטיחים קירור מהיר.
צילום: גיא גיאור
מערכת המולטימדיה נוחה וידידותית, מערך המצלמות ההיקפיות מציע פונקציית "רכב שקוף" – המצלמות מרכיבות תמונה של תחתית הרכב, כך שהנהג יכול להבין במדויק היכן למקם את הגלגלים במעברים טכניים.
בנוסף, במצב עמידה המצלמות מציעות סריקה מלאה של סביבת הרכב באמצעות שילוב של חיישנים ומצלמות, מה שמסייע הן בבטיחות – מניעת פגיעה בהולכי רגל בתחילת נסיעה – והן בניווט במקומות עירוניים צפופים. זהו כלי עזר שמועיל גם בשטח וגם בעיר, ומקל מאוד על תמרון רכב במידות כאלה. מערכת השמע אומנם רק עם 8 רמקולים. אבל שומעים בה מצוין.
המרחב השתפר בזכות הארכת בסיס הגלגלים, גרסת שבעה המושבים מציעה שורה שלישית מפתיעה לטובה, כולל מרווחי רגליים טובים ביחס למקובל בקטגוריה. עם זאת, תנוחת ישיבה נמוכה מקשה על מיקום נכון לברכיים.
צילום: גיא גיאור
השטח הוא הבית שלו
המנוע בדגם החדש הוא מיודענו מהדור היוצא: טורבו-דיזל 2.8 ליטר 4 צילינדרים המייצר 205 כ"ס (3000-3400 סל"ד) ולא פחות מ-51 קג"מ (1600-2800 סל"ד). התיבה חדשה, כעת עם שמונה הילוכים (6 היל' קודם); חלוקת ההילוכים טובה יותר והשילוב חלק יותר בכביש ובשטח.
הבסיס והמכלולים העיקריים כשהיו וכמקובל בדגמי שטח מהסוג המדובר: שלדת סולם, סרן אחורי קשיח, הילוך כוח, נעילה מרכזית. כאן יצוין כי ברמת אבזור זו אין נעילה אחורית (יש ב'לימיטד') ואין ניתוק מוט מייצב קדמי (יש ב'סהרה').
מעבר למכלולים, אנשי טויוטה תכננו היטב פרטים קטנים. לדוגמה, מכל האוריאה שבתחתית הרכב מפוצל לשני חלקים, כך שהוא לא בולט מתחת לקו התחתון של השלדה ומאפשר רצפה שטוחה לחלוטין – יתרון משמעותי בשטח, כשכל ס"מ של מרווח גחון קובע.
במפרט המקורי, מרווח הגחון אינו מצטיין, 20 ס"מ בלבד, נמוך אפילו ב-1 ס"מ מזה של הדור הפורש. אותה הגבהה של 5 ס"מ משפרת בפועל גם את זוויות הגישה והנטישה; בשטח טכני, כל סנטימטר וכל מעלה קובעים.
בגרסה המקורית, הבולמים משופרים מאשר בדגם הפורש: שיכוך טוב יותר, פחות נדנוד מיותר ובהתאם יכולת דינמית טובה יותר. ב'לקשרי פרו', למרות ההגבהה שעשויה לפגוע ביכולת הדינמית, הדבר אינו קורה; שיכוך הפעולה נעשה היטב, והרכב נשאר יציב וגם תחת עומס דינמי בכביש המפותל או אתגר טכני בשטח.
עם המערכת החדשה קשה לאתגר את הרכב בשטח, וזה מרשים. הבולמים לא רק שיעילים כאמור תחת עומס אלא הם גם מתקררים מהר. שיפור מערכת בולמים ברכב שטח הוא בעל חשיבות רבה מאוד, ואלה המוצלחות יתגמלו את השוהים ברכב בנוחות נסיעה משופרת, את הנהג ביכולת דינמית ובכישורי שטח משופרים.
רמת האבזור הזאת כוללת חישוקי 18" וגלגלים שקוטרם הכולל "31 – איזון טוב בין נוחות בכביש לעמידות בשטח. התקנות הנוכחיות לא מאפשרות כרגע התקנת צמיגים גדולים יותר לרכב שגובהו עלה.
עוד ביחס לאותה חבילת אבזור, מדרגות הצד להגנה בדפנות עוזרות לטפס לרכב הגבוה, הגגון המחובר לפסי ההטענה עם יכולת נשיאה עד 88 ק"ג; עם זאת, הגבהת הרכב והוספת הגגון מביאות את גובה הרכב לכ-2 מטרים, מעל הגובה התקני בחניונים (190 ס"מ). וגם: הגגון אינו מתאים לאוהל גג.
שורה תחתונה
לנד קרוזר 250 מביא עמו מסורת מכובדת ומוניטין אמינות משובח, יכולת משובחת לשטח, מרכב מרווח לשבעה. הוא עולה ברמת האבזור הזאת 455,000 שקלים, ובנוסף לכך שזה לא מעט כסף, הוא חסר פריטים מתבקשים כמו משטח טעינה אלחוטי, חלון בגג או תקרה פנורמית, תפעול חשמלי למושב הנוסע. ומעבר לכך: ברמת האבזור הזאת ובמחיר הזה הוא חסר נעילת דיפרנציאל אחורית וניתוק מוט מייצב – זמינים בדגם, אבל ברמות אבזור יקרות אף יותר.
על רקע הנ"ל, יש לרמת האבזור 'לקשרי פרו' יתרון בכך שהיא משפרת את כישורי השטח של הרכב ומוסיפה לנוחות הנסיעה שלו, כוללת גם פריטים נוספים גם לשיפור איכות החיים של הנהג והנוסעים – והיא מוצעת כעת באותו מחיר של לנד קרוזר בלעדיה, במה ששוויו הוא 35,000 שקלים. בהחלט ראוי לעיונו של כל מי שמחפש רכב שיכול לעשות אף יותר בשטח.