כמדי שנה בשנה, גם בפברואר הזה נקיים את מצוות העלייה לרגל אל הדרום האדום. הסינגלים הארוכים ורווי האדרנלין, התופרים רצועה חומה דקה בלב מרבדי הכלניות האדומים קוראים לנו מרחוק. אנו, כמי ששמעו את שירת הסירנה, איננו יכולים לעמוד מנגד ונמשכים אל המנגינה הערבה.

ומה נשתנה השנה מכל השנים? ובכן, כפי שכבר התרגלנו בשנים האחרונות, קק"ל ממשיך לפנק אותנו שוב ושוב, והפעם: סינגל חדש דנדש דרך יער שוקדה, שעד היום נודע בעיקר בקרב מטיילי ה"שבת עם המשפחה", כאזור שבו עוצמת הפריחה של הדרום האדום היא הגבוהה ביותר. כמובן שאנחנו נוסיף לו עוד כמה בונבונים קטנים בדרך חזרה לבארי.

אתגרים בין הפרחים
כמו אחיו, סינגל בארי, יוצא סינגל שוקדה מחנות "לה-מדווש" בקיבוץ בארי, וגם הוא מאופיין ברכיבה גלית על שביל אדמה צר, ללא אבנים וסלעים שמקשים או עלולים להיות מסוכנים במקרה נפילה. עם זאת, סינגל שוקדה יותר טכני מבארי – אין מדובר במדרגות סלע מסובכות, אלה בעיקר ב"אמבטיות" של ירידות תלולות ואחריהן עליות קצרות אך תלולות לא פחות. רק מי שרמת השליטה שלו באופניים גבוהה, ויוכל לשחרר את הברקסים ולשמר את המהירות מהירידה לתוך העלייה, בלי "להישתל" בתחתית, יוכל לרכוב את כל המסלול בלי להוריד רגל.
שוקדה בלהבות / טיול אופניים
צילום: אילן שחם www.ilanshacham.com

נזכיר לכם שגם המטיילים הרגליים אוהבים את האזור, ובעונה זו הפקקים בדרך דרומה בשבתות גדולים. מומלץ בחום להתחיל לרכוב מוקדם בבוקר. כמו כן, השנה הקדימה הפריחה וכבר לקראת סוף ינואר היא בשיאה ואפילו מעט מעבר לשיא – בואו מהר לפני שייגמר!

הנתונים הבסיסיים
מרחק: 22.5 ק"מ
זמן: 2-4 שעות
קושי פיזי: קל-בינוני
קושי טכני: בינוני
קושי ניווט: קל-בינוני (הרוב מסומן וברור, למעט התוספת שלנו לפני החיבור חזרה לסינגל בארי)
טיפוס כולל: 200 מ' אנכיים
מפה: מפת שבילנט – "חבל בארי" (אינה כוללת את אזור שוקדה), או מפת סימון שבילים מס' 13, "מישור חוף הנגב" (אינה כוללת סינגלים).
מעגלי: כן.
GPS: קבצי GPS ב-https://tinyurl.com/ShokedaGPS.

הגעה לנקודת המוצא: נקודת המוצא הינה בחניית חנות האופניים "לה מדווש" בקיבוץ בארי. נוסעים לכיוון קיבוץ בארי, ומעט לפני שער הכניסה לקיבוץ נכנסים ימינה לחניה.

שוקדה בלהבות / טיול אופניים
צילום: אילן שחם www.ilanshacham.com
יוצאים לדרך
נצא לדרך ונרכב חזרה לאורך כביש הגישה לקיבוץ בארי, נחצה בזהירות מרבית את כביש 232, וניכנס מצד ימין בדרך שחוצה את הצמחייה, שם נראה שילוט של הסינגל שמאלה ואליו נפנה. זהו קטע סינגל מפתיע באיכותו, עבור סינגל הדחוס ברצועת צמחיה צרה, בין הכביש לבין הדרך התוחמת את השדות. לאחר מרחק קצר צומת סינגל משולט, שם נמשיך ישר עם הסינגל בסימון הכחול. לאחר כ-2.5 קילומטרים של תנועה צפונה לאורך הכביש, הסינגל מתעקל ימינה, עובר בתוך סבך צמחיה מקסים, וגולש לתוך מרבדי הכלניות ביער שוקדה ההולכים ומתעבים עד שאנו פוגשים דרך כורכר רחבה בלב היער (1).

הגעתם לכאן ותהיתם בלבכם מה השטויות האלו שגיבבתי על סינגל טכני. אל פחד, מיד זה מגיע. השילוט הכחול פונה ימינה בדרך הכורכר, אך אנו נמשיך ישר עם הסינגל בסימון האדום אל לונה פארק מטורף של ירידות, עליות, ומגלשות טבעיות עם הרבה ירוק ואדום בעיניים. לאחר 2.6 ק"מ נוספים נפגוש זוג מבנים (2). מצד שמאל נראה באר עמוקה, מהסוג שמסתכלים פנימה, מתאמצים ומתאמצים ולא רואים את התחתית. מצד ימין עומד נבחין במבנה עתיק העובר שיפוץ בימים אלו ובליבו בריכה גדולה ויבשה. ככל הנראה מה שאנו רואים אלו שרידים של באר אנטיליה – בבאר כזו מערכת מכנית שאבה מים באמצעות דליים מתוך הבאר העמוקה אל הבריכה שלצידה ואפשרה גישה נוחה אל המים לשתייה ולחקלאות.
שוקדה בלהבות / טיול אופניים
צילום: אילן שחם www.ilanshacham.com

נמשיך עם הסינגל ונרכב בו עד שלבסוף הוא עובר מתחת לכביש 232. מיד לאחר הכביש נפגוש דרך. אם אין זרימה בנחל משמאל, נרכב שמאלה ונפגוש את דרך הכורכר הרחבה בצידה השני, אם יש זרימה גדולה נפנה ימינה, שוב ימינה, נרכב בכביש מעל הגשר ונפנה ימינה לכיוון חניון רעים. כבר בתחילת הדרך נראה מבנה מצד שמאל – וסימון שבילים אדום הפונה שמאלה (3).

סימון אדום וכלניות
זוהי "באר רעים" הדומה בפעולתה לבאר הקודמת אותה ראינו, ואשר חודשה בימי המנדט הבריטי לטובת התושבים המקומיים. נרכב מכאן מערבה עם סימון השבילים האדום. השביל הצמוד למצוק סגור בגדרות וסרטי סימון, כנראה בגלל סכנת התמוטטות, כך שבקטעים אלו נעבור מסביב. כשנגיע לקטע בו יורד השביל האדום אל ערוץ נחל גרר, נפנה שמאלה ונרד אל הערוץ במקום בו מעט יותר נוח לחצות אותו ונמשיך ישר לעלייה בגדה השנייה אל זוג מבנים דמויי פעמון (4). מבנים אלה הינם בורות מים מהתקופה הביזנטית. במקור היו בורות המים מתחת לפני הקרקע ומי הגשמים הוזרמו לתוכם, אולם במשך הזמן נסחפה הקרקע מסביבם וכעת הם חשופים כמעט לגמרי וניתן להיכנס לתוכם מהצד.
שוקדה בלהבות / טיול אופניים
צילום: אילן שחם www.ilanshacham.com

נפנה שמאלה בדרך ומיד נכנס ימינה ל"סינגל הכלניות", ולאחר מרחק קצר נפגוש פיצול בשביל ונפנה בו שמאלה. 1400 מטרים לאחר כניסתנו לסינגל הכלניות נפגוש דרך רחבה. הסינגל ממשיך ישר וימינה, אך מצד שמאל נראה סינגל פחות ברור הממשיך אף הוא צפונה ונכנס אליו (5).

הסינגל מטפס ומתפתל בשטחים הפתוחים היפים ונרכב בו 1900 מטרים, עד שנגיע לפיצול כשמרחוק נראה את המפגש של הסינגל עם דרך רחבה, כאן נפנה ימינה לרכיבה בסינגל מסומן חזרה דרומה בכיף גדול, נחלוף בנקודה בה עזבנו את סינגל הכלניות. לאחר 120 מטרים, בפיצול, ניקח שמאלה ומיד לאחר מכן ימינה ונמשיך עד למפגש עם דרך רחבה בקצה השדות ונראה מימין את המשך סינגל בארי הקלאסי (6).

מכאן אנו רוכבים לאורך הקטע האחרון של סינגל בארי: קטע ארוך לאורך ערוץ נחל, ימינה בדרך כורכר, שוב ימינה בכביש הישן ואז שמאלה מסביב לבית הקברות למקטע סוכריה אחרון לפני שנוחתים חזרה בלה-מדווש, לסיום המסלול.

מסלול הטיול פורסם לראשונה במגזין האופניים we:Ride
שוקדה בלהבות / טיול אופניים
צילום: אילן שחם www.ilanshacham.com