דלק מוטורס – יבואנית פורד לישראל (בנוסף למאזדה, ב.מ.וו ומיני) – שחררה הודעה לבורסה על כוונתה לייבא משאיות של היצרן האמריקאי. לישראל מיובאים כיום 13 מותגים של רכב במשקל כולל מעל 3.5 טון (הסף הרשמי בישראל להגדרה כ"משאית") על-ידי 10 יבואנים, כמחציתם מייבאים גם מכוניות נוסעים.
עם זאת, משאיות פורד שתייבא דלק מוטורס, במשקל כולל מעל 18 טון ומעלה, יתחרו רק במותגי רכב כבד ולא באלה הפועלים בשוק משאיות החלוקה, כגון איסוזו.
זה לא הטראק הזה של פורד
מי שיחפש ברשת Ford Trucks ימצא שפע של טנדרים, מה שנקרא באמריקאית "Pickup trucks". ובכל זאת, יש לפורד ארה"ב שתי משאיות: F650 ו-F750 – והקידומת F מציינת שהם הקצה העליון של סדרת הטנדרים הידועה. מדובר במשאית עם תא נהג מאחורי המנוע – כמו בטנדר וכמו שאוהבים בארה"ב, שם אין מגבלות אורך כמו באירופה. לדגמים אלה אופציה לתא-נהג כפול והמשקל הכולל הוא 17 טון ("קלאס 6" בארה"ב). המנוע הוא דיזל 6.7 ליטר V8 המייצר עד 330 כ"ס.
זה לא היה המצב תמיד. מאז 1908 ייצרה פורד משאיות, וקשישי הברנז'ה זוכרים את דגמי הקארגו ששירתו בצה"ל (עם תא נהג מעל המנוע) ואת הדגמים המאוד כבדים כמו פורד 9000, שהיה לו מפרט אמריקאי אופייני: תא-נהג מאחורי-מנוע ומנוע/תיבה/הגה סרנים/בלמים לפי בחירת המזמין. פורד הפסיקה את ייצור המשאיות האלה בסוף שנות התשעים ופרשה מהענף. בארה"ב, בכל אופן.
זה כן הטראק הזה של פורד
אבל הקשר נשמר. הקארגו הבריטי של 1981 נמכר לאיווקו ב-1986, וזו ייצרה (ב-1993) דגם משלה, יורוקארגו. חברת אוטוסאן בטורקיה, המייצרת עבור פורד גם מסחריות כמו קונקט וטרנזיט, מייצרת כיום את הדגם החדש של קארגו. הדגם יצא לאור ב-2012 ותוכנן בשת"פ עם פורד ברזיל, המייצרת שם את הדגם הזה לדרום אמריקה. אוטוסאן מייצרת ב-5 אתרים בהם עובדים כ-10,000 עובדים המייצרים מעל 400,000 כלי רכב, ומחזור המכירות השנתי שלה עומד על 5.5 מיליארד דולר.
קארגו מוצע ב-10 דגמים במשקל כולל הנע בין 18 ל-46 טון, במבנה של משאית או ראש-גורר. הדגמים מוצעים לעבודות מוניציפליות, קו ותשתית (עם שלדה מוגבהת), האחרונים עם מתקון ייעודי כמו מערבלי בטון או רכינות. ההינע נע בין 4x2 ל-8x4, ולרכב תא נהג יחיד ("תא יום") או כפול (לשינה).
לדגם הכבד, 1846T, מנוע 6 צילינדרים בנפח 10.3 ליטר וזה מייצר הספק של 460 כ"ס (ב-2100 סל"ד) ומומנט של 214 קג"מ ב-1050 סל"ד. למערכת הבלימה המשנית הספק של 380 כ"ס ב-2600 סל"ד. התיבות הן ידנית 16 הילוכים או אוטומטית-רובוטית 12 הילוכים, שתיהן של ZF. עוד במפרט: אינטרדר של ZF, קפיצי אוויר, הפחתה בטבורים, מפרש כוח וכיו"ב.
ההקשר המקומי
ב-2015 נמכרו בישראל 9779 משאיות. בשעה ששוק המשאיות גדל בחמש השנים מאז 2011 ב-13%, הרי שוק המשאיות הכבדות, מ-18 טון ומעלה, רשם גידול של 42% בתקופה זו, לנתון של 2714 מסירות בשנת 2015 (הנתונים של איגוד יבואני הרכב). עבודות התשתית בישראל, בתחומי התחבורה והבנייה, כוללי מיזמי ענק, העניקו דחיפה משמעותית לסגמנטים הכבדים בתחום המשאיות.
מנכ"ל דלק מוטורס, שחר שמש, מסר בהקשר זה כי החברה תייבא את כל דגמי קארגו, והסיבה לכך היא הצמיחה המתמשכת בתחום התשתיות. בשלב זה אין מידע מעבר לכך בכל הקשור למפרט, מחירים או תחילת היבוא.
ויש גם סרטון: