"הונדה נמצאת בחוד החנית של תחום תא-הדלק" מצהיר תומאס ברכמן, האחראי של הונדה לתכנית מהצד האירופאי ומוסיף: "היום עובדים ברצינות על הנושא הרבה יצרנים: טויוטה, מרצדס ויונדאי. מבחינת טכנולוגיה אנחנו התחלנו להשקיע בתחום זה עוד ב-1980. עבדנו עם חברת באלארד בזמנו, והעובדה שהיא נרכשה על ידי דיימלר אומרת משהו".

שלנו מתקדמת יותר
"איני רוצה להפחית בערך הפעילות בטויוטה, אבל ב-2008 עשינו עם הקלאריטי באמריקה פעילות דומה למה שהיא עושה כיום. התחלנו בייצור בינואר 2008 והייתה לנו תכנית יומרנית – פיתחנו פס ייצור מיוחד רק עבורה. אבל בגלל שבאותה תקופה הופיעו לא מעט מכוניות 'אפס-זיהום' חשמליות, הן פגעו בתשומת הלב שהמכונית קיבלה. באותה תקופה התמקדנו בקליפורניה ויפן.

"הפעם התכנית שונה, ונגיע בשנה הבאה לשווקים נוספים עם מכונית בעלת חמישה מושבים, בניגוד לארבעה במיראי. הקטנו את תאי הדלק בהרבה: הם אינם דורשים גובה רב או שימוש בחלקים מתחת למושבים. אנחנו אומרים שמכונית עם מרווח גחון של יותר מ-22 ס"מ (רמז לכלי פנאי כמו של יונדאי; א.ש) אינה מכונית נוסעים. הדגם שלנו הינו סדאן אמיתי ומתקדם.

"היינו חלוצים וטויוטה עקבה ביעילות אחרינו. לקח לנו זמן לפתח יורשת לקלאריטי, אבל יהיה כאן שיפור. הטווח טוב יותר משמעותית ואנחנו יורדים לפרטים שטויוטה ויתרה עליהם. אנחנו עובדים יחד עם ג'נרל-מוטורס כדי לשפר את הטכנולוגיה והתשתית".
אנחנו היינו קודם / ראיון עם ראש תוכנית המימן של הונדה
צילום: מנהל
על איזו פלטפורמה תבוסס המכונית?
"מה שמותר לומר זה שזו לא פלטפורמה שתוקדש רק לה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מכונית רק לזה, ויהיו עוד יחידות כוח על בסיס דומה".
מה קורה עם התשתית?
"אברדין בסקוטלנד היא מועמדת טובה, כי אנשיה רוצים להסב את העיר ל'ירוקה'. בסקנדינביה מאמינים במימן והם פועלים להקמת תשתית. בגרמניה יהיו 65 תחנות כבר עד סוף 2015 והמספר גדל ואילו יפן רוצה להגדיל את מספר התחנות ל-100. זה הולך טוב מהצפוי, הבעיה היא שלא כל ארץ הולכת באותו כיוון.

"למימן יש מוניטין בעייתי, וזה מביא אותנו לתחום החינוך. אנחנו צריכים להסביר לבעלי חניונים למשל שזה לא בעייתי. אנחנו מראים איך מכונית כזו נשרפת לעומת מכונית עם מנוע בנזין; כל הפיצוצים נמצאים בסרטי ג'ימס בונד, לא אצלנו".
מתקדמים מהר ל-2020
טויוטה הודיעה שכדי לקדם את התחום היא פותחת את הפטנטים לכל היצרנים...
"אנחנו מאוד אוהבים את זה", מחייך ברכמן ומוסיף: "הם מאפשרים את השימוש עד 2020, ואתה יכול להניח שבדקנו אותם, אבל לא למדנו מכך כלום. אני חושב שטויוטה פתחה את מה שהיא רוצה ומצטרפים מאוחרים יכולים אולי ללמוד. אבל ההתקדמות כה מהירה שדברים משתנים מהר".
מתי נראה את זה קורה?
"כמהנדס הייתי רוצה לראות זאת מחר, אבל זה עדין יקר מדי. הוזלנו הרבה ועדיין עד 2020 היקף המכירות יהיה קטן. עד 2025 אנחנו צופים שהביקוש יגיע ל-100,000 כלים לשנה בכל העולם. טויוטה תנסה בדור הבא להציע 50,000 מכוניות במקום 10,000 כרגע. הבעיה היא קבלת הטכנולוגיה על ידי הלקוחות. צריך למצוא כמה שיותר לקוחות ולהתכונן למכונית של 2020. כבר עכשיו אני עובד עליה".
אנחנו היינו קודם / ראיון עם ראש תוכנית המימן של הונדה
צילום: מנהל