העלייה הרוסית הגדולה של שנות התשעים הפיחה חיים חדשים בכלכלה הישראלית המדשדשת והקפיצה את המדינה קדימה בזכות תוספת כוח אדם איכותי למעגל העבודה. עכשיו נראה שרוסיה שוב מצליחה להשפיע על השוק הישראלי, אם כי בדרך מעט עקיפה יותר.
מי שעוקב אחרי החדשות מן העולם, יודע על מעללי פוטין בשנים האחרונות, שהבולט בהם הוא המעורבות בלחימה באוקראינה. התגובה לאותם מעללים היא צעדי ענישה כלכליים של מדינות המערב, שגררו פגיעה קשה בכלכלה הרוסית. ואם בשלב הזה אתם חושבים לעצמכם "נו, יופי. אבל מה הקשר?" נציין עוד שתי עובדות: שוק הרכב הרוסי גדול בערך פי עשרה מזה הישראלי, והטעם של הלקוח הרוסי במכוניות דומה: גם הוא אוהב מכוניות סדאן משפחתיות עם תיבה אוטומטית.
וכאן הדברים מתחילים להתחבר. השוק הרוסי, כולל שוק הרכב, מתכווץ, והיצרנים ברחבי העולם נשארים עם עודפי מכוניות שיועדו לשוק זה. בשיא, ב-2012, נמכרו ברוסיה כ-2.8 מיליון מכוניות; ב-2014 ירד המספר ל-2.3 מיליון - והתחזיות ל-2015 מדברות על ירידה חדה נוספת של כ-25%. וכשהדוב מתעטש, אנחנו טובעים, או יותר נכון מוצפים, במכוניות שהיצרנים מחפשים להם יעדים אלטרנטיביים.
העלייה הרוסית – הגרסה המוטורית / טור אישי
צילום: מנהל
מאחורי הקלעים של קהיליית הרכב המקומית רצות שמועות רבות לגבי מלאים "מתים" שכאלו שיבואנים מקומיים הצליחו לשים עליהם יד במחירי מציאה – מלאים שמאפשרים ליבואנים להציע מחירים קורצים במיוחד או תנאי רכישה נדיבים (אם ישירות לצרכנים, ואם לציי הרכב), ולגרור את המחירים האמיתיים (בניגוד לאלו הרשמיים) מטה ולהרים את המכירות למעלה.
וכך מסתבר, שאת ההבטחות של כץ להוריד את מחירי הרכב בישראל הצליח לקיים דווקא פוטין. הרבה יותר מאשר היבוא המקביל או איומי ועדת זליכה, הנגמ"שים הנוסעים במזרח אוקראינה הרחוקה הם שהורידו את מחירי הרכב בישראל.
השאלה היחידה שנשארה פתוחה היא כמה זמן יעבור עד שהיצרנים השונים יתאימו את קצב היצור לשינויים בדרישה ברוסיה, או מתי יתעורר השוק הרוסי וידביק את ההיצע שנועד לו. כי אין ספק שברגע שזה יקרה, ייעלמו להם אותם מלאים מתים במחירי מציאה שהביאו לפריחה בשוק המקומי.
העלייה הרוסית – הגרסה המוטורית / טור אישי
צילום: מנהל
להתראות ותודה על הדגים