שוק הליסינג, אשר החל לפרוח בצמוד לצמיחת תעשיית ההיי-טק הישראלית (בסוף שנות התשעים), הפך לגורם מעצב ודומיננטי עד מאוד בשוק הרכב המקומי על מרכיביו השונים. זה אולי לא המקום לדיון האם השפעה עמוקה זו הינה מועילה (פחות) או מזיקה (יותר), אך אין עוררין כי זו השתרשה עמוק בהווי התחבורתי הישראלי תוך עשור וקצת, ותרמה רבות לנגישות של חלקים גדולים מהאוכלוסייה למכונית חדשה ומודרנית על שלל יתרונותיה (ויש לא מעט).
 
עולם הליסינג הכניס לחיינו מושגים חדשים: ליסינג מימוני, ליסינג תפעולי, רישום בעלות, שווי שימוש, קבוצת רישוי וכו'. להלן מדריך מקוצר למי שרק כעת מתוודע לליסינג ולמסלולי המימון השונים:
 
ליסינג תפעולי
בליסינג תפעולי התשלום החודשי כולל את כלל עלויות הרכב הנלוות: מהתשלום עבור הרכב עצמו, דרך תשלום הביטוחים, האגרות והטיפולים ועד תיקוני תאונות ותקלות (כולל החלפת צמיגים). לעיתים הסכם הליסינג כולל גם שירותים נוספים כמו רכב חליפי כאשר הרכב במוסך, נהג שייקח ויחזיר את הרכב לטיפול וכדומה.
 
יש לשים לב כי בחלק מעסקאות הליסינג יש הגבלה לכמות הנסועה השנתית (קילומטראז'). כמובן שביטוי לכך יחושב במחיר העסקה מלכתחילה.   
 
ליסינג - איזה סוגים קיימים בשוק ולמי הם מתאימים?
צילום: מנהל

ליסינג מימוני
כשמו, מסלול ליסינג מימוני בא לענות על צורכי מימון של החוכר, שמעדיף לפרוש את עלות רכישת הרכב למספר תשלומים. למעשה מדובר בהלוואה לרכישת רכב בה הרוכש ירשם כיד שניה (01 ברישיון), גם כאשר מדובר ברכישת רכב חדש ("0 ק"מ"). חלק מעסקאות אלה נעשות בשיתוף בנקים וחלק ע"י גופים פיננסיים אחרים, וזאת במטרה שלא לפגוע במסגרת האשראי של החוכר. בשיטה זו, לרוב, נדרש הרוכש לשלם מקדמה בשיעור הנע בין 15% ל-30% מערך המכונית, בנוסף לתשלום החודשי הקבוע.

בתום התקופה יכול החוכר לבחור בין 3 חלופות: רכישת הרכב בעצמו ע"י השלמת עלות הרכב בניכוי הסכום ששולם עד כה לחברת הליסינג, גלגול עסקת הליסינג לרכב חדש אחר, או החזרת הרכב לחברת הליסינג וסיום ההתקשרות.

ליסינג - איזה סוגים קיימים בשוק ולמי הם מתאימים?
צילום: מנהל
 
ליסינג פרטי
השתרשות הליסינג בישראל הביאה להתפתחות תחום הליסינג הפרטי, המיועד לקהל הפרטי, בניגוד לחברות ועסקים, שהיו עיקר תחום הפעילות של הליסינג בארץ בתחילת דרכו. שיטת רכישה זו נהוגה בצפון אמריקה ומערב אירופה מזה שנים רבות, אך בישראל עדיין עושה את צעדיה הראשונים. ללקוח הפרטי מוצעים שני המסלולים, ליסינג מימוני וליסינג תפעולי, אך ברוב המקרים העסקאות המוצעות לציבור הרחב הן עסקאות ליסינג מימוני.