ועדת הכספים של הכנסת אישרה אתמול (שלישי, 14.7) תקנות מעודכנות המתייחסות לשווי השימוש של מכוניות היברידיות וחשמליות. מטרת התקנות האלה היא לעדכן את החישובים לסוגי רכב כאלה לאור השינויים בטכנולוגיה (כניסת היברידי נטען) ובמחיר (ייקור רכב חשמלי). תוקף תקנות אלה הוא מ-1.7.2015 (ולאחר פרסומן ברשומות ) ועד ל-31.12.2017.
לייעוץ חינם עם מומחי אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
שווי שימוש: פגיעה ושיפור
זקיפת שווי שימוש מבוססת על מחירו הרשמי של הרכב. כתוצאה מכך אלה שנוהגים במכוניות היברידיות, היקרות מדגמים רגילים מקבילים, חייבים בתשלום גבוה יחסית. כדי לעודד שימוש ברכב כזה, זכו מכוניות היברידיות בהפחתה של 560 שקלים בחישוב לצורך זקיפת שווי שימוש.

התקנות החדשות מצמצמות את שווי ההפחתה למכוניות היברידיות רגילות ומעמידות אותה על 500 שקלים. המשמעות היא הורדה של 10.7% בהפחתה המתורגמת ל-720 שקלים בשנה.

מנגד, מכוניות היברידיות נטענות-רשת (פלאג-אין; PHEV) שזכו עד היום לאותה הפחתה של 560 שקלים, יזכו כעת להפחתה גדולה משמעותית של 1000 שקלים. מכוניות חשמליות, שלא זכו עד היום לכל הפחתה, יזכו גם הן לאותה הפחתה משופרת של 1000 שקלים.
כיוון נכון, אבל
כיום מוצעים בישראל רק שני דגמים היברידיים עם הטענה מהרשת: טויוטה פריוס פלאג-אין וגם מיצובישי אאוטלנדר PHEV. הדגם הכל-חשמלי היחיד המוצע כיום הוא ניסאן ליף. גם מספר היחידות שנמכרו בישראל של קטן מאוד, פחות ממאה. מנגד, מספר הדגמים ההיברידיים עומד על עשרה ומהם נמכרות בשנה אלפי יחידות.
ליסינג: שינויים בשווי שימוש ברכב היברידי וחשמלי
צילום: מנהל
רכבי הפלאג-אין זוכים להטבה גדולה מבעבר
לכאורה, נראה כי התקנות החדשות נועדו להגביר את כוח המשיכה של מכוניות כאלה, שמזהמות הרבה פחות (PHEV) או בכלל לא (רק חשמל). עם תנאים משופרים, הלקוחות ירצו, היבואנים יספקו – והירוק יחגוג.

לכאורה. לפי הודעת רשות המסים – וגם לפי ההיכרות עם מדיניות האוצר, כולל הפגיעה בהפחתה בהיברידיות – ככל שהמהלך יצליח יותר, כך הוא "יחסל" את עצמו בהמשך, והרי תאריך תפוגה כבר יש.

וכך נכתב בהודעה לעיתונות: "השימוש השוטף ברכב היברידי או ברכב חשמלי הינו חסכוני יותר הודות לחסכון בדלק; על כן, התעורר הצורך להתאים את נוסחת שווי השימוש באופן שישקף בצורה נכונה יותר את טובת ההנאה של העובד מקבל הרכב".

המשמעות היא שכל עוד מדובר בצעד שהביטוי שלו הצהרתי, משרד האוצר מוביל קדימה. ברגע שהצעד הזה מצליח, ולכן הכנסות המדינה בתחום זה יורדות, משרד האוצר "מתאים" לפי "טובת ההנאה" של העובד.

זה בוודאי נכון אם מדובר רק בנתונים של הכנסה ישירה בשקלים; זה לא בהכרח נכון אם מכניסים למשוואה מרכיבים חשובים לא פחות, כמו צמצום זיהום, שיפור בצריכת דלק (שגם שווים כסף) ומכאן שינויים רצויים ברכישת מכוניות. כנראה שנושאים אלה במלוא עוצמתם מוכנסים למשוואה רק באופן זמני.
ליסינג: שינויים בשווי שימוש ברכב היברידי וחשמלי
צילום: מנהל
גם החשמליות. חבל שכבר יש תאריך תפוגה להטבה