ניסאן משתלטת על מיצובישי - אוטו

ניסאן משתלטת על מיצובישי

היצרן היפני, חלק מקונצרן רנו-ניסאן העולמי, רוכש 34% ממניות מיצובישי והופך לבעל השליטה בחברה. המחיר – 2.18 מיליארד דולר

בעקבות המשבר שעוברת מיצובישי, עם חשיפת מסכת ההונאות והשקרים שלה בתחום צריכת הדלק, רוכשת ניסאן את השליטה בחברה היפנית. קרלוס גוהן, יו"ר מועצת המנהלים של קונצרן רנו-ניסאן הכריז על כך והודיע כי ניסאן תשלום 2.18 מיליארד דולר (237 מיליארד ין) עבור 34% ממניות מיצובישי, ובכך תהפוך לבעלת השליטה ביצרן הרכב היפני.
באופן זה יהיה קונצרן רנו-ניסאן בעל כושר ייצור שנתי של תשעה מיליון מכוניות – בסביבה של שלושת הגדולים האחרים: טויוטה, פולקסוווגן ו-GM. להזכירכם, רנו מחזיקה ב-43% ממניות ניסאן; ניסאן מחזיקה ב-15% ממניות רנו.
הגרוע רק החמיר
תחילת הפרשה בהודאה של מיצובישי כי במהלך השנים סיפקה נתונים שאינם נכונים למבחני צריכת הדלק של דגמי המיקרו שלה (Kei Car) – דגמים המיועדים רק לשוק היפני וזוכים לעידודה של ממשלת יפן בגלל ממדיהם הזעירים וצריכת הדלק המאוד נמוכה שלהם.
אולם עם הזמן התגלה כי מדובר בתופעה חמורה בהרבה – הן בזמן בו נמשכה והן בהיקף. מיצובישי הודתה כי היא העבירה נתונים שגויים מאז 1991, וכי מדובר בכל דגמי המכוניות שמכרה ביפן. מיצובישי הצהירה כי לא הונתה מחוץ ליפן, אבל EPA, הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב, הודיעה כי תחקור את העניין ודרשה הבהרות ונתונים מהיצרן היפני.
המניה של מיצובישי הגיבה בהתאם. תוך ארבעה ימים (19-22 לאפריל) איבדה המניה 42% מערכה, ובחמשת הימים הבאים איבדה עוד 16%. וכך, בין 22 ל-27 באפריל נרשמה צניחה של 51% בערכה של מנית מיצובישי מוטורס – וזו נפילה שאפילו פולקסווגן לא חוותה כמותה עם התפוצצות פרשת הרמאות במנועי הדיזל. ובקיצור: מחצית משוויה של מיצובישי נמחקה בשבוע.
עם הודעת ניסאן עלה ערכה של המניה, וערכה היום גבוה ב-36% מערכה בשפל. והנה פרט טריוויה שחובבי תאוריות קונספירציה יאהבו – מי שהוביל לחשיפת הפרשה היתה ניסאן, שגילתה כי משהו "לא מסתדר" בנתוני הדלק במכוניות קאי שמייצרת עבורה מיצובישי...
העתיד לפי גוהן
יו"ר רנו-ניסאן ציין כי האיחוד יחסוך מיליארדים בעלויות פיתוח, אבל "האתגר הגדול הוא לעזור למיצובישי לשנות עצמה, לגדול, להיות רווחית ולשחזר את המוניטין שלה". יו"ר מיצובישי, אוסאמו מאסוקו, אמר כי המיזוג הוא בלתי נמנע, וכי "היה מתרחש מתישהו". קרלוס גוהן אמר כי לקונצרן שלו יש ידע ויכולת להעלות את מיצובישי על המסלול הנכון.
הלא זה בדיוק מה שקרה לניסאן – שהייתה חדלת פירעון בסוף שנות התשעים, נקנתה על-ידי רנו – ויצאה מהמשבר ההוא, לא מעט תודות לניהולו של קרלוס גוהן עצמו.
בכל אופן, מה שלא ידוע הוא היקף ההוצאות הישירות שייגרמו למיצובישי בעקבות ההונאה רבת השנים – הן בגלל קנסות שתטיל עליה ממשלת יפן, הן בגלל תביעות של קונים. הבעיות האלה יהיו, החל מעכשיו, גם הבעיות של קונצרן רנו-ניסאן.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות