מיצובישי והונאת צריכת הדלק – העלילה מסתבכת - אוטו

מיצובישי והונאת צריכת הדלק – העלילה מסתבכת

חברת מיצובישי הודתה בביצוע לא תקין של בדיקות צריכת דלק במשך 25 שנים – ומנייתה השלימה צניחה של 50% תוך שבוע

אחרי ששערוריית ההתעלמות מתלונות על תקלות בשנת אלפיים פגעה קשות במיצובישי, משבר ממנו החברה לא התאוששה לגמרי עד היום – מאיים סקנדל נוסף על עתידה של החברה.

מדובר במניפולציה שעשתה החברה בתחום נתוני צריכת הדלק, שהיקפה המלא עדיין לא ברור לחלוטין. בשלב הראשון נחשף כי הנתונים המשופצים מתייחסים לארבעה דגמי מיקרו (Kei car) יפניים, ש-625,000 יחידות שלהם נמכרו בשוק היפני בלבד. אך בהמשך הודתה החברה, בעקבות חקירה פנימית, כי בעיית הנתונים השגויים עמוקה בהרבה ונמשכת ככל הנראה כבר 25 שנים. מספר צוותי חקירה הוקמו כדי להמשיך ולבדוק את הנושא, וכבר הועלו טענות כי הבעיה מקיפה מספר גדול בהרבה של מכוניות – כולל כאלו שנמכרו מחוץ ליפן. בעקבות זאת הקים הממשל האמריקאי צוות חקירה לבדיקת הנושא.

עלות הסקנדל עבור מיצובישי עדיין לא ידועה, כמובן, אולם הערכות חיצוניות מדברות על סדר גודל של חצי מיליארד עד מיליארד דולר בפיצויים ללקוחות והחזר סובסידיות לממשלה – רק עבור המכוניות הכלולות בחשיפה הראשונית. מניית מיצובישי איבדה כבר כמחצית מערכה מאז החלה הפרשה להיחשף לפני שבוע, ולאור מצבה הכללי של החברה, שכאמור לא התאוששה עדיין מהסקנדל של שנת אלפיים וסובלת מהיצע דגמים צר יחסית ומיושן, לא ברור אם היא תצליח לשרוד את המשבר הנוכחי, כפי שהודה נשיא החברה טצורו איקווה במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (שלישי).
החברה לא באמת התאוששה מהמשבר של תחילת שנות האלפיים ועומדת כעת בפני סקנדל חדש

מה בעצם עשתה מיצובישי?
נתוני צריכת הדלק ביפן נקבעים על סמך בדיקה שעושה רשות ממשלתית. הבדיקה מבוצעת בצורה סטאטית, כאשר הרכב "נוסע" על מתקן נייח עם גלילים, בדומה למתקן המשמש לבדיקת הבלמים במבחן הרישוי השנתי. לשם חישוב צריכת הדלק בצורה כזו, יש להזין למכשיר נתונים לגבי התנגדות הרוח והתנגדות הצמיגים לגלגול של הרכב הנבדק. נתונים אלו מסופקים על ידי היצרן – וכאן המקור לבלגאן הנוכחי.
מיצובישי סיפקה לרשויות היפניות נתונים טובים יותר מאלו שבמציאות, כשהטענה היא שמדובר בנתונים מחושבים ולא מדודים. מיצובישי, מצידה, טוענת כי חוסר ההתאמה בנתונים נובע מכך שהם נמדדו לפי התקן האמריקאי, ולא לפי התקן היפני. בעוד שלפי התקן האמריקאי מותר ליצרן לבחור את הנתונים הטובים ביותר שהתקבלו מתוך מספר מדידות, התקן היפני דורש לבצע ממוצע בין הנתונים שהתקבלו במדידות השונות. אולם גם אנשי מיצובישי לא ידעו להסביר מה גרם להם לספק נתונים שנקבעו לפי התקן הלא נכון.
כך או כך, כמובן שנתוני התנגדות רוח והתנגדות צמיגים נמוכים יותר יגרמו לקבלת נתון צריכת דלק טוב יותר. לטענת מיצובישי, הבעיה אינה רלבנטית בשאר השווקים הגדולים שלה – בדגש על אירופה וארה"ב – משום ששם סופקו נתונים שנמדדו לפי התקן הנכון. אולם כאמור, עלו כבר חשדות כי טענה זו אינה נכונה, וכי גם במכוניות ששווקו מחוץ ליפן נעשו מניפולציות – ולכל הפחות ישנם אי דיוקים – בנתוני צריכת הדלק.

תחילה חשבו שהבעיה נוגעת רק למכוניות ה-kei היפניות, אך נראה שהבעיה רחבה יותר

האם יהיו השלכות נוספות?
כאמור, עדיין לא ברור מה בדיוק יהיה ההיקף הסופי של הפרשה, ואיך תצלח אותה מיצובישי. אם לשפוט על פי מקרים קודמים, כנראה שיעברו עוד מספר חודשים לפני שנדע בדיוק את הפרטים הסופיים.
אולם החשש בתעשייה הוא כי למרות שמיצובישי היא יצרן קטן יחסית, ולכן הפרשה לא תהיה בעלת משמעות גדולה מבחינת היקף המכירות הכללי, הסקנדל כן ישפיע על כלל התעשייה. החשש העיקרי הוא כי סמיכות הזמנים לחשיפת הרמאות של פולקסווגן במבחני זיהום האוויר – למרות שמדובר בפרשיות שונות מאוד – תגרום לרשויות לאבד את האמון בחברות הרכב, ולהקשיח בהרבה את הרגולציה עליהן, בדגש על נושא זיהום האוויר וצריכת הדלק.
נושאים אלו הינם בעלי משמעות כלכלית משמעותית בשל תקנות זיהום האוויר השונות והטבות מס/סובסידיות הקשורות בצריכת דלק וזיהום אוויר, כדוגמת "המס הירוק" אצלנו. ולא רק אמון הרשויות – חברות הרכב חוששות גם מאובדן אמון הציבור בנתונים שהן מפרסמות, אובדן אמון שעלול לבוא לידי ביטוי בהאטה ברכישת כלי רכב חדשים, דבר שיעצור את מגמת הצמיחה הנוכחית.
כנראה שאנחנו, הלקוחות והעיתונאים כאחד, נצטרך פשוט לחכות ולראות איך הפרשייה מתקדמת – ומה יהיו ההשפעות הגלובאליות שלה.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות