הגשם שטף את האבק מהאוויר ופסק בדיוק כשהגעתי למתחם של ד.ל.ב מוטורספורט בשורק – יום מושלם להשקת גרסאות פולריס RZR ל-2018. גולת הכותרת בהשקה היא הגרסה החדשה והמדוברת של RZR: דיינמיקס (Dynamix).

פולריס RZR 1000 טורבו דיינמיקס – השקה


אס מהשרוול
פולריס RZR (נקרא גם Razor, תער), היה מיום שהוצג אמת המידה של טרקטורוני צד-לצד (צל"צ; Side by Side) הספורטיביים. הנסיך הקטן של עולם השטח הגיח משום מקום, וכמעט ללא תחרות המציא לפני עשור קטגוריה חדשה. ולא רק שהקדים את זמנו, הדגם החדש גם ביצע את מטלות השטח בצורה מעוררת התפעלות, עם מתלים שתיקלו כל סלע ומנוע שופע כוח. 

וכמו במשחקי הכס, גם ל-RZR קם אויב עוצמתי בצפון. בית Can-Am הקנדי שיגר למערכה את מאבריק X3, וזה הציג, ובעיצוב מושך, מנוע ומתלים משופרים לביצועים ולהתנהלות עדיפים. כך החל מירוץ חימוש עתיר סוסים, שהגיע בשלב זה לאזור ה-170 כ"ס. כעת חיכו כולם לתשובה של פולריס. 
התשובה הגיעה מכיוון בלתי צפוי. במקום להוסיף לביצועים דרך חיזוק המנוע, בחרה פולריס בשיפור הביצועים בשטח באמצעות שדרוג משמעותי ביכולת המתלים. ובכן, RZR 1000 טורבו 'דיינמיקס' 2018 החדש מציג, לראשונה בעולם הצל"צ, מערכת מתלים חכמה ואדפטיבית המתאימה עצמה למצבי נהיגה ומתארי שטח משתנים. 

פולריס RZR 1000 טורבו דיינמיקס – השקה


כל חובב נהיגה חושש מקדמה שתחסל את התחושה, מכך שבקרות וחיישנים יחליפו את היכולת האנושית שהשתכללה עם השנים לדרגת אמנות, או פשוט תיקח לו את הכיף. מה שמעלה שתי שאלות: איך זה עובד בשטח? האם התחושות אכן נפגמו?

אותה גברת  
ה-RZR החדש דומה מאוד לגרסה המשופרת של ה-1000 טורבו שהוצג ב-2017. המנוע בעל 168 כוחות סוס מייצר מומנט בלתי נגמר, ועם זאת רמת הרעש נמוכה יותר והנסיעה בו שקטה יותר מאשר עם מתחריו. השלדה זהה, ולבולמים הקדמיים מהלך מרשים של 40.6 ס"מ ואילו לאחוריים מהלך של 45.7 ס"מ. 

העיצוב קיבל טוויסט קל עם גריל ענק בעיצוב חדש ובצבע אדום, ואם תשאלו אותי, ה-RZR עדיין נראה כמו רובוטריק מגושם עם מבט עצבני, מה שמשייך אותו לרובוטריקים הרעים.

פולריס RZR 1000 טורבו דיינמיקס – השקה


עיצוב הפנים בסיסי למדי, והחידוש העיקרי הוא מערכת מידע/בידור חדשה הממוקמת במרכז הקונסולה וכוללת צג "7. המערכת מודרנית גם בסטנדרטים של מכונית פרטית, וכוללת ניווט, מצלמה קדמית ואחורית, חיבור לטלפון חכם ובקרה על כל המערכות ב-RZR. המולטימדיה הזו עובדת נפלא במגע יד, ויש בה כל מה שצריך לניווט בטיול שטח; עם זאת, בגלל לו"ז ההשקה לא יכולתי להעמיק בה. תנוחת הנהיגה מעט גבוהה, שולטת ומשדרת לנהג יותר כיף מאשר ספורט; ספורט, כידוע, שווה לתנוחת ישיבה נמוכה יותר. בסיס המושב מעט קצר לירכיים והמקום לכף רגל שמאל מעט מוגבל. 

לא אותה גברת
דיינמיקס היא מערכת מתלים חכמה, שפותחה בשיתוף פעולה בין פולריס לבין יצרנית הבולמים פוקס. המערכת כוללת שבעה חיישנים שמשדרים כמאתיים אותות בשנייה, ואלה מספקים למערכת השליטה מידע רציף על מצב בולמי הזעזועים, הבלמים, מיקום הגלגלים בפנייה ועוד.

פולריס RZR 1000 טורבו דיינמיקס – השקה


המידע שמתקבל במהלך הנהיגה משפיע על עשרה מהלכי מתלה שונים בנפרד לכל אחד מארבעת המתלים, ובפועל מתקבל שיכוך מושלם כמעט בכל מצב נהיגה. המערכת כוללת, כמו בדגמי מכוניות עדכניים, גם מצבי ניהוג: 'קומפורט', לטיולים רגועים; 'ספורט', אם רוצים לתת בגז; 'פירם', הסוגר את מהלך המתלים ומיועד לנהיגה מאוד אגרסיבית וקפיצות באוויר.

למרות זמן נהיגה מוגבל יכולתי להתרשם מהאופן בו המערכת פועלת. ביציאה מהמקום, לדוגמה, מספקת המערכת יותר אחיזה לגלגלים האחוריים ומאפשרת יציאה מהירה יותר מהמקום. כשבולמים בצורה פתאומית, המערכת מקשיחה את הבולמים הקדמיים בכדי שהאף יישאר יציב, וכך גם בבלימה תוך כדי פנייה. אבל הכי מגניב כאשר ה-RZR מעופף; המערכת מזהה שכל ארבעת הגלגלים באוויר – ומקשיחה את כולם בכדי לייצר נחיתה חלקה ומשולמת. 

פולריס RZR 1000 טורבו דיינמיקס – השקה


היה מעניין להשוות את ה-RZR עם מערכת ה'דיינמיקס' לזה נטול המערכת. עבדתי קשה יותר עם ההגה והזעתי הרבה יותר בנהיגה – בכדי להגיע עם הטורבו הרגיל לאותה מהירות שאליה הגעתי בקלות עם הכלי בעל הדיינמיקס. כשיצאתי מהכלי, התחושה הראשונית הייתה שדווקא הוא מעניק יותר כיף כי השליטה יותר גדולה. במחשבה שנייה, בנהיגות "באחה" ארוכות, הטכנולוגיה הזאת תאפשר לנהג לשמור על ריכוז לאורך זמן, וזה משמעותי גם בטיולי שטח ארוכים. 

פולריס RZR 1000 טורבו דיינמיקס – השקה


מבחר הגרסאות
אירוע ההשקה אפשר לנו להתרשם מכל מבחר הגרסאות של ה-RZR, ולקבל תובנות מעניינות על ההבדלים ביניהן. 

RZR 570 – החל מ-95,000 שקלים. לגרסה הבסיסית 44 כ"ס ומראה בסיסי ביותר. ל-570 מעט כוח, אבל הביצועים מפתיעים לטובה - אפשר בהחלט ליהנות איתו בשטח והוא כלי טיולים טוב.

פולריס RZR 1000 טורבו דיינמיקס – השקה


RZR 900 – החל מ-125,000 שקלים לגרסה דו-מושבית, ומ-137,000 שקלים לגרסת ארבעה מושבים. עם הספק של 75 כ"ס, היגוי חשמלי ומתלים בתצורת עצמות עצה כפולות, גרסת 900 סמ"ק עדיפה משמעותית על פני גרסת 570, והוא מהנה במיוחד. ההמלצה שלי - וותרו על ה-570, וקחו את גרסת ה-900 סמ"ק. ההבדל בביצועים שווה את הפרש המחיר.

RZR XP1000 – החל מ-155,000 שקלים לגרסה דו-מושבית, ומ-161,000 שקלים לגרסת ארבעה מושבים. כאן הספק המנוע הינו 110 כ"ס, ומתלים משופרים בעלי מהלך ארוך יותר, התורמים לאחיזה עדיפה טובה משמעותית מזו של גרסת 900 סמ"ק. 

פולריס RZR 1000 טורבו דיינמיקס – השקה


RZR XP1000 טורבו – החל מ-170,000 שקלים. למנוע הטורבו הספק של 168 כ"ס המאפשר ביצועים מעולים. גרסת הטורבו הבסיסית מוצעת בגרסת שני מושבים בלבד, ועם בולמי זעוזעים של 'ווקר אוונס'. גרסה דומה עם בולמי זעזועים של 'פוקס' מתחילה ב-185,000 שקלים לגרסה דו-מושבית, ומ-199,000 שקלים לגרסת ארבעה מושבים.

RZR XP1000 טורבו 'דיינמיקס' – החל מ-199,000 שקלים. גרסת הקצה בהיצע RZR מציעה הספק מרשים וכושר תנועה מעולה בשטח לאורך זמן בזכות בולמי הזעוזעים האדפטיביים. 

לא היה, אך יהיה – פולריס RZR RS1. במהלך השנה יושק כלי שטח ספורטיבי חד-מושבי בשם זה. חשוב אף יותר: בד.ל.ב מבטיחים להקים ליגה המיועדת לכלים אלה. משעמם לא יהיה.