השם קאדילק מתקשר אצל רב האנשים למכוניות סדאן ענקיות מעידן הזהב האמריקאי, שופעות עור וחשמל ועם מנועי ענק לוחשים. אולם היום דווקא רכבי ה-SUV מובילים את מכירות המותג.
לכן לא מפתיע לגלות כי קאדילק בחרה באבולוציה זהירה כאשר תכננה את ה-XT5, יורשו של ה-XRS. זה בולט הן בעיצוב והן במפרט. גם היכן שנעשו שינויים גדולים, קאדילק מצניעה אותם, מנסה לחזק את תחושת ההמשכיות בקרב הלקוחות הרבים של רכב הפנאי הגדול שלהם. גם כלי המכירה העיקרי של ה-XT5 החדש יהיה שמרני – פשוט לתת יותר, באותו מחיר. יותר ממדים, יותר מנוע, יותר אבזור.
נראות ועיצוב
ה-XT5, לפני הכל, מזוהה מיד כקאדילק. הזוויות והקווים החדים אומנם עודנו, אבל המראה המשפחתי נשמר. זוג פנסים קדמיים הנמתח לגובה החרטום במקום לצדדים דואג להבהיר את הדמיון המשפחתי גם למי שלא רגיש לדקויות עיצוב.
הפנסים הייחודיים – גם מאחור הם ארוכים וצרים במיוחד – עוזרים לזהות את ה-XT5 מרחוק, בעיקר בלילה, ועוזרים לו לבלוט בכביש. הוא אולי לא ה-SUV היפה או המתוחכם ביותר בשכונה, אבל הוא גם רחוק מלהיות נחבא אל הכלים, ובהחלט נושא איתו אפקט הגעה מרשים כמו שאר דגמי המותג.
קאדילק XT5: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
פנים הרכב
תא הנוסעים של ה-XT5 בהחלט מרשים במבט ראשון, עם עיצוב נאה ושפע חומרים ומרקמים הנותנים תחושה עשירה. העיצוב נקי יותר מבעבר, עם מסך גדול ששולט בקונסולה המרכזית – וברב המערכות ברכב – במקום שפע הכפתורים שאכלס אותה ב-XRS. אולם במבט שני מתגלים "פספוסים" בפרטים הקטנים. כאן כפתור שלא מיושר לחלוטין עם המשטח בו הוא משובץ, שם תא שנפתח עם שיכוך לא מספק. אבל הפרט הבולט ביותר הוא משטח הכפתורים בתוך ההגה, העשוי פלסטיק לא מרשים למראה.
מושב הנהג רחב ונוח, אבל לא מצטיין באחיזה צידית. תנוחת הנהיגה מרווחת, וקל למצוא תנוחה טובה ונוחה לאורך זמן, למרות שלא הייתי מתנגד אם ההגה היה מתכוונן החוצה עוד מספר סנטימטרים. מרווח הברכיים במושב האחורי נדיב – אנשי קאדילק טוענים שהוא הטוב בקטגוריה בזכות הארכת בסיס הגלגלים ב-5 ס"מ –אבל מרווח הראש מצומצם. ניתן להטות מעט את משענת המושב לאחור, מה שמגדיל כמובן את מרווח הראש, אבל אז תנוחת הישיבה שכובה מדי.
אבזור הנוחות, במיטב המסורת האמריקאית, שופע וכולל מושבים מאווררים ומחוממים, ריפודי עור, כיווני חשמל, גג פנורמי וכן הלאה. אבל לא רק נוחות – יש גם מערך בטיחות מתקדם מרשים, הכולל את כל המערכות המוכרות, ועוד קצת.
תא המטען מציע נפח סביר (הנתון הרשמי נראה אופטימי מאוד, או שהוא נמדד עד התקרה, בניגוד למדידה המקובלת עד המדף של תא המטען), אך רצפתו גבוהה בשל ארגונית גדולה יחסית המסתתרת תחתיה.
קאדילק XT5: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
נוחות נסיעה
ה-XT5 הראשון שאני מקבל מצויד בצמיגי "20 ומערך בולמי זעזועים אדפטיבי, המאפשר לבחור בין מצב "תיור" ו"ספורט" - שההבדלים בינם קטנים למדי. למרות מידת הצמיגים, הוא מצליח להפתיע עם נוחות טובה בהחלט על הכבישים באזור לוס אנג'לס. אומנם מפגעי-אספלט בסגנון דרום תל אביב נדירים כאן, אך אם מחפשים טוב אפשר למצוא שיבושים, וה-XT5 מתמודד עמם בצורה טובה, מבלי לבעוט או להזדעזע.
הרכב שקיבלתי בחצי השני של היום היה מגרסת הבסיס, עם צמיגי "18 גבוהי חתך וללא הבולמים המתכווננים - והוא היה אפילו מוצלח יותר בתחום הנוחות. הצמיגים גבוהי החתך החליקו בצורה מוצלחת חספוסים עדינים בכביש, וההבדל בריסון ודיוק תחת עומס היה חסר משמעות ברכב שכזה.
בידוד הרעשים שמציע ה-XT5 מרשים על אוטוסטרדות אמריקאיות, אותן הוא צולח בדממה כמעט מוחלטת. במהירות המותרת שם (100 עד 110 קמ"ש) המנוע מסתובב בחרישיות (1500 סל"ד ב-100 קמ"ש), רעשי הרוח כמעט ולא נשמעים והאספלט האיכותי דואג לשקט מכיוון הצמיגים. על כבישים צדדיים איכותיים פחות, או על כבישי בטון, רעש הצמיגים מרים את ראשו, אם כי עדיין לא מדובר ברמה מטרידה או חריגה. בכל מקרה, נצטרך לחכות לסיבוב על כבישי ארצנו כדי לפסוק סופית בעניין.
קאדילק XT5: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
התנהגות ובטיחות
חלק נכבד ממסיבת העיתונאים הוקדש למאמצים הרבים שהוקדשו לחסכון במשקל בפיתוח ה-XT5. למרות הדמיון במראה הכללי ל-XRS, מדובר בפלטפורמה חדשה שהינה קלה משמעותית מקודמתה – בכ-130 ק"ג. והפרש המשקל הזה בהחלט מורגש בכביש המפותל. הרכב משנה כיוון בקלות, עם זוויות גלגול מינימאליות, ושומר על התנהגות ניטראלית גם תחת עומס מכובד. אבל זה לא מה שה-XT5 נועד לעשות – ההגה קל מדי, עם שטח מת גדול סביב המרכז, ובמצב 'ספורט' משנה את משקלו בתוך הפניה באופן לא צפוי או ברור. דווקא בגרסה הפשוטה, נטולת מצבי הנהיגה המשתנים, ההגה מציע משקל טוב יותר ובעיקר אחיד יותר, והיה עדיף לטעמי. בלמים נטולי נשיכה, שדורשים לחיצה חזקה מדי, מצננים גם הם את ההתלהבות, וגם השלדה, למרות יכולתה הגבוהה, לא ממש מערבת. ה-XT5 קל ובטוח לנהיגה, אבל לא מלהיב.
ה-XT5 מציע מערכת הנעה כפולה מתוחכמת (כאופציה), היודעת לנתב את הכח לא רק בין הצירים, אלא גם בין צידי הרכב, כך שמספיק גלגל אחד עם אחיזה כדי להתקדם. אולם על הכבישים היבשים והטובים של אזור לוס-אנג'לס, קשה להגיד שחשתי בפעולתה, ושטח לא ממש נכלל בתפריט ההשקה.
הקאדילק לא נבחן עדיין במבחני ריסוק רשמיים. רמת האבזור הבסיסית מציעה מערך בטיחות מתריע – התרעה על התנגשות קדמית ואחורית (כולל בלימה במהירות נמוכה), התרעה על סטיה מנתיב וניטור שטחים מתים. חבילת הבטיחות האופציונאלית מוסיפה שמירת נתיב, בקרת שיוט אקטיבית ובלימה אוטונומית גם במהירות גבוהה.
קאדילק גם מציעה אביזר בטיחות חדש – מצלמה אחורית רחבת זווית המקרינה את התמונה על המראה המרכזית, כאשר ניתן לעבור ממראה רגילה למראה מוקרנת במשיכה קלה של מנוף קטן. המראה המוקרנת מעניקה שדה ראיה רחב בהרבה, שהתברר כיעיל מאוד בתנועה הצפופה של שעת העומס בלוס-אנג'לס.
קאדילק XT5: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
מנוע וביצועים
בארה"ב – וגם אצלנו – יוצע ה-XT5 אך ורק עם מנוע V6 אטמוספרי, כשמנוע הטורבו 2 ל' יוצע כרגע רק בסין. לאור העובדה שנתוני צריכת הדלק שלהם כמעט זהים, אין לי בעיה עם זה... למרות שנפח המנוע נשאר 3.6 ל', אנשי קאדילק נשבעים כי מדובר במנוע חדש לחלוטין, מתוחכם בהרבה (כולל אפשרות ניתוק 2 צילנדרים בשיוט), מעודן יותר וחסכוני יותר.
עם הספק של 310 כ"ס, הביצועים מכובדים בהחלט, ומלווים תחת עומס בנהמה גרונית נעימה של מנוע גדול. השידוך לתיבת ה-8 הילוכים החדשה מוצלח למדי, ומלבד העברה לא חלקה מדי פעם בין ראשון לשני, מדובר בתיבה נעימה, שדואגת לשמור את המנוע בסל"ד נמוך בשיוט - ובתחום הבשרני כשהנהיגה מתחממת.
בסוף הקטע הראשון, שכלל לא מעט קטעים נמרצים ובמגמת עליה כללית, דיווח מחשב על כ-9 ק"מ לליטר. בדרך חזרה, בירידה ובקצב רגוע יותר, השגתי ב-12.5 ק"מ לליטר. המציאות בישראל תהיה כנראה קרובה יותר לנתון הראשון.
קאדילק XT5: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
סיכום
"יותר" היא המילה המאפיינת של ה-XT5. הוא גדול יותר מהמתחרים הישירים (אודי Q5, לקסוס NX וב.מ.וו X3), מציע מנוע גדול יותר ואור קליין, ראש אגף השיווק ב-UMI, מבטיח כי גם רשימת האבזור בארץ תהיה עשירה יותר מאשר בגרסאות המקבילות של המתחרים. רק המחיר אמור להיות "פחות", או לפחות מקביל לשל גרסאות הבסיס של המתחרים, משמע כשלוש מאות אלף שקלים. כך שבשורה התחתונה מדובר ברכב פנאי גדול הנותן תחושה נעימה בתא הנוסעים, מציע ביצועים טובים ונוחות נסיעה טובה, ואבזור שאמור להיות שופע ביחס למחיר. לאור זאת, נראה שהלקוח הממוצע יסכים להעלים עין מיכולת דינאמית מעט פחות מחודדת משל הטובות בקטגוריה, וכנראה שגם מהפספוסים הקטנים בתחום הגימור ואיכות החומרים.
קאדילק XT5: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל