GMC סיירה EV דנאלי - מבחן דרכים

ג'נרל מוטורס הציגה שלושה טנדרי-ענק חשמליים. לקחנו נציג מכובד בנתוניו ורב-רושם בהופעתו למבחן מקומי ראשון

טנדר-אמריקאי/חשמלי. זה שילוב נדרש – התאמת הטנדרים הענקיים לעולם המנסה לשמור על עצמו. הטנדרים האלה – כלי הרכב הפופולרי בארה"ב מזה שלושה עשורים, עם נתון מכירות מהמם של 2.2 מיליון יחידות ב-2024, כמעט 15%(!) מכלל השוק – מצוידים במנועי ענק מזהמים. לשמור על מבנה הטנדר ולהציע אותו בהנעה חשמלית נקייה מזיהום הוא כאמור צעד מתבקש, רבים יאמרו הכרחי.

ג'נרל מוטורס העמיקה בתחום; יצרה סוללות אולטיום ורצפה חשמלית-ייעודית בשם זה עם מתח מערכת של 800 וולט, הציגה ב-2020 את הטנדר האמר EV עם נתונים להדהים, וב-2022 את סילברדו EV – אותו בסיס, ללא קשר עם סילברדו דיזל המוכר – ובסוף אותה שנה נחנך GMC סיירה EV, התאום המסורתי של סילברדו הנבדל ממנו בנראות. אגב, כל היצרנים האמריקאים מכנים דגמים חשמליים בשם של אלה הרגילים, למרות שהם לא "גרסה של" אלה מקוריים בסוגם.  

1711912צילום: איתי שטיינברג

נכון ל-2025, האמריקאיים לא ממש עטים על הדגמים החדשים. אלה מהווים, במקרה הטוב, כ-2-3% מסך המסירות בהשוואה לטנדרים המוכרים עם  מנועי בעירה פנימית. העובדה שטראמפ ביטל את הטבות המס לרוכשי רכב חשמלי עלולה לצמצם את הביקושים לגרסאות החשמליות – אך הדבר מאפשר להזרים יותר בקלות לישראל עוד מספר יחידות של הטנדרים האלו.

כאן, יש להם הטבות רבות שאינן שונות מאלה של דגמי הדיזל בגלל המשקל הכולל; אין מיסים על רכב מעל 4.5 טון, המע"מ מוחזר וההוצאות מוכרות. עם זאת, לטנדר החשמלי יש מהבית מספר יתרונות של ממש: הוא שקט ולא רוטט בכלל; ההוצאות עצמן נמוכות בהרבה בגלל מחיר החשמל הנמוך מול צריכת הסולר הגבוהה ומחירו הרב. 

1711901צילום: איתי שטיינברג

הקשר, פרטים

סיירה EV הוא רכב מגודל מאוד. אורך בסיס הגלגלים 371 ס"מ ואורך המרכב 593 ס"מ, רוחבו 213 ס"מ וגובהו 200 ס"מ. אכן, מגודל מאוד. סיירה EV מוצע בשלוש גרסאות הנעה – בכולן שני מנועים והנעה כפולה. לגרסה הבסיסית (Standard Range) הספק של 605 כ"ס, מומנט של 83.6 קג"מ, לסוללה אנרגיה של 119 קוט"ש וטווח 455 ק"מ, הספק הטעינה 220 ק"ו; בגרסת הביניים (Extended Range) ההספק 645 כ״ס, המומנט 108.4 קג״מ, לסוללה 170 קוט"ש, הטווח 660 ק"מ, הטעינה עד 300 ק"ו; בגרסה הבכירה (Max Range) ההספק 760 כ"ס, המומנט של 108.4 קג"מ, לסוללה 205 קוט"ש, הטווח עד 770 ק"מ והספק הטעינה 350 ק"ו. 

למבחן קיבלנו את גרסת הביניים ברמת האבזור הגבוהה 'דנאלי' עם חבילת 'ריזרב' הכוללת בין היתר קפיצי אוויר, היגוי אחורי, חישוקי "24(!), גג זכוכית המשתרע על הקבינה כולה. מחיר רכב ההדגמה בסוכנות סופרג'יפ, שסיפקה את הרכב, כולל מע"מ, הוא 472,000 שקלים; 400,000 שקלים בלעדיו.

1711905צילום: איתי שטיינברג

מופע

לסיירה הופעה עתירת נוכחות. זו נוצרת בעיקר בגלל הממדים העצומים, ועם החזית האטומה הניצבת והגדולה מאוד, ועם צבע כמו שבשאר המרכב, ההופעה בוטה אף יותר. חישוקי "24(!) בוהקים מדגישים עוד יותר את הממדים. בלילה, החזית המוארכת המרכזה וביחד עם הלוגו של GMC יוצרים מופע בולט ומחשמל.

סביבת נהג, נוסעים

לסביבת הנהג מופע אלגנטי, סולידי, מאופק. דיפוני הדמוי-עץ נראים טוב וסביבת הנהג הזאת היא מקום שמאוד נעים לשהות בו. קל להיכנס בזכות מדרגות הצד הרחבות, למרות שלנהג אין ידית אחיזה לטיפוס, והמפתח הרחב. המושב נוח מאוד, אפילו קצת תומך.

חומרי הדיפון פשוטים, אבל מושקעים יותר באזורים הקרובים ליד. איכות ההרכבה טובה. ברמת האבזור הזאת גג שקוף, כהה אך ללא כיסוי – ובימים חמים כאשר הרכב חונה בחוץ, פנים הרכב לוהט. בין המושבים  תא אחסון עצום. יש אמנם שקעי טעינה, אבל חסרים פתרונות אחסון יצירתיים (תא קירור היה מתקבל בברכה). דגש חשוב: מספר פעולות בסיסיות מחייבות הסתגלות, כמו הפעלת אורות או כיבוי הרכב, נעשים דרך המסך לרוב.

1711902צילום: איתי שטיינברג

רוב הפונקציות מתופעלות דרך המסך המרכזי, שגודלו "16.8, ובזה ממשק מקורי בעברית וצימוד אלחוטי (קארפליי). תפעול מערכת המיזוג משלב בין פעולות במסך ובין לחצנים פיזיים – יופי; רק חבל שהמזגן לא תפקד כראוי, לעתים הפסיק לקרר או שינה את זרימת האוויר באופן אקראי.

למרות גודל המסך והתפעול בעברית, הממשק לא ממש נוח. דוגמה לתכנון הלא-מוקפד הוא שאין אפשרות למסך מפוצל המשלב בין ממשק הצימוד (לטובת ניווט, למשל) למערך מצלמות במקביל; בתמרון עירוני צפוף, שבו הייתי צריך לנווט בתוך העיר ולהשתחל בסמטאות צרות תוך-כדי, זה היה מתסכל. ולא שחסרות מצלמות, יש 14 כאלו. 

1711899צילום: איתי שטיינברג

המרחב - הן מלפנים והן מאחור - עצום. מאחור יש בערך חצי מטר של מרווח ברכיים מאחוריי). במפרט: ידיות עזר לכניסה, פתחי מיזוג (ללא בקרת אקלים), חימום מושבים, שני שקעי USB-C ושקע 110 וולט. הראות לאחור נפגעת בשל משענת ראש מרכזית בולטת מדי.

ארגז מטען

לסיירה ארגז מטען שממדיו גדולים מזה שיש בטויוטה היילקס אבל קטנים ביחס לזה בסילברדו דיזל. בשונה מהאחרון, סיירה מוצע רק עם תא-נהג כפול ואורך מרכב/ארגז אחד בלבד, וכושר ההעמסה המותר הוא 621 ק"ג. בדפנות המרכב ישנן גומחות לסיוע מהיר בטיפוס לארגז, אך מי שיצטרך טיפוס נוח יותר יוכל לפתוח מדרגה נסתרת מתוך דלת הארגז (שפתיחתו משוככת; MultiPro Tailgate, קיים גם בסילברדו רגיל) שתפעולה מחייב הפעלת כוח. בארגז ישנם שלושה שקעי כוח אך הם בתקינה אמריקאית ומחייבים שימוש במתאמים.

1711900צילום: איתי שטיינברג

ברכב המבחן הותקנו שתי תוספות ייחודיות. האחת היא שקע כוח חד-פאזי במתח 240 וולט עם הספק טעינה של עד 7.2 ק"ו – הספק מכובד המאפשר אפילו טעינה של מכונית, אבל גם כאן נדרש מתאם אירופי. תוספת אחרת היא מחיצה פריקה בין הארגז לחלל הנוסעים (MultiPro Midgate) ליצירת שטח הטענה באורך של עד 3.3 מטרים. פירוק המחיצה מעט מסורבל ומחייב, בין היתר, אחסון של השמשה האחורית מחוץ לרכב.

הנעה, ביצועים, צריכה

מערכת ההנעה חזקה. מאוד. חזקה בצורה של תיאמן. 645 כ"ס ו-108.4 קג"מ אלה נתונים מסחררים. ועדיין, קשה לתפוס כמה מהר מאיץ המפלץ הזה, שמשקלו העצמי 4 טון(!) עד שנוהגים – בין אם מעמידה ל-100 קמ"ש ובין אם בתאוצות ביניים; את המיאוץ מ-80 ל-120 קמ"ש סיים סיירה EV ב-3.8 שניות(!!) - זמן דומה לזה של ב.מ.וו M2 עכשווית. ביחד עם בידוד הרעשים היעיל, יש קושי באומדן המהירות וקל מאוד להגיע למחוזות הפליליים (ולא שהגענו, חלילה). 

1711904צילום: איתי שטיינברג

לצד זאת, בתאוצה, הגב לא נדבק למושב, כאשר השקט והמסה גדולה יוצרים תחושה של רכב שצובר מהירות בצורה החלטית ונחושה יותר מאשר באמצעות כוח מתפרץ. עוד יצוין כי במשימת הגרירה (כ-3 טון) נרשמה ירידה ברמת הביצועים, עם תאוצה של כ-7 שניות מ-80 ל-120 קמ"ש; נתון טוב שאינו נופל בהרבה אם בכלל מטנדרים מקבילים עם מנוע דיזל.

לאחר נהיגה של 610 ק"מ – בתוואי בין-עירוני, בימים חמים (35 מעלות) ובתנאים מאומצים בחלקם – נמדדה צריכת חשמל של 2.5 ק"מ/קוט"ש. עם סוללת 170 קוט"ש הטווח בפועל הוא 425 ק"מ. יצוין שלאחר מילוי של 96% (לא ניתן למלא 100%) הטווח המוצג במחשב הרכב הראה 607 ק"מ. לסיירה EV שקע טעינה בתקן אמריקאי ומתאם נדרש.

נוחות, יכולת דינמית, שטח

איכות הנסיעה על סיפונו של סיירה EV טובה. גם ב-130 קמ"ש הוא שקט ונעים, למרות הגלגלים המגודלים (275/50-24; קוטר "35) והאגרסיביים יחסית. עם זאת, כיול המתלים אינו מהטובים שפגשנו, חרף קפיצי האוויר. בולמי הזעזועים לא מרוסנים דיים ולכן מעבר על גלי כביש, למשל, מורגש היטב, ומהלך ההחזרה לא מספיק טוב, כך שמעבר בבור אינו אירוע נעים. עם זאת, הגלגלים הגדולים ופעולת שיכוך טובה מסייעים לספוג שברי כביש ובליטות גדולות יחסית.

היכולת הדינמית של סיירה EV טובה יחסית לרכב בממדים כאלו. רמת האחיזה גבוהה ביותר וההיגוי האחורי תורם הרבה מאוד ליכולת התמרון. עם זאת, סיירה EV אינו רכב לנהיגה מהירה; ההיגוי לא סימפטי והבלמים לא מוצלחים, עם משוב לקוי ועוצמה לא מרשימה.

1711907צילום: איתי שטיינברג

בכל הקשור לשטח, רצוי שלא. מעבר לזוויות המרכב הבעייתיות (בכל זאת, טנדר) והממדים העצומים, רצפת הסוללה הענקית בולטת מדי ומאוד רצוי לא "להתיישב" עליה. בנוסף, קשה למנן את פעולת המצערת, הבלמים לא מגיבים כמו שצריך, לאחר כיבוי הרכב מתבטל מצב שטח והמתלים (לעתים) חוזרים לגובהם המקורי.

1711908צילום: איתי שטיינברג

סיכום, תמורה, חישוב

GMC סיירה EV בגרסה החשמלית משלב את המאפיין את טנדרי אמריקה – הופעה רבת-נוכחות, ממדי ענק, מרחב כביר, אבזור נכבד, נתונים וביצועים מסחררים – עם הנדרש כיום, גם להוצאות אחזקה מופחתות: הנעה חשמלית. בהקשר החשמלי, טווח הנסיעה, גם בעומס, מעל 400 ק"מ ובנהיגה נכונה אפשר לקבל 450 ק"מ, גם יותר. מנגד, כישורי השטח שלו מוגבלים למה שמאפשרת ההנעה המאוד מרשימה, למה שממדי וזוויות המרכב מונעים (כולל הרצפה). 

במחירו – 400,000 שקלים ועוד מע"מ – הוא יקר מטנדרים אמריקאים מונעים בדיזל, ומשקל ההעמסה המותר שלו נמוך משמעותית. עם זאת, ומעבר ליתרונות בנהיגת רכב חשמלי, עבור מי שנוהג הרבה, יש לו יתרונות גם בהקשר הכספי. 

בהינתן נסועה שנתית של 30,000 ק"מ, מחיר החשמל (0.65 שקל/קוט"ש בצריכה ביתית) והצריכה (2.5 ק"מ/קוט"ש) ההוצאה לשנה היא 8000 שקלים. מנגד, על בסיס המבחן שערכנו ל-GMC סיירה דנאלי עם מנוע דיזל, אותה נסועה, מחיר הסולר (7 שקלים/ל') והצריכה (4.5 ק"מ/ל'), ההוצאה השנתית היא 47,000 שקלים (כל המחירים כוללים מע"מ). כלומר: כמעט 40,000 שקלים יותר, כמעט פי 6 יותר. המשמעות: עם נסועה כזאת, הפער מכוסה תוך שנתיים.

כך שאם אתם בעלי עסק רלוונטי הנוהגים הרבה, משקל העמסה כבד פחות רלוונטי והשטח בו אתם נוהגים אינו טכני או קרוב, כדאי להכניס את הטנדר הזה לרשימת אופציות הקנייה בתחום. זה עשוי להיות מאוד כדאי, בוודאי שקט ונעים ביותר.

תודה מיוחדת ל​"שי קדימה יזמות 2001 בע"מ" שסיפקו את הנגרר ואת הבובקט למבחן. 

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.