אוטו ארוך־טווח: קיה EV9 'GT ליין' (דוח מס' 1)

ספינת הדגל של קיה הגיעה למבחן ארוך־טווח. אחדים מאתנו ינהגו ברכב הזה במשך מספר חודשים, בכל מתארי הדרכים, יבחנו אותו בכל אופן שימוש. דוחות והתרשמויות של הנהגים ומלוויהם כל חודש

דגם הפנאי EV9 הוא הנכבד והנרחב בדגמי קיה. לכשעצמו זהו רכב פנאי גדול (E-SUV) הנמצא בצד המגודל של הקטגוריה, וההנעה כל־חשמלית. זהו דגם שני בסדרת EV של המותג, מבוסס על הרצפה הייעודית E-GMP שיש לה מתח מערכת של 800 וולט, והוא חולק אותה עם דגמי איוניק של יונדאי, דגם אחד של ג'נסיס.

הרכב הוצג ב־2023 זכה בתואר 'אוטו השנה העולמי 2024' ושיווקו בישראל החל במאי אותה שנה. 

מידע, סבב מקדים

הממדים בהחלט גדולים. אורך בסיס הגלגלים הוא 310 ס"מ ואורך המרכב 501 ס"מ. הרוחב 198 ס"מ והגובה 178 ס"מ. נפח תא המטען האחורי כאשר כל המושבים בשימוש, סביר, 333 ליטרים, גדול מאוד עם קיפול השורה השלישית, 828 ליטרים, ענק עם קיפול השנייה 2393 ליטרים. ויש תא מטען קדמי; נפחו 90 ליטרים בגרסת ההנעה האחורית, 52 ליטרים בהנעה הכפולה. זהו רכב במשקל כבד: 2501 ק"ג בהנעה אחורית, 2648 ק"ג בכפולה.

הדגם הוצע בראשית דרכו כאן בשתי גרסאות מנועים/הנעה, כל אחת ברמת אבזור יחידה: מנוע אחורי יחיד עם 204 כ"ס ו־35.7 קג"מ להאצה של 9.4 שניות ל־100; שני מנועים להנעה כפולה, 385 כ"ס ו־75.7 קג"מ, 5.3 שניות ל־100 קמ"ש.

סוללה אחת בשתי הגרסאות, 99.8 קוט"ש, הטווח 563 ק"מ ו־505 ק"מ בהתאמה, והספק הטעינה המהירה 350 קילוואט.

1712117צילום: איתמר רותם

הדגם הוצג ברמת האבזור 'פרמיום' הצמודה לגרסת המנוע היחיד, לזו שבעה מושבים ומחירה 429,000 שקלים. רמת האבזור 'GT ליין' הוצמדה לגרסה כפולת המנועים וזו הציעה בנוסף למפרט אבזור עשיר יותר גם שני מושבי קפטן במרכז לשישה נוסעים; המחיר: 489,000 שקלים.

במרץ השנה הצטרפה רמת האבזור 'אקזקוטיב' להיצע, מה שאפשר מחיר כניסה נמוך יותר, 399,000 שקלים. 

בחנו את הרכב בשתי הגרסאות שלו, התרשמנו מאיכותו ומרמתו, התייחסנו למחיר וציינו שזה בהחלט גבוה. 

למבחן ארוך הטווח קיבלנו את EV9 בגרסה הכי שלו, 'GT ליין'. אנחנו נחיה עם הרכב הזה מספר חודשים, כך שנוכל לדעת היכן המגרעות הנעלמות מן העין, מהם היתרונות ביום־יום לאורך זמן ובמגוון גדול של אופני שימוש, נקפיד שמספר רב של בוחנים ינהגו בו — גם לסוגים שונים של התנסות ושל דעה. כמובן, נדווח על תקלות אם יהיו ובכל מקרה על הטווח בפרט וההתנהלות החשמלית בכלל 

בסופה של תקופה ננסה לסכם גם האם איכויותיו של הרכב הזה שוות את מחירו הלא־נמוך.

התרשמות, סבב ראשון

מודה ומתוודה, אני מת על העיצוב של רכב הפנאי הגדול הזה. המשטחים, הזוויות, הפרופורציות, היציבה, גם יחידות התאורה — כל אלה יוצרים רכב שהוא בין הכלים הנאים ביותר הנעים על אספלט מדינתנו. המוני מסתכלים, המוני שואלים, גם אם לא מדובר באקזוטיקה מוטורית נמוכה ואדומה.

סביבת הנהג עשירה באבזור, עשויה היטב וראויה לציון בגלל הנדסת האנוש הטובה. בכל מה שקשור לרמת החיים, יש לציין את המיזוג המצוין, ולא רק שלא סובלים באמצע הקיץ, אלא גם מחלישים את העוצמה ומרימים את הטמפרטורה. מתווספים לכך מושבים קדמיים עם אוורור ומושב נהג עם עיסוי. המסכים טובים מאוד והצימוד האלחוטי פועל מעולה. 

1712114צילום: איתמר רותם

נהגתי ברכב 1500 קילומטרים מאז קבלתו ועד לכתיבת שורות אלו, ומצאתי שעם כיול בולמים רך יחסית, נוחות הנסיעה טובה מאוד. הרכב מטפל מעולה בשיבושים קטנים, ורק מהמורות חדות בינוניות וגדולות מוציאות אותו משלוותו, אלא שזה נעשה באופן לא אלים. אותו כיול משפיע גם על תנודות הרכב בכביש גלי.

בידוד הרעשים מוצלח עוד יותר — למרות החזית הניצבת והגדולה והמרכב הרבוע והמגודל רעש הרוח אינו נשמע בפנים; למרות הצמיגים הגדולים והרחבים — מישלן פיילוט ספורט(!), 285/45-21 — רעשי כביש כמעט ואינם חודרים פנימה; ממש־ממש מרשים. 

התאוצה, ולא רק לפי הנתונים, טובה מאוד, כי מעבר להספק המכובד המומנט הרב מאוד מוגש במלואו כמעט בסל"ד כמעט־אפס, וזה מרשים בכל זאת, כי המשקל לא נמוך. לא פחות חשוב צבירת המהירות נעשית בנועם — לא בהתפרצות או באלימות. 

היכולת הדינמית טובה — הנעה כפולה, ניהול נכון של הורדת הכוח, גם האחיזה שמעניקים הצמיגים הנ"ל. זווית הגלגול גבוהה מכיוון שמהלך הבולמים ארוך ביחס ואלה כאמור אינם מכוילים על הצד הנוקשה. גם הבלימה ראויה וקל יחסית למנן אותה. לא משהו מובן מאליו בעידן הזה.

לרוב איני אוהב כלי רכב גדולים מכיוון שבעיר התחושה היא כמו של קרפיון באמבטיה. עם הרכב הזה לא מתקבלת התחושה הזאת, ובחניה, המצלמות ההיקפיות עוזרות וקל להבין את גבולות הגזרה. ביחס למערכות הבטיחות, חלקן עובדות מצוין כמו תאורת הלד מטריקס, אך לעומתה ההתרעה על עייפות הנהג מעייפת וגם לא ניתנת לכיבוי. 

1712122צילום: איתמר רותם

התרשמות, שורה שנייה

אבל כל אלה אינם מספרים חלק חשוב מאוד של הרכב הזה — הן בממדיו, הן בשימוש, גם התגובה של האנשים בו. אחדים סיכמו את ההתרשמות שלהם בחיוך מאוד שבע רצון.

במושבי הקפטן בשורה האמצעית מותקן הדום המתרומם לגובה בסיס המושב, ומסעד הגב ניתנת להשטחה כמעט מלאה. זו אינה מיטה, אבל בהחלט מחלקת עסקים במטוס צר־גוף. במושב חימום לא רלוונטי, כרגע לפחות, ואוורור מאוד רלוונטי, בנוסף גם וילונות בדלתות הצד. ליושבים מאחור, חשוב מאוד לציין, בקרת אקלים משלהם, ופתחי מיזוג גם בשורה השלישית. 

1712355צילום: איתמר רותם

וכך, בתי מאיה ואחייני אופק העבירו את זמנם בנעימים עד שהגענו לארוחה מאולתרת אצל חברים ביישוב דישון שבגליל העליון (140 ק"מ, שעה וחצי). 

בחזור, שהיה בשעת לילה מאוחרת יחסית, התמקמו שני הצעירים במושבים שבשורה השלישית, לאחר שהבינו איך ניתן להשתמש במושבי הקפטן כמעין הדום, הניחו את רגליהם וכך נרדמו להם עד שהגענו לעיירה הציורית חדרה.

1712111צילום: איתמר רותם

התרשמות, סיכום ביניים 

ביחס למחיר ולתמורה, נתייחס לעומק בהמשך, אבל כבר עכשיו ברור שככל שהרכב יקר, עם סמל של מותג יוקרה הראוי לרכב הזה, הוא היה עולה הרבה יותר. 

הטווח בגרסה זו עשוי להוות חיסרון. ניתן להגיע אתו ל־400 קילומטרים מלמטה, אבל זה מצריך רגל עדינה מאוד על דוושת התאוצה ושיוט במהירויות רגועות מאוד. וכאן, ברכב הגדול והכבד, כל שינוי באחד מאלה משפיע די מהר על הטווח שמצטמצם.

אז מצאתי עצמי טוען את הרכב לא מעט, לא כי הייתי חייב, אלא כי לא רציתי לקחת סיכון. התבגרתי, ולמרות החוויה שבכך, אפילו המחשבה על עמידה בצד הדרך מעייפת. בכל אופן, בעמדות הטעינה גיליתי שהספק הטעינה גבוה גם בפועל והטעינה מהירה. העמדות של אפקון, לא אלה העמוסות בכביש 6 אלא אחרות ובשלל נקודות, אפשרו טעינה בהספק המרבי (שלהן) אם־כי לא דגדגה את היכולת המרבית. אז אפילו שהסוללה גדולה מאוד, הטעינה מהירה ממש. 

 

קיה EV9 'GT ליין' – שימוש, צריכה, טווח; חודש ראשון 


תחילת נסועה כוללת – 22,900 ק"מ

סוף נסועה חודשי – 25,100 ק"מ

מרחק נסיעה חודשי – 2200 ק"מ

מרחק נסיעה מצטבר – 2200 ק"מ

מספר טעינות חודשי – 6.31 

מספר טעינות מצטבר –6.31

טווח ממוצע חודשי – 318 קילומטרים

טווח ממוצע מצטבר – 318 קילומטרים  

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.