שני הדגמים באמת נראים קצת כמו הכלאה בין המכוניות של סין ואלה מיפן, העיצוב נאה אבל פחות מצטיין בפרופורציות מאשר בדגמים האחרונים של היפנים. כך גם סביבת הנהג, עם המסך הענק במרכז, וזו נראית סינית במבנה, לעיצוב קווים קלאסיים והחומרים נאים.

כן נאבקים
גם טויוטה "דפקה הופעה". בעמדה ניצב באופן מופגן ומרשים קו המכוניות החשמלי החדש תחת הכינוי 'BZ' שהיפנים ממשיכים לדבוק בו. כל דגם מיוצר עם שותף מקומי אחר, ולצד 3 היותר מוכרת (GAC) הושקו כאן 5 (בשת"פ BYD וFAW-) ו-7 (יחד עם FAW).
הסינים כאמור אוהבים מכוניות נוסעים, וכנראה זו הסיבה שלקסוס השיקה דווקא בתערוכת שנגחאי את ES החשמלית אותה זכיתי לפגוש תחת מעטה סודיות בסוף אירוע קנשיקי באירופה בפברואר 2025. בשיחה שניהלתי עם סיימון המפריס, סגן נשיא בטויוטה העולמית והאחראי על העיצוב, אמר הוא כי "היה כיף לעבוד על ה-ES, סוף סוף מכונית נמוכה לאנשים שאוהבים לנהוג. אני חושב שיש בעולם עדיין אהבה למכוניות כאלה, ולמרות שהיא נראית יותר אגרסיבית זו בהחלט לא GS אלא ES, ויהיו לה מספר חטיבות כוח, לא רק חשמלית". ואכן, כך הרכב החדש. עבור המותג התלוותה להשקה הבשורה שיוכל להקים מפעל עצמאי בסין, ללא שותף מקומי; עד כה רק לטסלה מפעל כזה.

ברשימת "לא מוותרים על סין" נמצאת גם ניסאן שהציגה את פרונטיר, טנדר עם מערך היברידי-נטען והמשפחתית הגדולה N7 שנראית ממש סינית; לא מפליא בהינתן העובדה שדגם זה מבוסס ובאופן ברור על 007 של דונגפנג, השותפה הוותיקה, שגם מייצרת ומוכרת אותו תחת שמה; גרסה דומה נמכרת גם במסגרת מותג פורת'ינג. גם הונדה, עם מבחר דגמים, נראית הרבה יותר חיה מאשר אצלנו.
כן השתתפו
אחת המכוניות היפות בתערוכה, גם שונה מכל האחרות, הייתה של לוטוס הקטנה, יצרן נוסף השייך כיום לג'ילי. מדובר בקונספט ת'אורי 1 (Theory 1) – מכונית תצוגה שנחשפה בסוף השנה שעברה אך לא כיכבה בתערוכות. הרעיון הוא לייצר מכונית ספורט חשמלית קלה תוך שימוש בחומרים מרוכבים. "במכונית כזו חשוב שהמשקל יהיה נמוך, אז לא עברנו את ה-1000 כ"ס ולא הרכבנו סוללה גדולה", אומר לי בן פינה, סגן נשיא לוטוס לעיצוב, ומציין כי "אפשר להביא אותה לייצור, אבל כרגע זו יותר הצהרה על כיוון טהור ופשוט. היא יותר סופרקאר מאליזה, אבל הכל כאן עדיין פשוט, וגם שיחקנו בהרבה מרכיבים וחומרים.לקחו לנו שנתיים לתכנן את הרכב וזה בהחלט מהיר, וקיבלנו הרבה השראה מאספרי S1. באספרי היה קו שיורד מהחלק האחורי לקדמי והלכנו בעקבותיו, שם נבע מאופן הבנייה שהתבססה על שני חלקי אלומיניום גדולים. עוד מכונית שהשפיעה הייתה הדגם 11 שהייתה פסל מאלומיניום. אספרי היא מכונית אייקונית, קשה להאמין שהיא בת 50, והיא תמיד במחשבות שלנו. ת'אורי אינה מכונית-על אקזוטית בראייה שלנו אלא מכונית ספורט".

ג'ילי מעורבת גם בסמארט שהדגם #5 שלו הושק כאן עם פתיחת התערוכה, והוא נראה שונה מאוד מ-#1 ומ-#3. "בשני הדגמים האלה הצלחנו ליצור מראה נקי ופרוגרסיבי, וכאן הלכנו על עיצוב יותר פרובוקטיבי ומוחצן ושפת העיצוב אומרת שהוא יותר SUV", מסביר ואגנר, "לדעתי, סמארט כמותג לא צריך פילוסופיית עיצוב כה קפדנית, אנחנו יכולים לתת לו יותר חופש ולכן #5 שונה".

הסינים גם אוהבים נוסטלגיה, גם כזאת שאינה קשורה אליהם ישירות, גם מזמנים שהיו מנותקים מיוצריה. וכך אני מגלה בקומה השנייה רכב שנראה כמו מיקרובוס משופץ של פולקסווגן – אבל מקרוב מדובר במשהו שונה. סונג סן סאמר הוא רכב חדש בעיצוב מאוד נוסטלגי ומבוסס על מכלולים של BYD. לצידו הציגה סונג סאנג גם העתק של קורבט 1958 וקאדילאק מ-1959, ואפילו מרלין מונרו הסינית הייתה בעמדה.
מסיימים, ממשיכים
תערוכת שנגחאי 2025 היא אירוע ענק, עשיר ודינמי, וזה משקף היטב את התנופה, הבלגן הלא מנותב, השפע וההתקדמות הסוחפת בתעשיית הרכב הסינית. כל כך הרבה מותגים צצים בין רגע עד כי קשה לדעת מהו מותג, כל כך הרבה דגמים שנראים כה דומים זה לזה עד כי נראה כי יצרן העתיק ממשנהו וזה בתורו העתיק אף הוא בשכפול בלתי-פוסק.
בסין זה אחרת, ונראה שכל תורות השיווק שהיכרנו נותרו במגירה. איך זה ייגמר? קשה לדעת. כרגע, בכל אופן, התעשייה הסינית מעשירה עוד ובהרבה את מגוון המותגים והיצע הדגמים, מוסיפה גרסאות הנעה מכל סוג ואז עוד, מתקדמת טכנולוגית מאוד וגם מוסיפה, ועוד לא דיברנו על מפרטי הביצועים והיכולת, תפריטי המפרט והמערכות.
לא מעט מותגים ינשרו, חלק קטן כבר נסגר, אבל בשלב זה נראה שתעשיית הרכב הסינית מכוונת הכי גבוה שיש. הכי הרבה – ובינתיים היא מוכרת עוד ועוד מכוניות.