מרצדס CLE קבריו החדשה - מבחן דרכים
לקראת סוף הקיץ הקשוח שלנו לקחנו מכונית המתאימה לעונות אחרות, מתעלה בעיקר בלילה ומחוץ לעיר. התרשמות ממכונית שמציעה חוויות יחידות במינן
1. קבריולה. כל כך הרבה קסם והבטחה יש במילה ובתצורת המרכב שהופך אותה לסמל זוהר נחשק. מעט דגמים מוצעים, כיום אף פחות וגם זה מוסיף לייחודיות. הן יותר יקרות וכבדות, פחות שימושיות, יותר פגיעות לנזקים, פחות שקטות, העיקר שמייחד אותן – נהיגה בגג מופשל – תלוי במזג האוויר, גם בסוג התנועה העירונית.
בישראל כיום מוצעות רק שלושה דגמי קבריו שאינן יקרות ממיליון שקלים: ב.מ.וו סדרה 4, מיני קבריו ומרצדס CLE שהתייצבה למבחן.
רגע לפני שנמשיך. קבריולה (מצרפתית: Cabriolet) היא סוג של מרכבה עם שני גלגלים, בעיקר עם גג מתקפל, והכינוי המקוצר כאמור קבריו. בארה"ב מכונה סוג רכב זה בשם 'קונברטיבל' (Convertible; בר החלפה, מתייחס למצב הגג).
2. הקסם. למרות שלפי מרצדס ריפוד העור עבר טיפול מיוחד כדי שיתחמם פחות, בקיץ הישראלי פתיחת גג לפני השקיעה תיצור חוויה מאוד לא נעימה. אבל נסיעה לילית לעין כרם ברכב פתוח יכולה להיות חוויה קסומה ברכב פתוח. כשאנחנו יוצאים בלילה היישר לאיילון ולכביש 1, האוויר מדבר איתנו. אוויר הלילה מלטף את הפנים, והריחות מתחילים לזרום באופן ישיר; לא תמיד הם טובים. לפעמים אלה הפרחים בצד הדרך ולפעמים זה מה שהיה פעם חירייה (וכעת פארק אריאל שרון). יום אסל יום בסל, ואני לא יודע עד כמה אתם בקטע של זבל אורגני. גם הקולות נשמעים קרובים בהרבה – אם זה האופנוע שעוקף מימין או האוטובוס (שביום מסייע לצל) שנושף חלקיקי דיזל.
לא צריך להיות חזאי, אפשר ממש להרגיש את שינויי מזג האוויר. אנחנו מתחילים ב-30 מעלות באיילון ובאזור ענבה חשים צניחה ל-25 מעלות בדרך ל-21.5 מעלות שיחכו בעין כרם ויתנו סיבה לבחון את החימום היעיל במשענת המושב. ממש חלום ליל קיץ. בלילה, התאורה האדפטיבית מרשימה בכבישים המתפתלים.
בינתיים קשה להבין מה קורה במדינה ההזויה שלנו. למה ב-22:00 בלילה הדרך לירושלים פקוקה כבר לפני מחלף לטרון? סביבי שילוב מרתיע ועצבני של משאיות, אוטובוסים ונהגים של שבת שנוהגים רק ביום חול; התחושה בקבריו שהיא יותר פגיעה והרבה פחות מגוננת מאשר ברכב סגור. אנחנו חשופים.
3. CLE קבריו. הגרסה הפתוחה של CLE הוצגה ב-2024 וכאחותה, גרסת הקופה, יורשת גרסאות כאלה מ-C קלאס ומ-E קלאס. כזכור היא מבוססת על הרצפה MIRA2 אותה היא חולקת בין היתר עם C קלאס ו-E קלאס החדשות. היא תוכננה יחד עם הקופה כדי לצמצם חיזוקים – עניין נדרש ברכב פתוח, שצריך חיזוק מבני בגלל היעדר גג קשיח – ולכן פער המשקל הוא רק 130 ק"ג, 1985 ק"ג בגרסה שנבחנה. הממדים דומים לאלה שבקופה: בסיס הגלגלים 286.5 ס"מ וכמו ב-C קלאס הנוכחית, האורך 485 ס"מ, הרוחב 186 ס"מ והגובה 142 ס"מ. נפח תא המטען 385 ליטרים כאשר הגג בשימוש, 295 ליטרים כאשר הוא מקופל; בקופה 420 ליטרים. לארץ מגיעה הגרסה עם הכיול הספורטיבי יותר שמונמכת ב-1.5 ס"מ.
למרות שמדובר במכונית נישה היבואן מציע שלוש גרסאות, בכולן מנועי בנזין מוגדשים, תיבת תשעה הילוכים. בשתיים מהן מנוע ה-2.0 ליטר הכולל מערך היברידי מתון (48V) – 200 עם 204 כ"ס ו-32.7 קג"מ, הנעה אחורית; 300 אותה בחנו וזו מנפקת 258 כ"ס ב־5800 סל"ד ו־40.8 קג"מ ב־2000-3200 סל"ד, לרצועת כוח רחבה ונאה. במערך ההיברידי־מתון, מנפק המנוע החשמלי 23 כ"ס ו־20.4 קג"מ. לגרסה זו הנעה כפולה, וכל אלה מסתכמים ב־6.6 שניות ל־100 קמ"ש ועד ל־250 קמ"ש (6.6 ש' בקופה). הרכב התייצב ברמת האבזור היחידה כאן, 'AMG פרמיום ליין', ומחירו 660,000 שקלים, 80,000 שקלים יותר מאשר הקופה המקבילה. לפני שאמשיך אזכיר כי במבחר גם AMG 53, עם מנוע 3.0 ליטר, 449 כ"ס.
4. טעם טוב. "חבר, רק רציתי להגיד שיש לך טעם טוב", אומר בתחנת דלק למרגלות הגלבוע בחור צעיר שמחפש טרמפ אבל לא מעז לבקש ממני; לך תסביר שאני מלך ליום אחד. כבר ערב, סוף יום המבחן ואני יכול להפשיל גג. עם עשרות שנות ניסיון מרצדס בהחלט אמונה על עיצוב דגמי קבריו ו-CLE מאוד אלגנטית וקלאסית. היא דומה לקופה וגם מאוד שונה בזכות קווי גג הבד השחור. היא נאה גם עם חלק עליון אבל בלעדיו היא ממש מושכת. משהו במבנה של קבריו קלאסי מצליח לקסום לכל כך הרבה אנשים מכל המינים, המגזרים והדתות. אפילו אוהד אלגוב, האיש העסוק בפלנטה, הגיע במיוחד מהעיירה הציורית חדרה כדי לעשות סיבוב. זה לא קורה כל יום.
5. ריקודים מכאניים. הבלט המכני בקיפול הגג שמתבצע ב-20 שניות במהירות של עד 60 קמ"ש מרשים למראה. את כולם. זוגתי נכנסת להתקף בושה כשאנו קרבים לשכונה עם גג מופשל. "מה יגידו השכנים? בכל זאת מכירים אותנו". "מה עשינו"?, אני שואל, "הרי כולם יודעים שזה לא שלנו". "אבל תראה איך אתה נראה? חבשת כובע שחור עם סמל של מרצדס. אנשים מתחילים להסתכל"...
6. סביבה מוכרת. סביבת הנהג ב-CLE מוכרת מדגמי מרצדס אחרים, היא איכותית לתחושה, נראית מכובדת והצג המרכזי מעניק לה את ההקשר העכשווי. תפעול המערכות ידידותי, ולמצבי הניהוג ולתפריט קיצורי הדרך לחצנים חיצוניים. וישנם דברים שנותנים תחושה שפעולתם מקרית: כך לחצני המגע שעל ההגה ושל כיוון המושב; קצת מוזר שברכב כה עשיר אין אוורור במושבים או מצלמות היקפיות.
7. כללי הטקס. כמיטב כללי הטקס, לאחר שנכנסים זרועות מגישות את חגורת הבטיחות ואפשר לצאת לדרך. ההבדלים ביחס לקופה קטנים ועיקרם אפשרות לשינוי זווית הצג כדי למנוע השתקפות, ובייחוד שלושה לחצנים גדולים בין המושבים: אחד נועד להרים את הגג, אחד להוריד אותו, ביניהם לחצן שמעלה שני מסיטי רוח: אחד קטן מעל השמשה הקדמית ואחד גדול מאחורי הנוסעים. נראה שהם מוסיפים לרעש אך מרגיעים את הסופה באזור הנהג והנוסעים במהירות גבוהה. ליד הפקדים השולטים בתפעול המושבים נמצא לחצן צעיף האוויר (AirScarf), החימום לעורף.
גם החלונות שונים. כאן האחוריים נפתחים על-ידי הנהג, אך לנוסעים מאחור אין שליטה. לחצן ייחודי נוסף יגרום לכך שכל נגיעה באחד המתגים תוריד או תעלה את כל החלונות ביחד. הדרך בה אנשי מרצדס שילבו תאורת פנים ברכב, אפילו בגג הבד האיכותי, נאה מאוד.
8. לקחת חברים. קל לגבש תנוחת נהיגה נעימה עם שפע אפשרויות הכיוון, כשאני מתלבט בין ישיבה גבוהה כשהרכב סגור לנמוכה כשהוא פתוח. הפקקים גררו אותי לישיבות ארוכות ואז המושב יכול לעייף, בעיקר מכיוון שתמיכות הגב אינן מדויקות. גם זווית הדוושות אינה מושלמת עבורי.
כשהרכב סגור הראות לאחור עם השמשה הקטנטונת אינה מצטיינת. הראות כמובן טובה בהרבה כשהרכב פתוח אלא שאז הנטייה היא לשקוע קצת במרכב כדי לספוג פחות רוח ורעש.
אחד מיתרונות המכונית הפתוחה מסוג קבריו בהשוואה למכונית הפתוחה מסוג רודסטר הוא שלה יש מקום לשניים מאחור; הכניסה לאחור אינה מציאה גדולה אלא אם הגג פתוח, הישיבה זקופה וגבוהה וזה טוב לרגליים אך פחות לראש שהמרחב עבורו אינו נדיב. השמשות הקטנות יוצרות תחושה קלה של קלסטרופוביה. מאחור חסרות משענות לידיים – אבל פתחי המיזוג מאוד אפקטיביים.
תא המטען גדול יחסית אך השילוב בין מבנה עמוק למפתח קטן יקשה להגיע לדברים שנמצאים בקצה (צריך להיזהר שלא לפגוע בראש). בתא מחיצה חשמלית שמסייעת להבין איך להעמיס ולשמור על יכולת הגג להתקפל. יש בו גם לחצנים לקיפול המשענת המפוצלת כדי להגדיל את הנפח. לא ציפתי למצוא כאלה במכונית כזו.
9. בעדינות. משהו בקבריו גורם לנהוג באופן מתון יותר וליהנות מהרגע, והתחושה היא שהרכב נע במהירות גבוהה ממה שקורה בפועל, וממילא בקטעי כביש רבים אי אפשר להזדרז. פעולת חטיבת הכוח נעימה מאוד, מתאימה לאופי המתבקש של שיוט במכונית הפתוחה הזאת שהיא במיטבה בשיוט מהיר.
המנוע מייצר כושר נאה; הרכב מאיץ היטב מהמקום, ותאוצות הביניים נאות בהחלט, כי בכל זאת רצועת כוח כזאת. המנוע, כך חוש השמע, מתאמץ יותר מאשר אותו אחד בקופה; ככה זה כאשר הוא משדר ישירות בלי פילטרים. הצליל נעים ביחס למנוע ארבעה צילינדרים ולפי ההדהוד במנהרות הוא אמיתי ברובו. מה שקצת מפריע הוא השילוב בין מצערת לא חדה ותיבה איטית. אמנם פעולת התיבה מלטפת, אבל כשרוצים תאוצות מידיות יש ללחוץ בחזקה על המצערת ולעיתים גם לשלב תפעול ידני.
צריכת הדלק ביום המבחן עמדה על 10.5 ק"מ'/ל', ובשיוט נינוח הגיעה ל-12.5 ק"מ/ל'.
10. ברכות. היעדר הגג, כאמור מרכיב משמעותי בקשיחות המבנית של המרכב, מורגש גם כאן. על שיבושים מורכבים או גלי כביש ניתן לחוש כיצד הרכב מגיב לעומסים הנוצרים עליו; אם נהגתם בעבר בקבריו תבינו מיד במה מדובר. בניגוד לקשיחות ולחדות המאפיינים את הקופה, כאן הכל קצת פחות חד – והדבר מורגש בהיגוי, גם ביציבות הכיוונית על כביש גלי עד גבה-גלי. התחושה היא שהרכב נע פחות כמקשה אחת, ולכך מצטרפים יותר רשרושים בעומסים גדולים.
זה לא פוגם בהכרח בהנאה – זה משהו אחר. בכבישים מפותלים נוצרת התחושה שהרכב יותר "מתנהג" – עם יותר תנועה הן של האחוריים והן של החרטום כאשר המצערת נלהבת. בכל הקשור לבלימה, הנשיכה הראשונית אינה מרשימה וחסרה עצמה לאורך הדרך.
11. טפיחות. בנסיעה מהירה בכבישי רמת הגולן הלוהטים אני לא מעז לפתוח את הגג שטפיחות הרוח עליו מורגשות. אבל יחסית למכונית פתוחה, CLE קבריו היא מעודנת ונעימה. היא נעה בכבדות הולמת ואפילו רעשי הכביש אינם בולטים הקבריו מסתדרת עם רוב השיבושים הרבה יותר טוב ממה שהייתי מצפה ממכונית בכיול ספורטיבי עם צמיגים צנומי-דופן שכאלה – 245/40-19 מלפנים; 275/35-19 מאחור. רק פה ושם, שיבושים גדולים או רצף גלים הוציאו את הרכב משלוותו.
12. ההנאה שלנו. מכונית קבריו, לא נועדה לחובבי הנהיגה הספורטיבית 'הארד קור', אלא ש-CLE הפתוחה הופכת כל נהיגה ואף גיחה כאשר הגג מופשל לחוויה של ממש ועושה זאת באופן ייחודי.
לנו היה קשה להיפרד ממנה ולו בשל האווירה הממכרת שהיא מייצרת אפילו בקיץ שלנו. היא נעימה, עשירה ומבצעת ואפילו מרווחת ביחס למקובל בקבריו.
סיכום
CLE קבריו נעימה, טובה ומרווחת מ-C קלאס קבריו היוצאת, ומחירה, שמגיע ל-660,000 שקלים בגרסה שבחנו, נמוך משמעותית מזה של E קלאס קבריו. זה מחיר גבוה מאוד לכשעצמו, פונה מתוך מהות הגרסה למתי מעט ממש, אבל מביא אתו מעבר לייחוד גם מעמד מובטח בקרב אספנים.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה