פעם בשנה מאפשר לנו חג פורים להתחפש, להעמיד פנים שאנחנו מישהו אחר, למשך יום אחד (או שבוע, אם שואלים את מערכת החינוך). בענף הרכב, יש מכוניות שמתחפשות כל השנה.
שאיפת יצרני הרכב להוזיל את עלויות הפיתוח והייצור הביאה, בין יתר הפתרונות היצירתיים, גם להולדתן של "מכוניות בתחפושת". אנחנו לא מדברים על שיתוף פלטפורמות – אלא על "מכוניות מדבקה" של ממש, כאלו שבהם מלבד שינויים חיצוניים קלים, לפעמים אפילו רק החלפת הסמל ושם הרכב, אין הבדלים משמעותיים בין המכוניות.
אם כן, לכבוד פורים החלטנו לבצע סקירה קצרה של אותן מכוניות "מחופשות". התמקדנו בדגמים הזהים או כמעט זהים, שבהם מדובר ביותר מאשר שיתוף טכנולוגיות או פלטפורמה משותפת. קבלו את המתחפשות על גלגלים.
לנצ'יה
כן, לא דגם ספציפי, אלא מותג שלם. כל דגמי לנצ'יה הגדולים הם כיום בעצם דגמי קרייזלר עם שינויים מינימאליים. שם חדש (וגם זה לא תמיד!) וסמל אחר, וזהו פחות או יותר. חובבי המותג האיטלקי רב המוניטין, מי שגדלו עם פוסטר של דלתא אינטגרלה על הקיר, או חלמו על פולביה מיניאטורית, כבר מזמן קרעו קריעה על המותג המפואר, שהפך לזומבי.
לכבוד פורים – המכונית שהתחפשה
צילום: מנהל
היי, אנחנו מכירים מאיפשהו?
סיאט מי/ סקודה סיטיגו/ פולקסווגן אפ!
כשמדברים על דמיון בין דגמים של מותגים שונים, קונצרן פולקסווגן קופץ ישר לראש. קונצרן VAG אמנם לא המציא שיתוף הפלטפורמות (אלא דווקא ג'נרל מוטורס, עוד ב-1908!) אבל הוא בהחלט אחד המיישמים הנלהבים ביותר שלה, ולא פעם עם מעט מאוד הסוואה. במקרה של השילוש סיאט מי/ סקודה סיטיגו/ פולקסווגן אפ! מדובר מקרה פורים קלאסי, עם שלוש מכוניות זהות כמעט לחלוטין.
לכבוד פורים – המכונית שהתחפשה
צילום: מנהל
זאת סקודה סיטיגו שם באמצע, נשבעים!
זו כמובן לא הדוגמא היחידה אצל הקונצרן הזה – הסקודה ראפיד והסיאט טולדו (הפעם אין אחות מבית פולקסווגן) הן דוגמא בולטת נוספת. ואגב, בשני המקרים יש משום מה הבדלים בתמחור המכוניות, למרות שמדובר באותו יבואן...
לכבוד פורים – המכונית שהתחפשה
צילום: מנהל
נו, אמרנו לכם שזאת סקוד.. אה, זאת הסיאט?!
טויוטה אייגו/ סיטרואן C1/ פיג'ו 108
שוב טריו, שוב בפלח המיני – פלח שוק בו הלחץ התקציבי גדול במיוחד. השילוש אייגו/ C1/ 108 הוא כבר דור שני (הושק ב-2014) לשיתוף הפעולה בין טויוטה ליצרנים הצרפתיים, שהחל במקור עוד ב-2005. גם כאן מדובר על שלוש מכוניות זהות, שנבדלות בעיקר בעיצוב החיצוני, בעוד המכאניקה זהה (מלבד מנוע גדול יותר ב-108 הידנית). גם כאן משווקת שלושת מכוניות המיני בישראל, אך בניגוד למקרה הקודם, כאן יש חלוקה לשני יבואנים (יוניון מוטורס מביאה את טויוטה, לובינסקי את פיג'ו-סיטרואן). אולי בגלל זה, ההבדלים בתמחור במקרה הזה אפילו גדולים יותר, ויכולים להגיע ל-10% ויותר לגרסאות מקבילות.
לכבוד פורים – המכונית שהתחפשה
צילום: מנהל
מבחוץ קל להבדיל בין הפיג'ו, הסיטרואן והטויוטה - ולכן שמנו לכם תמונת פנים (עם סמל בולט מדי)
סובארו BRZ/ טויוטה GT86
נתח השוק של מכוניות הספורט הולך ומצטמצם בעולם, ובהתאם הכדאיות הכלכלית בפיתוח דגם כזה. דרך אחת להתגבר על הבעיה היא לחלוק את עלויות הפיתוח בין שני יצרנים – וזה בדיוק מה שעשו סובארו וטויוטה (שגם מחזיקה במניות בסובארו). היצרניות חילקו בינן את העבודה - סובארו פיתחה את מנוע הבוקסר, וטויוטה פיתחה, פחות או יותר, את כל השאר. את התוצאה הסופית אנחנו בהחלט אוהבים – משקל קל, הנעה אחורית והתנהגות מערבת. רק המחיר, לפחות בארץ, קצת פחות לטעמנו – כמעט רבע מיליון שקלים עולה הסובארו, היחידה מבין השתיים שמוצעת למכירה כרגע בארץ.
לכבוד פורים – המכונית שהתחפשה
צילום: מנהל
אחיות או לא להיות
מאזדה מיאטה ND/ פיאט 124 ספיידר
הנה עוד שתי יצרניות שהחליטו לחלוק בעלויות הפיתוח של מכונית ספורט, אם כי כאן מדובר בעסקה מעט שונה. מאזדה פיתחה את האוטו, ופיאט מתקינה בו יחידת הנעה משלה ומכיילת בעצמה את המתלים ומערכת ההגה. עובדה זו תומכת בהצהרת היצרניות כי לשתי המכוניות עתיד להיות אופי שונה – בהחלט דבר מבורך מבחינתנו. מעבר לשינויים הקלים בעיצוב החיצוני (מבפנים, אגב, הפיאט דומה עד זהה למאזדה), ההבדל הבולט ביותר הוא כמובן המנוע – 2.0 ליטר אטמוספרי עם תיבה ידנית (6 היל') במאזדה, לעומת 1.4 ל' טורבו עם תיבה אוטומטית (6 הילוכים) בפיאט – שכנראה תגיע אלינו כאבארת'.
לכבוד פורים – המכונית שהתחפשה
צילום: מנהל
לכבוד פורים – המכונית שהתחפשה
צילום: מנהל
מלמעלה: פיאט 124 ספיידר. מלמטה: מאזדה מיאטה. אחיות, אבל כאלה שקל להבדיל ביניהן
מיצובישי טרייטון/ פיאט פולבק
על אף שמיצובישי טרייטון ופיאט פולבק לא הגיעו לעולם באותו הזמן, מדובר בתאומים זהים לחלוטין. בעוד שהמיצובישי הושק בסוף 2014, פיאט הציגה את הפולבק בדיוק שנה מאוחר יותר, בסוף 2015. מצד אחד, פיאט ידועה במחלקה המסחרית המפותחת שלה, אך ההיצע שלה באירופה לא כלל טנדר מסורתי. לא ברור מדוע דווקא עכשיו החליטה החברה להיכנס לסגמנט הזה, אך לאור חוסר הניסיון שלה בתחום, אימוץ מוצר מוכן מן המדף נראה כמו צעד הגיוני. אולי בשלב הבא נראה פיאט ראם שאומץ מהחברה האחות דודג'?
לכבוד פורים – המכונית שהתחפשה
צילום: מנהל
לכבוד פורים – המכונית שהתחפשה
צילום: מנהל
מלמעלה: המודל. מלמטה: החיקוי. מיצובישי טרייטון ופיאט פולבק. אם כבר פיאט, אז שתהיה גם אבארת'
מרצדס GLA / אינפיניטי Q30
בשונה משיתופי הפעולה שהצגנו עד כה, שילוב הזרועות הגרמני-יפני הוא כבר מערכת יחסים של ממש, שנפרשת על פני מספר דגמים. ראשיתו של שיתוף הפעולה הוא בכלל בקנגו, שמרצדס אימצו עם שינויים מינימאליים (בעיקר בסמל...) תחת השם סיטאן. משם זה המשיך לתאומות רנו טווינגו וסמארט פורפור, שפותחו יחדיו והוצגו ב-2014. כן, זה אומר שיש לנו שוב רנו עם מנוע מאחורי הנהג והנעה אחורית – אבל לא, זה לא אומר שיש סיכוי ליורשת לקליאו V6...
לכבוד פורים – המכונית שהתחפשה
צילום: מנהל
קחו רגע...
ולאחרונה שיתוף הפעולה בין שני היצרנים התרחב עוד יותר. הפעם לא מדובר בפיתוח משותף של דגם חדש, אלא פשוט בכרטיס כניסה זול, מבחינת אינפיניטי, לקטגוריות חדשות. חטיבת היוקרה של ניסאן קנתה את פלטפורמת ההנעה הקדמית של מרצדס, זו שמשמשת את ה-A קלאס, ה-CLA, ה-GLA וה-B קלאס - ובנתה על בסיסה שתי מכוניות. גם מנועי הטורבו ותיבת ההילוכים מגיעים ממרצדס.
באופן מעניין, בחרה ניסאן לבסס את ה-Q30, משפחתית-ההאצ'בק שלה, דווקא על ה-GLA, רכב הפנאי של מרצדס, כולל מרווח הגחון הגבוה (21 ס"מ). איכשהו, הם הצליחו למצוא מקום גם לגרסת פנאי לרכב - QX30, המובחנת מה-Q30 בעיקר מבחינה קוסמטית ומהיותה היחידה מבין השתיים שתוצע עם אפשרות להנעה כפולה. יש לומר כי הפעם התחפושת מושקעת יחסית, עם עיצוב חיצוני ופנימי שונה לעומת המקור, אבל אפשר לראות את הדמיון בקווים הכלליים, כמו גם בפריטים מסוימים בתא הנוסעים (למשל ידית ההילוכים, שמגיעה ממרצדס).
לכבוד פורים – המכונית שהתחפשה
צילום: מנהל
חג שמח!