הרעיון, כפי שיושם אחרי מלחמת העולם השנייה, הוא בריטי למהדרין: רודסטר קטנה, פשוטה, מרגשת לנהיגה בגלל יכולתה הדינמית, מענגת לנסיעה בגלל הגג הפתוח, מושכת לצפייה בגלל ההופעה. שני מקומות בלבד זו גם הצהרה.

היו אלה יגואר MK120 (משנת 1948), MG כמו TF ו-TC (משנת 45' ו-53'), A ו-B (משנת 55' ו-62'), כמובן לוטוס אלאן (1962). הביצוע הבריטי, כולם יודעים, לא היה תמיד משהו. הביצוע היפני של מאזדה עם MX5 (משנת 1989), שילב את המתכון הבריטי (ולא מעט השראה מאותה אלאן) עם הביצוע היפני, וזה כבר היה לא מעט.

העיצוב, לעומת זאת, חינני ככל שהיה, לא היה מהסוג ההוא, זה שעוצר נשימה ומוציא וואו בלתי נשלט.

מורגן, יותר מהערת שוליים
מורגן נוסדה ב-1910 והיא מייצרת דגמי ספורט ייחודיים. חלקם, "המסורתיים" (Trads), עם שלדה עשויה מתכת המשולבת בעץ(!); אחרים כמו Aero על בסיס אלומיניום – וכולם בעיצוב קלסי מקורי שיאה לו מילה אחת "מקסים".
מיטסואוקה רודסטר, כעת משווקת בבריטניה
צילום: מנהל
מורגן רודסטר. רודסטרים בריטיות כמו זו היוו השראה למיטסואוקה

האיש המשלב: מיטסואוקה
אקיו מיטסואוקה (Akio Mitsuoka) הקים את מפעל המכוניות הקטן שלו ב-1968. מיטסואוקה מייצר מעין רפליקות מקוריות ואקסצנטריות בעיצובן, עם הרבה השפעה בריטית, ולא מעט עיוות חינני בהשראת יגואר, בנטלי או רולס רויס. אחרים מעוצבים כמו מכונית-על קיצונית מאוד, כמו אורוצ'י (Orochi).

דגם ראוי לציון הוא רודסטר, הנקרא בשם זה. רודסטר הוצג ב-2009, ועיצובו הוא ביטוי להוקרה/השראה/העתקה לדגמים הבריטיים מאז, עם קצת יגואר XK120 והרבה מאוד מורגן פלוס 4 ו-AERO. פנסי החזית, אגב, זהים לאלה של מיני קופר הקודמת (ולא ממש שונים מאלה של מורגן אארו).

גם הדגם עצמו הוא המשך לאותה מסכת יחסים בין יפן לרודסטר הבריטי. הבסיס לרודסטר של מיטסואוקה הוא אותה מאזדה MX5 – עם מנוע 2.0 ליטר 160 כ"ס, תיבה ידנית או אוטומטית 6 הילוכים ובעיקר: הנעה אחורית. לגרסה האוטומטית פקדים מאחורי ההגה; לידנית דיפרנציאל מוגבל-החלקה
מיטסואוקה רודסטר, כעת משווקת בבריטניה
צילום: מנהל
הבסיס המכני הושאל ממאזדה MX5 ועבר שינויים משמעותיים כמו הארכת בסיס הגלגלים ב-70 ס"מ!

הבסיס זהה, הביצוע שונה. לרודסטר של מיטסואוקה בסיס גלגלים ארוך מאוד, העומד על 300 ס"מ (כ-70 ס"מ[!] יותר מהמקור). ההארכה מתחילה לאחר קורה A וגם המרכב יוצא נשכר מכך, עם תוספת אורך דומה, ל-457.5 ס"מ. הרוחב, 172.5 ס"מ, הוא כמו של המיאטה והגובה כמתבקש צנוע: 125 ס"מ.

לא רק הפרופורציות – אורך של משפחתית, בסיס גלגלים של מכונית פאר – עושות את האוטו הזה. זוהי רודסטר עם כנפיים נפרדות, קו מובחן בתחתית ולאורך, אזכור למדרגה שהייתה פעם בכל רכב, בייחוד בשנות השלושים, ותא מטען "המתכתב" עם תקופה זו. בקיצור: רודסטר שממש כיף להסתכל בה וקל מאוד להתאהב בה.

וכך באופן סמלי למדי, מה שהתחיל כרעיון בריטי, זכה לביצוע יפני, הפך ליצירת מופת וויזואלית, מגיע/חוזר כעת לבריטניה. דגם זה משווק החל מחודש זה בממלכה המאוחדת, מקום טבעי להתחיל בו יצוא: גם מקור השראה, גם קהל אוהד, גם הגה ימני (כמו ביפן).

המחיר אינו זול, עניין של עבודת יד וכמויות קטנות. מיטסואוקה רודסטר מוצעת החל מחודש זה ב-53,800 לירות שטרלינג – משהו כמו 600,000 שקלים בישראל, עם מיסים – ואחרי שיהיה לה הגה שמאלי.
מיטסואוקה רודסטר, כעת משווקת בבריטניה
צילום: מנהל
מיטסואוקה מייצר מעין רפליקות מקוריות ואקסצנטריות בעיצובן