מכתש רמון הינו חלק מתופעה מיוחדת של מכתשים מדבריים. כביש מספר 40 יורד למכתש מהמצוק הצפוני דרך מעלה העצמאות ויוצא דרומה לעבר המדבר. בנוסף לכביש קיימים 4 מעלות (ומורדות) של שטח לאורכו של המצוק כשהפעם המסלול שלנו קצר (ולעניין!) והוא מטפס במעלה רמון מלב המכתש צפונה אל הכביש הנוסע מצומת הרוחות להר חריף.

אבני דרך
מצפה רמון, מעלה העצמאות, מכתש רמון, נחל אפור, שן רמון, נחל רמון, נחל עפיפון, מפער פיטם, מעלה רמון, סוכה במדבר, צומת הרוחות. בור הקצינים.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות בינונית עד קשה ומחייב הילוך כוח. חובה לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ מתאים. כל רכב 4x4 עם הילוך כוח סטנדרטי יכול לטפס את המעלה בתנאי כי יבנה נכון את המדרגות והמכשולים בדרך למעלה.
המסלול עובר רק בשבילים מסומנים בתוך שמורת טבע מוכרזת ומאוד מיוחדת, ויש להקפיד שבעתיים על השביל המסומן.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע.
צילום: אתר השטח הישראלי
אורכו של המסלול כ-32 ק"מ, מתוכם כ-24 ק"מ בשטח והוא יארך בין 3 ל-5 שעות, בהתאם לניסיון הנהגים בטיפוס מעלות, לסוג כלי הרכב המטפסים ולקצב הנהיגה על השבילים שבדרך.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 9 נקודות ציון ל-GPS (ועוד 2 נ.צ. בתוספת של בור הקצינים) הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

תחילת המסלול
כ-200 ק''מ דרומית לתל אביב, מעל המכתש המדהים והגדול בישראל - מכתש רמון, נמצאת מצפה רמון. מועצה מקומית שראשיתה בשנת 1951 כמחנה עבודה לסוללי כביש 40 בדרך לאילת.
חולפים על פני הכיכרות של מצפה רמון ויורדים על כביש 40 את מעלה העצמאות. כ-9 ק"מ מתחילת הירידה שביל מסומן בירוק לימין הכביש - הכניסה לנחל אפור.
נ.צ. 1 - הכניסה לנחל אפור
צילום: אתר השטח הישראלי

מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים ימינה ומערבה לשביל המסומן בירוק ונוסעים עליו לאורך כל הדרך עד נ.צ. 2.
0.1 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר על הירוק (מימין מחצבה נטושה ובה חניון לילה מאושר).
0.7 ק"מ חוצים את ציר החשמל המסומן בכחול.
1.3 ק"מ צומת לפני הכניסה למחצבה בו פונים שמאלה לכיוון הערוץ (סימון השבילים הירוק נראה בהמשך הדרך).
1.5 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ולמעלה.
4.5 ק"מ צומת שבילים מסומנים בירוק ובאדום כשן רמון, 693 מטרים, מדרום.
נ.צ. 2 - צומת שן רמון

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר וימינה עם השביל המסומן באדום כשממול ולאורך המצוק רואים את כביש מעלה העצמאות.
0.8 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה.
2 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור בערוץ נחל רמון.
מימין לצומת עץ שיטה גדול ויפה.
נ.צ. 3 - צומת נחל רמון
צילום: אתר השטח הישראלי

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן בשחור במעלה ערוץ נחל רמון.
5.4 ק"מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובאדום בערוץ נחל עפיפון.
(השביל האדום מוביל דרומה לעבר מפער פיטם - אחת מהיציאות ממכתש רמון)
נ.צ. 4 - צומת נחל עפיפון
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר על השביל המסומן בשחור.
0.9 ק"מ משמאל לדרך מלכודת נמרים עתיקה - מחילת אבן עם פיתיון בקצה ואבן "לא יציבה" הסוגרת את הפתח כשהנמר נוגס בפיתיון (מהתקופה שעוד היו נמרים בארץ).
5.8 ק"מ צומת שבילים שחור ואדום למרגלות ובתחילת מעלה רמון.
(השביל המסומן בשחור ממשיך ישר ומערבה לכיוון מעלה ערוד).
נ.צ. 5 - בסיס מעלה רמון

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וצפונה לשביל המסומן באדום המטפס את מעלה רמון.
כמה טיפים לטיפוס נכון ובטוח של מעלה רמון:
יש לשלב הילוך כוח עוד בטרם מתחילה העלייה החדה ולהישאר משולב עד סוף העלייה.
שימוש בנעילת דיפרנציאל אחורית - מומלץ! (למי שיש).
צילום: אתר השטח הישראלי
בכל קטע קשה של העלייה כדאי לעצור, ללכת ברגל אם צריך ולבחור את נתיב הטיפוס המדויק.
היה וצריך "לבנות" ולסדר קצת סלעים בעלייה - השתמשו בכפפות ועשו זאת. הדבר יכול להיות ההבדל בין טיפוס ובין שבירה.
השתדלו לטפס בקו ישר כלפי מעלה ולא להיכנס לשיפועי צד מסוכנים.
רצוי להשתמש במכוון מהקרקע שיעמוד בצד ולפני כלי הרכב.
נהגו בנחת, מבלי להעיף אבנים או "לנגוח" בסלעים עם הרכב, תוך שליטה על מהירות מספקת לטיפוס מעלה אך איטית מספיק כדי לא לקפוץ עם הרכב ולא להזיק לו.
היה והטיפוס קשה - חזרו לאחור! בנו את הדרך מחדש או בחרו מסלול טיפוס טוב יותר.
השאירו מרווח בטוח בין כלי הרכב המטפסים. מרווח זה חשוב גם לגרירה וחילוץ היה וצריך.
1.2 ק"מ צומת שבילים באמצע המעלה בו יש לפנות ימינה ולהמשיך לטפס.
2.2 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור בראש מעלה רמון, בהפרש גובה של 300 מטרים מנקודת תחילת הטיפוס!
נ.צ. 6 - ראש מעלה רמון
צילום: אתר השטח הישראלי

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר וצפונה עם השביל המסומן באדום.
3.3 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור, כשמימין אתר "סוכה במדבר".
נ.צ. 7 - צומת סוכה במדבר

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל המסומן באדום.
9.3 ק"מ כביש 171 המחבר את צומת הרוחות ממזרח עם הר חריף ממערב.
עד כאן 23.7 ק"מ של שטח.
נ.צ. 8 - כביש 171

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על כביש 171 ונוסעים בין כרמי גפנים הנטועים בלב המדבר.
6.9 ק"מ חולפים על פני הכניסה לבית הספר לקצינים של צה"ל - בה"ד 1.
8.7 ק"מ צומת הרוחות במפגש כביש 171 עם כביש 40.
נ.צ. 9 - צומת הרוחות
צילום: אתר השטח הישראלי
עד כאן 32.5 ק"מ של מסלול טיול.
פונים ימינה על כביש 40 לכיוון כמצפה רמון.
פונים שמאלה וצפונה על כביש 40 לכיוון שדה בוקר ומרכז הארץ.

תוספת "בקטנה" - בור הקצינים
בצומת הרוחות פונים שמאלה ולאחר כ-100 מטרים פונים ימינה לשביל הכניסה לבורות הקצינים.
נ.צ. 10 - ירידה מהכביש

מאפסים מד אוץ
נסיעה צפונה ומזרחה לכיוון הסוללה הלבנה שלמרגלות המצוק.
0.3 ק"מ עץ אשל מכסה על בור מים האוסף את מימיו באמצעות תעלות הבנויות סביב. הבור יבש רוב השנה למעט בתקופות שלאחר גשם או שלג באזור.
נ.צ. 11 - בור הקצינים
צילום: אתר השטח הישראלי

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: ogash@4x4.co.il


הכנת אמצעים למסלול
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים להחלפת גלגל - מגבה עובד ומפתח גלגלים מתאים, ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
לא חובה: מצפן ומכשיר GPS, מפות סימון שבילים מס' 18 (מערב הר הנגב), טלפון סלולארי, מטעןו/או סוללה נוספת, מים ומזון ליום מלא בשטח.


מכתש רמון ומעלותיו ההסבר המקובל להיווצרות המכתש מבוסס על תיאוריה גאולוגית, ויש גם מספר "תיאוריוות קונספירציה", כמו לדוגמה פגיעה של מטאוריט גדול. ההסבר המניח את הדעת משלב בין מרכבים גיאולוגיים לתקופות אקלים שונות שיצרו את מכתש רמון, וגם את המכתשים המדבריים הנוספים בארץ ובסיני: המכתש הגדול, המכתש הקטן וצמד מכתשי הר עריף).
הגיאולוגים טוענים כי לפני שנוצר המכתש היה במקום הר גבוה (חלק מהר רמון). תקופה גשומה עם משקעים רבים גרמו לכך שהמים יחדרו לקרקע, ימיסו ויפרקו את שכבות הסלע הרכות וינקזו את חומר הסחף החוצה עם הנחלים - נחל רמון ונחל נקרות, דרך מפער נקרות - נקודת המוצא של המכתש. הגג של המכתש, שעשוי מחומר קשה יותר, נשחק ונפל לאחר שהחומר תחתיו קרס וכך נוצרו קירות גבוהים ומצוקיים שבתוכם המכתש. לאחר התקופה האקלימית הגשומה התחלף מזג האוויר וללא הרבה גשם נשמרים קירות המכתש.
צילום: אתר השטח הישראלי
קירו הצפוני של מכתש רמון נישא לגובה של כ-350 מטרים מלב המכתש ואילו ההר הגבוה ביותר בנגב הוא הר רמון, הממוקם בפינה הצפון-מערבית של המכתש, ונישא לגובה 1033 מטרים. למכתש רמון 4 מפערים (פתחים במצוק): מפער נקרות ממזרח - המנקז את נחל נקרות מזרחה לכביש הערבה, מפער גוונים - דרכו יוצא כביש 40 דרומה, מפער פיטם מדרום למכתש ומפער ערוד במערב.
למכתש רמון 5 מעלות דרכם אפשר לרדת או לעלות את המצוק. מעלה נח - בעבירות קלה עד בינונית, הנמצא בפינה הצפון-מזרחית של המכתש. מעלה מחמל - מעלה מלאכותי בעבירות קשה מאוד, שנוצר על ציר הנפט ומתחתיו נמצא צינור גדול קוטר המחבר בין אילת לאשקלון. מעלה העצמאות - סלול אספלט וחלק מכביש 40 המחבר את אילת עם מרכז הארץ. מעלה רמון - מעלה טרשי בעבירות בינונית עד קשה הנמצא מערבית למצפה רמון. ומעלה ערוד - מעלה בעבירות קלה הנמצא בפינה הצפון-מערבית של מכתש רמון.

שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר. מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרךבנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציוןבאמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר, הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבאשימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר)חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
צילום: אתר השטח הישראלי