עם פתיחת תערוכת טוקיו, חשפה מאזדה את ה-RX ויז'ן - מכונית שמטרתה להמחיש את החזון של מאזדה לעתיד מנועי וואנקל. מאחר ומדובר במכונית קופה גדולה המעוצבת בקווים ספורטיביים, בעלת הנעה אחורית ומנוע קדמי (וואנקל, כאמור), קשה שלא לחשוב כי מדובר ברמז ליורשת ה-RX-8 - מכונית הספורט הייחודית, שייצורה הופסק ב-2012.
לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
מאזדה RX וויז'ן
צילום: מנהל

לצערנו, במאזדה לא מתייחסים לדגם עצמו במונחי ייצור (בין אם כן ובין אם לא), אלא מתייחסים ליחידת ההנעה. נקדים ונאמר כי אין כלל מידע טכני – למעט העובדה כי מדובר במנוע רוטורי חדש, המשתייך לסדרת מנועים חדשה - סקייאקטיב R. מסתבר שעל אף הפסקת הייצור של ה-RX-8 (הפסקה שנגרמה בשל אי-עמידה בתקני זיהום אוויר), במאזדה לא זנחו את מנועי הוואנקל - המלווים את היצרן מאז 1964. כבר עשרות שנים שמאזדה היא יצרן הרכב היחיד שמאמין במנוע הרוטורי – מנוע בו במקום הבוכנות המקובלות, הנעות בקו ישר, יש רוטור המסתובב בחלל אובאלי. מנועים אלו מסוגלים לעבוד בסל"ד גבוה בהרבה מאשר מנוע בוכנות מקביל, ועל כן מאפשרים להפיק הספקים גבוהים ממנוע קטן יחסית (הן בנפח והן בגודל הכללי). מנגד עומדות כנגד תצורת המנוע הזה בעיות של שחיקה גבוהה וזיהום אוויר גבוה יחסית.
מאזדה RX וויז'ן
צילום: מנהל

היינו רוצים לחשוב שהסיבה לכך שמאזדה ממשיכה לדבוק במנוע הרוטורי היא חווית הנהיגה הייחודית, אבל האמת היא שהסיבה היא קצת יותר פרקטית. במאזדה מאמינים כי הממדים הקומפקטיים והמשקל הקל של מנועי הוונקל יהוו יתרון משמעותי ביחידות הנעה היברידיות. היא אף הציגה בעבר אבטיפוס של מאזדה2 בגרסה היברידית (חשמלית עם מאריך טווח), בו מנוע הבערה הפנימית היה יחידה רוטורית קומפקטית.
מאזדה RX וויז'ן
צילום: מנהל

עד שייחשף המידע המלא אודות מערכת ההנעה המסקרנת, ניאלץ להסתפק בעטיפה היפהפייה איתה מגיע המנוע. בדומה לקו הדגמים הנוכחי של מאזדה, גם ה-RX ויז'ן מעוצב בהתאם לשפת העיצוב KODO – זו מאופיינת בשפע קימורים, המקנים הופעה אגרסיבית ושרירית במיוחד. הפרופורציות האקזוטיות נובעות ממכסה המנוע הארוך, הממוקם נמוך במיוחד – דבר שמתאפשר הודות למנוע הוואנקל הקומפקטי. ה-RX ויז'ן מעט קצרה מה-RX-8 (439 ס"מ, לעומת 442.5 ס"מ ב-RX-8) אם כי היא ארוכה עדיין ממכוניות קופה כמו פיג'ו RC-Z או סובארו BRZ (ב-10 ו-15 ס"מ בהתאמה). בכל מקרה זו מכונית רחבה למדי, עם רוחב של 192.5 ס"מ – רחב בכ-15 ס"מ (!) ביחס ל-RX-8 ומה-BRZ, למשל. גם ממד הגובה יוצא דופן – 116 ס"מ בלבד, לעומת 134 ס"מ ב-RX-8 ו-130 ס"מ ב-BRZ. אפשר להניח שבמציאות, אם ה-RX אכן תקרום פח וחוטים, הממדים יהיו קצת יותר שגרתיים.

מאזדה RX וויז'ן
צילום: מנהל