מרצדס חשפה את הדגם הכל-חדש של ה-E קלאס, דור חמישי (W213) בשושלת הסאלונית של מרצדס, הנמשכת זה למעלה מ-20 שנה (ולמעלה מ-60 שנה, אם הולכים באמת אחורה, עוד לפני שה-E קלאס נקראה כך). מדובר בדגם ליבה עבור היצרן משטוטגארט, לו חשיבות כבירה הן מבחינת היקפי המכירות והן מבחינת התדמית. מועד חשיפת מרצדס E קלאס החדשה אינו מקרי – והוא מתוזמן עם פתיחת תערוכת דטרויט שנפתחה אתמול (11.1-24.1). באירופה יוצג הדגם לראשונה בתערוכת ז'נבה, שתיפתח בחודש מרץ.
 
מרצדס E קלאס החדשה
צילום: מנהל 
מרצדס E קלאס החדשה. עיצוב מעוגל ברוח ה-S וה-C קלאס החדשות
 
מבחוץ, קשה שלא להתרשם שה-E קלאס החדשה נראית כמו בייבי S קלאס, במיוחד מאחור. במרצדס מספרים על ניסיון להעניק ל-E קלאס החדשה עיצוב ספורטיבי מבעבר – תא המנוע הוארך וניכרים שינויים בפרופורציות המרכב, עם בסיס גלגלים שגדל ב-6.5 ס"מ (לכדי 294 ס"מ) וממד אורך שגדל ב-4.3 ס"מ בלבד (כעת 492 ס"מ); שאר המידות טרם פורסמו. לצד אלו, השינוי הבולט בדור החדש הוא שימוש בסממני עיצוב מעוגלים ו"רכים" יותר, לעומת העיצוב הזוויתי והאגרסיבי שאפיין את ה-E קלאס היוצאת. בדומה לעבר, ה-E קלאס החדשה תוצע עם שני סוגי עיצוב לסבכה הקדמית – אחד קלאסי, עם סמל הכוכב הניצב על גבי מכסה המנוע ואחד ספורטיבי יותר, בו הסמל מותקן במרכז הסבכה עצמה – רעיון שמקורו ב-C קלאס דור קודם (ואשר נעלם בדור הנוכחי).
 
מרצדס E קלאס החדשה  תא נוסעים
צילום: מנהל 
תא הנוסעים עבר מהפך, שונה לגמריי מזה של ה-E היוצאת ומזכיר את זה של מרצדס S
 
הדמיון ל-S קלאס ממשיך גם בתוך תא הנוסעים. במקום הקונסולה האנכית והרבועה למראה ניצב מול עיניי הנהג קוקפיט שונה לחלוטין, המעוצב בקווים אופקיים המקנים לקונסולה מראה גדול, מרשים ואלגנטי מבעבר. כמו ב-S, גם כאן נמצאים ארבעה פתחי אוורור עגולים במרכז הקונסולה, בעוד שבחלק התחתון נמצא משטח מגע לתפעול מערכות התקשורת, הניווט – וכל פרט מידע אחר שיכול להופיע על אחד משני לוחות המחוונים הדיגיטליים - ועם גודל של "12.3 אינץ' לכל מסך, יש מקום להרבה מאוד מידע.
 
מרצדס E קלאס החדשה נחשפה - חוכמה, בינה ודעת
צילום: מנהל
שפע של עור ואבזור, גם מאחור
 
אבל לא רק מידע שופע יודעת ה-E קלאס הזאת, אלא גם חוכמה. מערכת בקרת השיוט האקטיבית מסוגלת לפעול עד מהירות של 210 קמ"ש - הנתון הגבוה ביותר עד היום למערכות מסוג זה. אולם הפיצ'ר המרכזי הוא מערך סריקה, הפעיל עד 130 קמ"ש, המאפשר למכונית "ללמוד" את הסביבה מבחינת מבנים, תנועת כלי רכב וסימוני כביש – להבין את הנעשה ולהגיב בהתאם (לבלום, להאיץ או לבצע תיקוני היגוי משמעותיים - כולל תמרון התחמקות) - כולל יכולת "הבנה" של מצבי סכנה; אנשי מרצדס כל כך מאמינים במערך המתוחכם הזה, עד כי הם מצהירים שעם ה-E קלאס החדשה ניתן למנוע לחלוטין תאונות עד מהירות של 100 קמ"ש! פונקציה נוספת - שמאוד מצאה חן בעינינו - מאפשרת למכונית להגיב להימצאן של מצלמות מהירות באמצעות האטת המכונית, באופן אוטומטי, עד להגעת המהירות המותרת! COMAND Online אין, צ'יטה-ולנטיין אאוט (בחו"ל, בכל אופן).
 
 
מרצדס E קלאס החדשה נחשפה - חוכמה, בינה ודעת
צילום: מנהל
שני מסכי ענק בגודל 12.3 אינץ' (כל אחד) מרכיבים את לוח המחוונים ומסך מערכת הבידור
 
רשימת הפיצ'רים, כמובן, כוללת גם אביזרי פינוק. אם נמשיך עם ענייני הפנים, נוכל להזכיר כי ה-E קלאס תציע פריטים כמו משענות יד מחוממות, גם במרכז הקונסולה וגם בדלתות (!). ישנם גם משטחי מגע גם על גלגל ההגה – לראשונה במכונית נוסעים כלשהי. אפילו מערכת התאורה יוצאת דופן – לא רק שמדובר בפנסים חכמים בעלי יכולת כיוון עוצמה וגובה עצמאיים (כמקובל, זה כבר לא חדש) אלא שאלו פנסים דיגיטליים לחלוטין, ללא אף מנגנון מכאני לטענת מרצדס. ישנה גם מערכת לחנייה אוטומטית מרחוק, כמו בב.מ.וו סדרה 7 החדשה – רק שכאן התפעול נעשה באמצעות אפליקציה בסמארטפון ולא בשלט נפרד. ישנה אפילו מערכת התקשרות המאפשרת לבעלי מרצדס לקבל התרעות - מבעלי מרצדס אחרים - על אירועים בדרך כמו בוויז (רכב שעומד בצורה מסוכנת, פקקים וכדומה).
 
מבחינת מערכות ההינע – כאן העניינים קצת יותר סטנדרטיים. היצע יחידות ההנעה כולל בשלב זה ארבעה מנועים לבחירה, שני בנזין ושני דיזל. מנוע הדיזל הבסיסי (E220d) הוא חדש לחלוטין במרצדס - 2.0 ל', 195 כ"ס, 40.8 קג"מ ונתון צריכת דלק מרשים של 25.6 ק"מ לליטר במשולב - ויהיה רלוונטי בעיקר לשוק המוניות המקומי.
 
מרצדס E קלאס החדשה נחשפה - חוכמה, בינה ודעת
צילום: מנהל 
אפילו הפנסים חכמים ב-E קלאס הזו
 
את השוק הפרטי יעניינו יותר מנועי הבנזין. גרסת הבסיס תסתייע ביחידת ה-2.0 ל' טורבו המוכרת (ששירתה גם את ה-E קלאס היוצאת) עם 184 כ"ס, 30.6 קג"מ ו-7.7 שניות ל-100 קמ"ש. גרסת הבנזין הבכירה, לעת עתה, היא היברידית - מערכת הנעה חדשה עבור ה-E קלאס, אך היא כבר קיימת ב-C קלאס. מדובר על יחידה היברידית נטענת-שקע, המבוססת על מנוע 2.0 ל' טורבו-בנזין ומנוע חשמלי, המייצרת הספק משולב של 279 כ"ס ו-61.1 קג"מ, לצד נתוני ביצועים כמו 6.2 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש וצריכת דלק משולבת של 47.6 ק"מ לליטר. בהמשך עתידות להצטרף למבחר גרסה בעלת מנוע 3.0 ל' טורבו (כמו בדגם היוצא) וכן גרסת AMG, כמיטב המסורת. שלא כמו בדור הקודם, תוצע ה-E קלאס עם תיבת הילוכים בעלת 9 יחסי העברה, לעומת 7 יחסי העברה בעבר.
 
מרצדס E קלאס
צילום: מנהל 
הגרסה ההיברידית היא החזקה במבחר, לעת עתה
 
ה-E תוצע עם שתי תצורות מתלים – קפיצי ברזל (כסטנדרט) וקפיצי אוויר (כאופציה). קפיצי הברזל יוצעו בשלוש רמות כיול – סטנדרטי, ספורטיבי (כולל הנמכה של 1.5 ס"מ) וספורטיבי עם מתלים מתכווננים.
 
ממרצדס ישראל נמסר כי מרצדס E קלאס החדשה עתידה להגיע ברבעון השלישי של השנה (בקיץ), בסמוך להתחלת שיווקה באירופה.