גרסה: טויוטה לנד קרוזר, 2.8 ל', לקשרי

מתחרים בולטים: ג'יפ גרנד-צ'ירוקי, מיצובישי פאג'רו, סאנגיונג רקסטון

מחיר הגרסה הנבחנת: 370,000 שקלים
לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
תחום רכבי השטח הגדולים הולך ומתכווץ בשנים האחרונות. מי שהיו סמלי סטטוס בעשור הקודם נמצאים בירידה בהיצע הדגמים ובמכירות. רכבי הפנאי שתפסו את מקומם מקרינים תדמית מסוקסת כמעט באותה מידה, אבל בלי התנהגות הכביש המסורבלת של כלי השטח וצריכת הדלק הגבוהה שלהם.

לכן לא מפתיע לגלות כי ההשקעה של היצרנים השונים בקטגוריה הולכת ויורדת. חלק מהיצרנים פרשו כליל מהמשחק (למשל ניסאן), בעוד אחרים מסתפקים ברענון הדגמים הוותיקים בתקציב צנוע, במקום להציג דגמים חדשים באמת. כך,למשל, הפאג'רו הנוכחי דומה מאוד לזה שהוצג בתחילת האלף – והלנד-קרוזר כנ"ל.
טויוטה לנד קרוזר מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו

אך למרות שקצב השינויים והיקפם קטן, הם כן קורים – וכך מקבל עכשיו הלנד-קרוזר מנוע 2.8 ליטר חדש ותיבת שישה הילוכים, שמחליפים את מנוע ה-3 ליטר הוותיק מאוד ותיבת החמישה הילוכים. יצאנו לשטח להתרשם.

עיצוב ונראות
מכיוון שמלבד המנוע והתיבה לא השתנה שום דבר ברכב, אין מה לחדש בסעיף זה. זה אותו הלנד-קרוזר המוכר, לטוב או לרע, ואחרי כל כך הרבה שנים איתנו – אנחנו בטוחים שיש לכם כבר דעה מוצקה בנושא.

פנים הרכב
גם כאן לא השתנה דבר משמעותי מאז הפעם האחרונה שפגשנו את הלנד-קרוזר (במבחן ההשוואתי מול הרקסטון). זה אותו תא נוסעים מרווח, מאובזר היטב – ריפוד ודיפון עור, מושבים חשמליים ומחוממים, בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים וכניסה ללא מפתח – אך בעל מראה תכליתי יותר מאשר יוקרתי.
נוחות נסיעה
גם באגף המתלים לא השתנה כלום, לטוב ולרע. המתלים עדיין רכים מאוד, מעניקים תחושת "ספה" רכה ומעט מתנודדת. יש כאלו שאוהבים את התחושה הזו, אחרים פחות. בנסיעה רגועה הנוחות המתקבלת טובה למדי, אם כי כמקובל בכלים בעלי סרן חי ושלדה נפרדת, רצף שיבושים מצליח להרעיד את הרכב בצורה לא נעימה. על השביל כדאי לשמור על קצב רגוע, ואז תתקבל נוחות נסיעה טובה. כשהקצב עולה המתלים מתחילים לאבד שליטה במאסה, והרכב מתנודד וסוגר מתלים בכניסה לשקעים בשביל.
טויוטה לנד קרוזר תא נוסעים
צילום: מערכת אוטו

בתחום זה של איכות נסיעה, אנחנו פוגשים בהבדל הראשון מול הדגם המוחלף: רמת הרעש נמוכה בהרבה. המנוע החדש שקט משמעותית מאשר המנוע הקודם, וטרטור הדיזל האופייני והברור שהטריד אותנו בלנד-קרוזר בעבר אינו קיים. מעבר לכך, נדמה שגם רעשי הכביש והרוח נמוכים יותר מהזכור לנו. התוצאה היא רכב שהרבה יותר נעים לכסות אתו מרחקים על הכביש.

התנהגות ובטיחות
בדיוק כמו בעבר, זה התחום שבו חושף הלנד-קרוזר את גילו. התנהגות הכביש מסורבלת ולא מדויקת, והלנד קרוזר אינו מקבל באהדה ניסיונות לנהוג בו בצורה נמרצת. זה לא הרכב לתקוף אתו פיתולים, והוא כאילו מבקש "הורידו את הקצב וחפשו ירידה לאיזה שביל נחמד, שנוכל ללכת לראות את פריחת הירבוז המצוי".

גם בסעיף הבטיחות הלנד-קרוזר מפגר אחר הזמנים – הקדמה הבטיחותית נעצרה כאן בבקרת יציבות וכריות אוויר.
מנוע וביצועים
סוף סוף הגענו לעיקר. החידוש היחיד ברכב, כבר נאמר, הוא מנוע ותיבת הילוכים חדשים. מנוע ה-3.0 ליטר עם 190 כ"ס, הוחלף ב-2.8 ליטר עם 177 כ"ס; כן, פחות הספק, אבל עם מומנט הגדול ב-3 קג"מ – ולתיבה האוטומטית יש שישה הילוכים במקום חמישה. לא בדיוק מהפך, וקצת מאכזב לאור האינפלציה המקובלת בתחום ההספקים. ואכן, אין הבדל ביצועים חד-משמעי בין הדור הנוכחי לקודם.
טויוטה לנד קרוזר מבחן דרכים ביצועים
צילום: מערכת אוטו
ההפרש הרשמי בזמני התאוצה למאה קמ"ש – 11 שניות בעבר לעומת 12.7 שניות בנוכחי – נראה קצת מוגזם; אנחנו חושדים שהנתון הישן היה מעט אופטימי מדי. כך או כך, הכוח זמין על פני טווח סל"ד רחב, אך אין ממש הרבה ממנו בשום שלב. אין תחושה של "עגלה", אבל כמו בעבר, עקיפות בכביש צר צריך לתכנן כמו שצריך.

תיבת ההילוכים עובדת בדיוק בצורה לה אנו מצפים מתיבה אוטומטית בטויוטה: באופן שקוף לחלוטין, והיא מחליפה הילוכים בצורה חלקה וזריזה ובתזמון טוב. ההילוך השישי מאפשר שיוט בסל"ד מעט נמוך יותר (מה שתורם גם הוא לשקט בשיוט). התיבה ואותו הילוך אמורים לתרום גם לצריכת הדלק; היצרן מדווח על שיפור של 9%, אנחנו קיבלנו בערך 10 קילומטרים לליטר ביום טיול ארוך ורגוע למדי.

תמורה
המנוע החדש תורם בעיקר לרמת העידון של טויוטה לנד קרוזר, ובתחום זה נרשם שיפור משמעותי. בשאר הסעיפים ההבדלים קלים עד לא קיימים, כך שהשורה התחתונה לא באמת השתנתה.

הלנד-קרוזר רכש לעצמו עדת מאמינים בזכות יכולת השטח והתחושה המגודלת והנינוחה בכביש. אותם מאמינים יאהבו בוודאי גם את הדור החדש. אך מחירו הגבוה מאוד, ביחס לתמורה ובכלל, עדיין ירתיע רבים.
טויוטה לנד קרוזר 2.8 ליטר
צילום: מערכת אוטו