אומודה 9 - מבחן דרכים (השקה עולמית)
מפגש ראשון על כבישי סין עם מותג אומודה, התרשמות מהדגם 9, רכב פנאי בגודל בינוני בהנעה היברידית – ובדרך לשם גם הקדמה ארוכה והכרחית(?) על אחדים ממאפייני עולם הרכב הסיני
המושג הוא 'גמישות'. בעולם הרכב הסינים יוצרים תוך כדי תנועה, משנים דברים במהלכם וממש לא הולכים בדרכה של תעשיית הרכב המסורתית. הדרך להיכרות במקרים מסוימים קצת מורכבת ועתירת פרטים בגלל אופייה, אך מתבקשת לעיתים בדרך אל מושב הנהג של רכב אחד. במקרה הזה אומודה 9.
התעשייה, תאגידים
הסינים יוצרים מותגים, והרבה, בהחלטה אחת ובביצוע צמוד הכולל הצגת מספר דגמים תוך פרק זמן קצר. השיקולים ליצירת אותם מותגים חדשים הם יצירת מערך דגמים הנבנה לא רק על בסיס שונה – עממיים או יקרים, ייעודיים לשטח או רק מסחריים – אלא גם כאלה המביאים אופי שונה הפונה לחלקי אוכלוסייה אחרים: אירופאים, נשים, צעירים.
ביטוי אחר לדרכם השונה הוא במשך שנות חיי הדגם, פערי הזמן למתיחת פנים. אין דבר מחייב, מראש, שאלה יהיו שש-שבע שנים, שלוש-ארבע שנים בהתאמה. אם צריך, תהיה מתיחת פנים שנה לאחר הצגת דגם, ייתכן ודור חדש יתייצב לעיון הקהל לאחר שהקודם כיהן שנתיים.
היכולת של תעשיית הרכב הסינית להתאים עצמה לדרישות שונות מן היסוד ולעשות את זה בפרקי זמן הנמדדים בחודשים, לתקן תקלות גם תוך שבועות, מצטרפת לכל הנ"ל ומתכנסת לתוך מושג אחד: 'גמישות'.
תאגיד, מותגים
קחו למשל את תאגיד צ'רי שנוצר ב-1997. כיום יש לו כתריסר מותגים, רובם נוצרו בשנים הממש-אחרונות. אחד מהם הוא iCar המייצר דגמי פנאי ושטח בעיצוב ובמבנה מקוריים; אחר הוא Lepas המגדיר עצמו כמותג של 'לייף סטייל', פונה לנשים; ברשימת המותגים גם שניים הפונים למה שנקרא 'פרמיום': האחד הוא Luxeed והשני הוא Exeed, שישווק גם תחת השם 'Exlantix'; יש כאלה המכוונים לשווקים מוגדרים כמו עם הבחנות גם לפי שימוש, כמו Jaecoo (פנאי במגמת שטח, לא בסין) או Omoda (קרוב, מעודן יותר).
התהליך המלווה את המותג החדש מהכרזה ליצירת קו דגמים משלו קצר ביותר. במקרים רבים מתחיל בדגם קיים שעבר שינויים מזעריים מעבר לסמל החדש, במקרים אחרים שינויים משמעותיים בהרבה; העיקר לקבוע עובדות באולמות התצוגה ובכביש. שינויים נעשים גם בדגמים מוכרים בסין המופנים למערב, וע"ע צ'רי טיגו שהיה ל'פרו' כאשר פניו הופנו ליצוא.
לאותו שוני באופן הפעולה יש ביטויים רבים המוצאים ביטוי גם בשיווק ובקשר עם השוק. כך למשל, אותו תאגיד צ'רי שהחל לפעול כאן בנובמבר 2022 עם פריסבי ועתיד היה להתחיל לשווק (בין השאר) את הדגם אומודה 5, שינה תוך שבועיים(!) את תוכניותיו; אותו דגם היה כאן ל-FX, ואילו 'אומודה' היה לשם מותג שהוכרז באותה תקופה, ג'אקו הצטרף – ואלה מיובאים לישראל על-ידי יבואן אחר, כלמוביל.
עניין אחר הוא הקשר המאוד צמוד בין היצרן לבין היבואן. בווהו (Wuhu) פגשנו בצוות של ג'אקו ואומודה – שישה אנשים שעוסקים רק ואך ורק בשוק הישראלי, ומתוך כך מכירים אותו עד לפרטי פרטים, עוקבים אחריו ברמה היום-יומית ("מה קורה באולם החדש בקרית מוצקין?"), אנשיו נמצאים כאן גם למשך חודש(!), מחויבים לפתרונות ברמת הלקוח. המרחק בין פעילות כזאת ובין הסידור המקובל בשאר מותגים מוכרים משאר העולם, של מנהלי אזור עולמיים ושרשרת תקשורת ארוכה הוא כמו מכאן לסין.
וכל ההקדמה הארוכה הזאת נועדה לשמש הסבר ובסיס למפגש עם המותג אומודה ועם הדגם 9 בו פגשנו בסין, גם בנהיגה בכבישיה.
מותג, דגמים
אומודה נוסד בסוף 2022, ג'אקו הצטרף ב-2023 והשניים פנו לאירופה כבר בשנה שלאחריה. אומודה אמור להיות היותר אלגנטי ופחות 'הארד קור לשטח' מאשר ג'אקו שכבר מוכר ונמכר כאן.
בשלב זה יש לאומודה 5 דגמים (4 מהם דגמי פנאי) שהם בפועל דגמים של מותגים אחרים משל צ'רי. אליהם מצטרף זה עתה דגם פנאי קטן, חדש ושלהם בעיצוב מבריק הפונה במוצהר לצעירים, כולל מרכיבי עיצוב ממלחמת הכוכבים. ומכיוון שזו סין, גם שמו שונה – הקונספט שהוצג באפריל נקרא '3', הדגם לייצר שהושק באוקטובר נקרא '4'.
אומודה 9 הוא חריג במידת מה. זה דגם פנאי בגודל בינוני (D-SUV) והוא הגדול בארסנל הנוכחי שלה. בניגוד לאחרים שרובם מוכרים כאן דרך מותג צ'רי, מקורו במותג היותר נכבד אקסיד, בדגם הנקרא בסין 'יאוגוואנג' (Yaoguang) ו-'RX' בשווקי יצוא.
מכאן העניינים אמורים להיות פשוטים יותר.
היכרות
במקורו הוצג הדגם של אקסיד ב-2022 כקונספט, עשה דרכו לייצור ב-2023, הושק במסגרת אומודה ב-2024 ומשווק מאז בעולם. הדגם מבוסס על הרצפה M3X שפותחה בשת"פ מגנה העולמית. אומודה 9 נבחן השנה על-ידי יורו NCAP קיבל 5 כוכבים וציונים ממש טובים: 90% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 81% בהגנה על הולכי רגל, 80% במערכות הבטיחות.
הממדים כמקובל: בסיס הגלגלים 280 ס"מ, האורך 478 ס"מ, הרוחב 192 ס"מ, הרוחב 167 ס"מ. נפח תא המטען 660 ליטרים ומשקל הרכב 2195 ק"ג.
דגם זה מוצע עם מנוע בעירה פנימית בלבד (לא רלוונטי) ובגרסה היברידית-נטענת – בה נהגנו, זו שתגיע. בגרסה זו מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר המייצר 143 כ"ס (5200 סל"ד) ו-21.4 קג"מ ב-2500 סל"ד). העיקר, כדרכם של יצרני סין בסוגה ההיברידית, במנוע החשמלי. זה מנפק 462 כ"ס ו-71.4 קג"מ והתפוקה הכוללת היא 537 כ"ס ו-66.3 קג"מ. התיבה ייעודית להנעה זו, DHT3 שיש לה שלושה הילוכים, וההנעה כפולה. כל הסידור הזה מאיץ מ-0 ל-100 ב-4.9 שניות ויכול להגיע עד ל-180 קמ"ש.
הסוללה גדולה. לזו אנרגיה של 34.5 קוט"ש, הטווח המוצהר לפי WLTP הוא 150 ק"מ בחשמל בלבד וטעינה מהירה אפשרית בהספק של 71 קילוואט, מ-30% ל-80% ב-25 דקות. הטווח המשולב, כך אומודה, הוא יותר מ-1100 ק"מ.
מפגש
כמו דגמי צ'רי וג'אקו, גם לאומודה 9 סבכה עתירת-נוכחות וחזית מגודלת. היא אינה בוהקת בכרום, היא כן צבועה בגון הרכב, וגם זה מסוג הדברים שאמור לבדל אותה מהמותגים האחרים. מעל הסבכה פס צר – 'שחור פסנתר' במרכז, יחידות תאורה בצדדים, גם ניצבות בצדי החזית. הרושם נוצר, אך השילוב בין המרכיבים, כך נראה, אחיד פחות. מאחור יש ל-9 מבנה המקרב אותו לפנאי-קופה, והחלק האחורי מודגש במופגן גם באמצעות הזווית, גם ביחידות התאורה המורכבות מקצה הרכב ועד קצהו. ובקיצור: העיצוב אינו מתוחכם או מבריק, אבל לרכב נוכחות רבה וגם בגלל זה אינו נראה אנונימי.
סביבת הנהג מביאה אופי שונה לחלוטין, והיא בעיקר מאוד אלגנטית. השילוב המתקבל מקווים פשוטים, צמד מסכים במסגרת אחת, קונסולה בין-מושבים העולה כלפי מעלה, גוונים בהירים, טקסטורות נעימות ובעיקר חומרים נכבדים יוצר מקום מכבד שנעים לשבת בו.
המסכים כמובן מרכזים את כל המידע ואפשרויות התפעול – והם לוקים גם במה שנקרא 'יותר מדי מידע' (מחוונים), 'יותר מדי אפשרויות' (צג מרכזי). כמו בדגמים רבים מאוד מסין האותיות בהם, בייחוד בלוח המחוונים, קטנות מדי. עם זאת, דגם זה מביא רוחות של שינוי בכל הקשור להנדסת אנוש (ונראה כי מגמה זו תתרחב בשנה הבאה). מעבר לצגים יש מערך שליטה במערכת המיזוג 'כמו פעם' (שזה ממש כמעט עד עכשיו, כן?), יש מספר פקדים לקיצורי דרך, גם בכל הקשור למערכות הבטיחות, והשליטה במערכת השמע סבירה; התפעול חיצוני אך נעשה דרך מגע. מצד אחד השליטה בתפעול המושבים נוחה, א-לה מרצדס בדופן הדלת; מצד שני, כוונן מראות נעשה דרך הצג המרכזי, ובאמת שלא צריך ללמוד מטסלה את ההטרלות שלה. ובעניין זה: לגג הזכוכית כיסוי בד. המושב גדול, המסעד תומך, הבסיס מעט שוקע ואין הקשחה לגב תחתון. תנוחת הנהיגה טובה, מעניקה שדה ראייה טוב לפנים ולצדדים.
מאחור המרחב מרווח, עם מרווחי ראש וברכיים טובים. המושב נוח לישיבה, ככל שאפשר היה להתרשם ממנו קצרות. תא המטען גדול, עשוי היטב – ואין בו צמיג חלופי.
התרשמות
המפגש הראשון עם הרכב, גם הוא כדרכם של מותגי סין, היה במגרש חנייה שהוסב למשטח התנסות דינמית; אלא שאפילו בתקן סין המקל בהקשר זה, כאן זה היה פחות מדי, גם ובעיקר בגלל שהמגרש היה קטן מדי. מה למדנו בכל זאת? תחת עומס אגרסיבי במהירות בינונית הרכב משמר את קו הפנייה, שומר על יציבות במסלול הסללום; הרכב בולם היטב בעומס.
המפגש השני, שלא כדרכם של מותגי סין, היה בנהיגה של ממש בכבישי המדינה – מהעיר ווהו עד להר הצהוב (Huangshan), כ-220 ק"מ דרומה מאותה עיר מחוז של אנחואי (Anhui).
הדרך כללה רחובות ערים, דרכים משניות וגם מהירות, גם קטע דרך מתפתל ועולה מעלה. בדרך חזרה התחלפתי עם עמיתי ועשיתי אותה בג'אקו 5 ההיברידי שיגיע לכאן בעוד מספר שבועות; כתבה בקרוב.
אין התנעה. נכנסים לרכב, משלבים והוא מוכן לתנועה. ההתארגנות הראשונית קלה, ולא ממש אינטואיטיבית בהמשך, כמו למשל בניסיון לצמצם את הפעלתנות היתירה של מערך הבטיחות המצפצף ואף נוזף. מי שיקנה וילמד מה מפריע לו, יאפס עם תחילת נסיעה/בפקק הקרוב.
תחילת נסיעה בחשמל בלבד, וכך גם המשכה. מנוע הבנזין מצטרף כאשר באה הדרישה באמצעות המצערת וכאשר עולה הצורך של הסוללה בטעינה. הוא עושה זאת באופן מעודן והנוכחות הווקלית שלו מצומצמת.
הביצועים בפועל בתואם מלא עם הנתונים במפרט. הרכב מזנק בעוצמה, צובר מהירות בקלות וחשוב יותר: מסדר האצות ביניים משובחות. הוא מתנהל בנינוחות בכביש המהיר גם ב-120 קמ"ש, גם במהירות גבוהה יותר, ובעיקר מאפשר לעקוף בתוואי מכביד, כמו אותו קטע מפותל המטפס מעלה ואוטובוסים בו הרבה; אנשי סין נוהרים למקום הזה. ותגובה מחודדת יותר של המצערת במצב 'ספורט' מוסיפה ליכולת בפועל.
צריכת הדלק, כך מחשב הדרך, הייתה 17.5 ק"מ/ל' שזה ממש מכובד לרכב שכזה. טווח הנסיעה בפועל בחשמל בלבד היה 120 ק"מ, קרוב ל-1000 ק"מ בשימוש משולב.
נוחות הנסיעה הייתה ראויה בהחלט. ראשית, הבהרה: רמת הסלילה של חלק ניכר מאוד מכבישי סין, בוודאי המהירים שבהם, טובה מאוד. הבולמים בכיול מעט נוקשה ושיכוך החזרה מעט רך, טיפלו היטב בכשלי סלילה ואחזקה – גם שם בצמוד לאזורי תעשייה, מעברי רכב כבד – ולא הפגינו רכות בלתי-נשלטת עם שינויי גובה, מפגש עם שיבושים.
לא פחות חשוב. איכות הנסיעה הכוללת הייתה טובה מאוד. הרכב הפגין שקט ניכר, בודד היטב רעשים מהעולם החיצוני, גם את אלה שהוא עצמו מייצר בזמן הנסיעה.
אותם מתלים העניקו גם תמיכה ראויה למרכב, גם כאשר נקלע לאתגרי פנייה חדה, כולל חמיקה (שהצליחה; עובדה) מרכב שבא ממול כאילו אין מחר ורק הוא על הכביש (והאוטובוס שנעקף). ההגה שותף ראוי לנהיגה סולידית בעלת יכולת; הוא מהיר למדי (2.65 סיבובים מנעילה לנעילה), המשקל בסדר עם מעט שטח מת ובמצב 'ספורט' הוא אף טוב יותר: משקל טוב, הפניה מיידית. ואם כבר: כישורי הבלימה של אומודה 9 טובים, מאפשרים מינון סביר של עוצמת הבלימה.
לקראת עלייה
אומודה 9 יגיע לישראל ברבע הראשון של 2026, דגם ראשון של מותג זה שיצטרף לדגמים ולגרסאות של ג'אקו, המותג כאח לו. אומודה 9 מביא עמו הופעה נוכחת, גם אם לא מבריקה בעיצובה, סביבת נהג מכובדת ביותר, מרחב טוב – וככל שאפשר להתרשם בנהיגה הקצרה ביחס, גם ביצועים מעולים, צריכת דלק טובה מאוד, נוחות הנסיעה ואיכותה ראויה בהחלט והיכולת הדינמית בהחלט טובה. בישראל יפגוש הרכב לא מעט מתחרים טובים, ויצטרך לעמוד באתגרי האבזור והמחיר שאלה מעמידים, גם להפגין כי הנהיגה והנסיעה בו ברות תחרות עם הטובים בהם. בשלב זה, כך נראה, נקודות הפתיחה שלו בהחלט טובות.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה