גרסה: 1.4 ל' טורבו, לקצ'רי

מתחרות בולטות: ב.מ.וו סדרה3, וולוו S60, מרצדס C קלאס, לקסוס IS, קאדליק ATS, אינפיניטי Q50, יגואר XE

מחיר הגרסה הנבחנת: 265,500 שקלים

שוק היוקרה בארץ פורח בשנים האחרונות, שובר מדי שנה שיאי מכירות, כאשר המותג המוביל במכירות הוא אודי. כך שהגעת A4 חדשה - דור חמישי - היא עניין משמעותי בקטגורית המשפחתיות-גדולות-פרימיום. לקחנו את גרסת הכניסה של הדגם למבחן מקומי.
עיצוב ונראות
בתחום העיצוב אודי לא מאמינה ברבולוציה, אלא באבולוציה. זה נכון לרוחב המבחר (נסו להבדיל במבט חטוף בין A6 ל-A4, למשל) וגם לאורך השנים. לכן לא ממש מפתיע שהעיצוב של ה-A4 החדשה מזכיר מאוד, במיוחד בתמונות, את הדור הקודם. אבל כאשר פוגשים את המכונית במציאות, אפשר לראות את השינויים העדינים לעומת הדור הקודם, שיוצרים מראה מלוטש ומרשים יותר. כן, היא עדיין בעיקר סולידית, אבל העיצוב מאוד מדויק ונכון. רכב ההדגמה צויד בחבילת אבזור בשווי 30,000 שקלים הכוללת גם חישוקי "18 מרשימים, שבהחלט תורמים למראה.
אודי A4
צילום: אורי שר

פנים הרכב
תא הנוסעים הוא אחת מנקודות החוזקה של ה-A4 החדשה. התא מעוצב בצורה אלגנטית (עם אלמנטים שנראים שאולים מב.מ.וו) ונאה, עם הקפדה מרשימה על הפרטים הקטנים ואיכות החומרים טובה מאוד. זה מקום שמאוד נעים להיות בו, במיוחד בלילה, אז ניתן להתרשם מתאורת האווירה המרשימה, שהיא חלק מחבילת האבזור הנוספת. חבילה זו כוללת גם מערכת קול ממשובחת מבית bang & olufsen ומושבים חשמליים. גם בלי חבילת האבזור הנוסף, רמת האבזור נאה וכוללת קישוריות בלוטות', בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים (כולל תפעול נפרד מאחור), חישוקי "17, גג שמש, פנסי קסנון ותאורת לד (נאה) ליום.
אודי A4 מבחן דרכים וידאו (1.4 ל')
צילום: אורי שר
המרחב מלפנים טוב באופן כללי, אבל מרווח הראש בינוני, מה שעשוי להפריע לנהגים גבוהים. מאחור המצב כבר פחות מרשים - מרווח הברכיים מספק ולא יותר, ואילו המקום לראש ולכפות הרגליים כבר גבולי. כל זה נכון לשני היושבים בצידי המושב - מי שיצטרך לשבת באמצע יסבול ממושב שטוח ולא נוח ומרחב לא קיים לרגליים בשל מנהרת הינע בולטת במיוחד ויחידת המיזוג הגדולה. אז אומנם המרחב מאחור סביר (לשני נוסעים, כאמור), אבל ממשפחתית גדולה חדשה, עם בסיס גלגלים של 282 ס"מ, ציפינו ליותר.
אודי A4 מבחן דרכים וידאו (1.4 ל')
צילום: אורי שר

נוחות נסיעה
ה-A4 זוכה לציון ממוצע בסעיף נוחות הנסיעה. בעיר היא זזה על שיבושים, אבל לא מתרסקת ולרב היא בסדר. מחוץ לעיר היא לא מגהצת שיבושים קטנים ובינוניים, אבל היא מרוסנת היטב וסופגת במעבר על גלים. בקיצור, לא "מרבד קסמים" אבל רחוק מלהפריע. יש מעט רעשי כביש, אבל מעט מאוד רעשי רוח ומנוע, כך שכשהכביש טוב, מדובר במכונית שקטה מאוד, שנעים לכסות בה מרחקים.
אודי A4 2016
צילום: אורי שר

התנהגות ובטיחות
הדורות הקודמים של ה-A4, במיוחד בגרסאות הכניסה נטולות ההנעה הכפולה, לא הרשימו במיוחד בכל הקשור להנאה מנהיגה. אודי מדגישים בהודעות לעיתונות כי בדור הזה חלק שיפור ניכר בתחום הזה - והם לא מגזימים. כאשר מתיישבים מאחורי ההגה בכביש מפותל, קל מאוד להרגיש שינוי גדול, ולטובה, בכל הקשור להנאה מנהיגה, גם בגרסת הבסיס שנבחנה. זה מתחיל עם נכונות גבוהה לפנות, הגה שמשתף (יחסית) פעולה עם הנהג, והרבה אחיזה. המתלים מרשימים עם ריסון טוב של הגוף גם בכביש גלי, ורק תחושת הדוושה בבלמים היתה פחות טובה מהמצופה, אם כי העוצמה היתה בסדר. ההתנהגות היא עדיין על הצד הבטוח, וגם עם בקרות מנותקות היא לא תפתיע אתכם עם פסיעות זנב, אבל מדובר במכונית מהנה לנהיגה – ובהחלט מדובר בשיפור משמעותי לעומת העבר.

ה-A4 זכתה לציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק של E-NCAP (שנת 2015), אבל המכונית נבחנה עם מערכות בטיחות שלא מוצעות בארץ, גם לא בגרסאות הבכירות, כמו בלימה עצמאית. כך שהציון בסעיף זה לא תקף בישראל. בהתחשב בזה שהיום יותר ויותר יצרנים מציעים מערכות כאלו, גם במכוניות זולות יותר משמעותית ולפעמים אפילו כסטנדרט, דלות ההיצע של מערכות בטיחות מתקדמות (יש מערכת ניטור שטחים מתים כחלק מחבילת האבזור) מאכזבת.
אודי A4 דור חדש
צילום: אורי שר

מנוע וביצועים
הגרסה שנבחנה היתה עם המנוע הקטן בהיצע – 1.4 ל' טורבו המספק 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ. הוא משודך לתיבת הילוכים דו-מצמדית עם 7 היל'. בעיר התיבה עלולה מדי פעם להעביר הילוך בצורה לא נעימה או לגרום לנסיעה לא חלקה, אבל זה נדיר ובמרבית הזמן היא עובדת יפה. כאשר יוצאים מהעיר, מצב ה'ספורט' עובד מצוין ויוצר הבדל מורגש בפעולת התיבה, לשמחת הנהג הממהר. למרות הנפח הצנוע וההספק הלא מרשים, יחידת ההנעה עושה עבודה טובה, ובמצב 'ספורט' המכונית זריזה בהחלט. חבל רק שהמנוע מעביר תחושה מעט עסוקה בסל"ד גבוה, אם כי זה לא מגיע לרמה מציקה. הפתעה טובה נרשמה בגזרת צריכת הדלק, כאשר בשיוט לא לגמרי נינוח נרשם ממוצע נאה מאוד של 18.5 ק"מ/ל', ובימי המבחן המאומצים ממוצע של 11 ק"מ/ל'. מה שבוודאי עזר להשגת הנתון הזה היא העובדה שהדגם החדש קל יותר מקודמו בעד 110 ק"ג (בהתאם לגרסה) - וזה לא מעט - ומקדם הגרר המעולה, עם נתון של 0.23.
אודי A4 החדשה
צילום: אורי שר

תמורה
אודי A4 החדשה היא מכונית טובה מבעבר. זה מתחיל עם עיצוב נאה יותר, ממשיך לתא הנוסעים שרשם שיפור גדול והוא מאוד נעים ואיכותי כמצופה ממותג יוקרה, ומסתיים ביחידת הנעה יעילה וחסכונית והתנהגות כביש מהנה.
בצד השלילה נמנים מרחב בינוני ליושבים מאחור, היצע דל של מערכות בטיחות מתקדמות ונוחות בינונית.
ועדיין - בסוף היום מדובר במכונית שהיא אחת הטובות בקטגוריה המאוד תחרותית אליה היא משתייכת, שמצליחה להרשים כבר בגרסת הכניסה שלה.
אודי A4 מבחן דרכים וידאו (1.4 ל')
צילום: אורי שר