מאזדה 6e – התרשמות ראשונה
עם 6e מאזדה עושה מהלך כפול – גם מחליפה דור ישן, גם מתחברת מחדש לעולם החשמל. טעימה קצרה
אם זה היה תלוי במאזדה, הדור החדש של 6 היה מצויד במנוע בנזין עם שישה צילינדרים בטור והנעה אחורית – רעיון שאכן היה בתכנון (ונגנז). במקום זאת, מאזדה ניצלה את הצורך בחידוש המשפחתית הגדולה להצגת דור חדש עם הנעה חשמלית מלאה – זו הדרך שעולם הרכב הולך בה, ולהישאר ב-2025 ללא דגם חשמלי זה ממש לא לעניין.
ההקשר הרחב
מאזדה 6 נחנכה ב-2002, אז החליפה את 626, המשפחתית הגדולה (קטגוריה D) שהצליחה בישראל בגדול. הדגם החדש היה הרבה יותר מאשר עוד דור בסגמנט כזה או אחר. לסימול השונה של ספרה אחת במקום שלוש היה ביטוי כפול – אז חלוצי מסוגו במותגי יפן של אמצע הדרך, בוודאי במכונית מסוג כזה.
מאזדה 6 עוצבה באופן מבריק שיצר מופע דינמי, והיה לכך ביטוי ביכולתה של המכונית בכבישים המעוקלים; היא נראתה וננהגה מצוין. הדור השני הוצג לאחר חמש שנים, וזה השלישי שימר אותו פער זמנים והושק ב-2012.
אלא שבין לבין, פורד, שהייתה שותפה מ-1974 והבעלים מ-1995 מכרה את עיקר המניות שלה בעקבות המשבר הגדול ב-2008, הקטינה מאז את חלקה עד שיצאה לגמרי מהעסק ב-2015.
מאזדה פעלה ליצור לעצמה ייחוד באמצעות פיתוח שפת עיצוב חדשה, קודו, ויצירת רצפה ומערך מנועים מתקדמים (SkyActiv), ואלה מצאו ביטוי באותו דור שלישי. אבל מאזדה לא הייתה ליצרנית ענק הפונה למרכז השוק, ואנשיה החליטו כי הדרך הנכונה היא לעשותה למותג יוקרה – ומכאן אותה כוונה ליצירת רצפת הנעה אחורית.
המכירות לא המריאו, וכך נשאר הדור השלישי, וכמו דגמים נוספים שלה, שנים רבות מעבר למקובל, וייצורה של מאזדה 6 פסק בסוף 2024 מבלי שמונה לה מחליף מסוגה.
בינתיים עולם הרכב עבר שינוי מטלטל בדמות המעבר להנעה חשמלית, ומאזדה לא הייתה שם. היא לא הייתה לבדה בהקשר זה, ועולם הרכב היפני לא נכנס לשם בהתלהבות. סיבה אחת היא שרכב שמקור האנרגיה שלו הוא בחשמל המיוצר בתחנת כוח, לא נראה נכון עבור היפנים שאין להם כלל מחצבים משלה; הם היו חלוצים בהיברידי (טויוטה, הונדה), נכנסו מאוחר לשוק החשמלי ועדיין לא ממש שם. מאזדה ניסתה להציע משהו, אבל דגם הפנאי החשמלי MX-30 מ-2020 היה קטן מדי, עם טווח מוגבל מדי (200 ק"מ) ונועד לשימוש מוגבל בעיר.
הפתרון בא מתוך שיתוף הפעולה שיש למאזדה עם צ'אנגן, תאגיד הרכב הסיני הגדול. כידוע, תעשיית הרכב הסינית התחילה בשת"פ עם יצרני רכב מיפן, אירופה וארה"ב, על היציאה שלה לעולם מתחילת העשור אין צורך להרחיב, ולאחרונה הכיוון הפוך. יצרנים מסורתיים מייצרים דגמים על בסיס התעשייה הסינית, מכוונים אותם גם לעולם הגדול: אודי ו-E5, פולקסווגן ID. UNYX, גם מפתחים יחד פלטפורמות.
השותפות השווה בין השתיים התחילה ב-2012, וצ'אנגן מצדה הציגה משפחתית גדולה בהנעה חשמלית הנקראת 'Nevo A07' ב-2023. ב-2024 הושק דגם זה במסגרת מותג דיפאל בשם 'SL03', וזה הבסיס למאזדה EZ-6 שהוצגה אף היא באותה שנה ונקראת מחוץ לסין '6e'. ובאותו עניין: בתערוכת שנחאי 2025 הושק דגם הפנאי הצמוד, EZ-60.
במסגרת אירוע שערכה מאזדה בשבוע השני של דצמבר, פגשנו ב-6e ונהגנו בה להתרשמות ראשונית.
פרטים
הבסיס, הרצפה EPA1 של צ'אנגן, והממדים קרובים מאוד עד זהים לגמרי לאלה של דיפאל SL03 שאינה משווקת כאן, מוצעת בגרסה חשמלית וגם בהיברידית עם מנוע בנזין כמאריך טווח (EREV). מאזדה 6e לאירופה מוצעת בשלב זה בגרסה חשמלית בלבד, ויש לה גם גרסת 'טווח ארוך', שלא קיימת ב-SL03.
המרכב הוא מסוג ליפטבק – דלת חמישית הכוללת את השמשה האחורית. אורך בסיס הגלגלים הוא 290 ס"מ, אורך המרכב 492 ס"מ, רוחבו 189 ס"מ וגובהו 149 ס"מ. נפח תא המטען 336 ליטרים, 1047 ליטרים עם קיפול מושבים, 72 ליטרים בתא המטען הקדמי. משקל הרכב 2037 ק"ג.
הרכב מוצע רק עם מנוע אחורי יחיד ובשתי גרסאות סוללה, ונתוני התפוקה והביצועים מעט שונים. באחת, 'רגילה', סוללת LFP שיש לה אנרגיה של 68.8 קוט"ש, זו מעניקה טווח מוצהר של 492 ק"מ והספק הטעינה המהירה הוא 165 קילוואט. המנוע מייצר 258 כ"ס ו-32.6 קג"מ, ואלה מסדרים לרכב האצה של 7.6 שניות ל-100 קמ"ש ועד 175 קמ"ש.
בשנייה, 'טווח ארוך', סוללה גדולה יותר אך 'מיושנת' בהשוואה, NMC, ולזו 80 קוט"ש; הטווח גדול בהתאם, 552 ק"מ, ואילו הספק הטעינה המהירה נמוך משמעותית: 90 קילוואט. המנוע מייצר 245 כ"ס, אותו מומנט, ההאצה ל-100 קמ"ש היא 7.8 שניות והמהירות המרבית זהה.
עיצוב, נראות
מבחוץ, 6e נראית טוב – וממש טוב ברכב המבחן שהיה ב'אדום יין'. בחזית מופע לד מרשים העוטף את הסבכה המדומה, וגם הסמל מואר. החזית מזכירה את הדור הפורש.
מהצד, 6e אותו מבנה ליפטבק מעניק לה צללית קופה ארבע-דלתות – עם קורה C חדה (ועבה) למדי – עיצוב המסייע להסוות את גודלה של המכונית (כזכור, כמעט חמישה מטרים). לירכתיים מופע ייחודי, עם זנב קצר (כמו בדור הראשון של 6), שמשה ענקית כחלק מהדלת וספוילר מובנה.
סביבת נהג, נוסעים
סביבת נהג ב-6e היא כמקובל בדגמים המגיעים מסין, וזהה כמעט לחלוטין לזו שב-SL03: מסך מרכזי מגודל ("14.6), לוח מחוונים מוקרן ("10.2), הגה עם הרבה פקדים פיזיים. במרכז קונסולה רחבה עם מקומות ייעודיים לטלפון מלמעלה (רק שטח אחד לטעינה) ושטח אחסון גדול מלמטה; שם גם מוקמו שקעי USB; מיקום לא מוצלח, לא לנהג ולא לנוסע. המושבים נוחים במפגש ראשון, גם במהלך הנהיגה.
חומרי הדיפון נעימים והתחושה הכללית עדכנית, אבל החומרים פחות איכותיים מאשר בדגמי מאזדה המקוריים; פתחי האוורור עשויים מפלסטיק זול לתחושה, ציפוי הניקל במרכז הקונסולה אינו מרשים, ואפילו מנגנון הנעילה של גלגל ההגה לא הצטיין עם חופש גדול מדי במנעול עמוד ההגה, שזז יותר מדי גם כשהוא נעול.
למסכים רזולוציה טובה, אבל ממשק מערכות-נהג בעייתי. כל המערכות נשלטות דרכן, כולל מראות, אורות דרך, אפילו מגבים ואלה כוללות תפריטים ותתי-תפריטים לרוב. אני תוהה כיצד תעמוד מאזדה בדרישות של יורו NCAP בהקשרים אלה של הנדסת אנוש. לוח המחוונים קריא בדרך כלל, למעט החיווי על מצב הנהיגה, שכתוב ממש בקטן ובירוק בהיר ועל רקע בהיר; קריא זה לא. יש גג שקוף, וגם כאן רוחה של טסלה מרחפת: אין כיסוי. בהמשך במהלך הנהיגה, לא הצלחנו לכבות את ההכוונות הקוליות של מערכת הניווט.
מרחב הפנים מספק, אבל אינו גדול כמו שניתן להתרשם מממדי המרכב. הקונסולה המרכזית הרחבה גוזלת מעט ממנו ומנגד המרחב לרגל שמאל מצומצם.
במושב האחורי המרחב נדיב והספסל נוח, אבל הרצפה גבוהה מדי ביחס לבסיס הספסל – מה שגורם לברכיים להיות מורמות בהרבה ביחס לבסיס הספסל; התוצאה: כבר אחרי פחות מחצי שעה של נסיעה הורגשה תחושה לא נעימה בברכיים. פרט לכך, יש רק שקע USB אחד (USB-C).
תא המטען יעיל – לא ענק, בוודאי ביחס למכונית בממדים כאלה ולפי המקובל בקטגוריה D, אבל הוא נוח לשימוש בזכות אותה דלת חמישית היוצרת מפתח גדול. עם זאת הנתון הרשמי (336 ל'), עד גובה המושבים, נראה מעט פסימי.
מנוע, ביצועים
כאמור, הנהיגה הייתה קצרה למדי, במזג אוויר קר (6-7 מעלות) ועם שלושה נוסעים ברכב, כך שקשה להתרשם מהביצועים. למבחן קיבלנו את גרסת הסוללה הרגילה (258 כ"ס) – לא המון במונחי חשמליות, בוודאי לא ביחס למשקל הנכבד. הביצועים בפועל בהחלט בסדר (7.6 ש'; כן?), אבל כעולה מהשילוב הספק/משקל הביצועים אינם מהסוג החשמלי ההוא, גם לא במצב 'ספורט'. בניית התפוקה לינארית, והמומנט הנאה (32.6 קג"מ) המוגש כבר בסל"ד אפס מסדר צבירת מהירות ראויה.
נוחות, התנהגות
בנסיעה כה קצרה קשה ללמוד על הנוחות המוצעת לנהג ולנוסעים, בוודאי כאשר היא נעשית בכבישים הכה טובים של פרנקפורט והסביבה. הרכב היה מצויד בצמיגי חורף (M+S) כמקובל באירופה בעת הזאת של השנה, ואלה ממילא אינם מגיעים לישראל. ככל שאפשר ללמוד מאותה נסיעה, המתלים פועלים היטב במהירות נמוכה, והמכונית הייתה נוחה למדי גם במפגש עם מעט השקעים והבליטות שהיו בדרך.
על יכולת דינמית לא נרחיב הפעם – תנאים, צמיגים. כן יצוין כי מערכת תיקון הסטייה מנתיב הייתה אגרסיבית ומעיקה – במיוחד בקטע כביש מפותל שהצריך לא מעט עבודת היגוי – בלי שיש לחצן נגיש לביטולה. מערכת הבלימה הרגנרטיבית לא מציעה נהיגה בדוושה אחת גם במצבה החזק ביותר.
עכשיו, בהמשך
מאזדה 6e היא מהלך כפול ומשמעותי עבור היצרנית היפנית: דור חדש המחליף את הדור האחרון של 6 שייצורה פסק אחרי תריסר שנים; דגם חשמלי ראשון עם מפרט ממדים ומערכת הנעה חשמלית הפונה למרכז השוק ולפי המקובל כיום במשפחתית גדולה (קטגוריה D). הדגם השני והממש מתבקש, רכב פנאי המחליף את CX-5 וגם הוא באותה הקבצת גודל (D-SUV) כבר הוצג ויגיע אף הוא לאירופה ב-2026. מאזדה מצדה אמורה לייצר רצפה משלה במהלך 2027-2028.
ככל שניתן להתרשם במפגש הקצר עימה, 6e אינה חדשנית או נושאת בשורה – אבל מכיוון שהיא אמורה להגיע לכאן בסוף 2026 ומקורה סיני, בהחלט יש מצב לשיפורים משמעותיים, לא רק בגלל מתיחת הפנים הצפויה במהלך השנה הכוללת גם הטמעת סוללת LFP עם 78 קוט"ש.
כתבות אחרונות
-
יואל פלרמן, 14/12/2025יורו NCAP דצמבר – 19 דגמים, רק 11 קיבלו 5 כוכבים
-
איתי שטיינברג, 14/12/2025מאזדה 6e – התרשמות ראשונה
-
אלי שאולי, 14/12/2025ליפמוטור B10 החדש בארץ – המחיר החל מ-140,000 שקלים
-
ניר בן טובים , 14/12/2025הדגם החדש של וולוו - קפיצת מדרגה?
-
ניר בן טובים , 14/12/2025מיליון שקל חובות - וטסלה בחניה
-
ניר בן טובים , 14/12/2025שינוי כיוון: מנועי בנזין ודיזל לא ייעלמו ב-2035
-
אוהד אלגוב, 11/12/2025טויוטה אייגו X – מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה עולמית)
-
אלי שאולי, 11/12/2025ג'ילי סטאריי החדש בארץ – המחיר החל מ-170,000 שקלים
-
ניר בן טובים , 11/12/2025אופל חושפת את אסטרה 2026. ייתכן שלא תשוב לישראל