מקסים פיקאט אינו נראה כמו יושב ראש טיפוסי של יצרן מכוניות וותיק וגדול. אפילו אני מופתע מכך כאשר אני נכנס לחדר בו הוא ממתין לי. פיקאט נראה מאוד צעיר, והוא אכן כזה, בסך הכל בן 40 וכבר שנתיים בראשות פיג'ו. הוא נטול גינונים וארשת של חשיבות עצמית, אלא מדבר בגובה העיניים, עונה ישר ולעניין ולא פוחד לעסוק בנושאים מביכים. בניגוד גמור למעמדים דומים עם ראשי חברות אחרים, פיקאט אינו מלווה באנשי יח"צ או מזכירים, אלא פשוט ממתין לי בשלווה בחדר.

המהנדס שהיה למנכ"ל
פיקאט הגיע לפיג'ו ב-1998 אחרי שסיים לימודי הנדסה, ותוך כמה שנים הפך לאחד ממנהלי המפעל החשוב ב'שוסו'. ואולם נראה שהקפיצה הגדולה בקריירה של פיקאט החלה בסין. הוא הגיע לשם ב-2007 כדי לנהל את הפעילות במפעל בוונג, ותוך שנה הפך לסגן יושב הראש של שיתוף הפעולה בין PSA עם דונג-פנג הסינית (שהפכה בינתיים לשותפה ב-PSA). בתחילת 2011 הוא מונה לעמוד בראש שיתוף הפעולה הזה ובתקופתו עלו המכירות באופן דרמטי. לקראת סוף 2012 מונה פיקאט לעמוד בראשות מותג פיג'ו, עם פרישת וינסנט רמבוד מהתפקיד.

אין יותר גיבורים / ראיון עם ראש פיג'ו
צילום: מנהל

המבחר הוא המסר
"המסר שלנו בתערוכת פריז היה שהמבחר זה הגיבור שלנו". פותח פיקאט "חידשנו את כל המבחר שלנו בשנתיים האחרונות, ואנחנו מדגישים זאת ורוצים כעת להתפתח בשני כיוונים: האחד הוא בבירור תחום ה-SUV. זה תחום שגדל בכל העולם, ואם רוצים לגדול גלובאלית זה הכיוון. הצד השני של ההתקדמות זו הטכנולוגיה, עם מנועי 3 צילינדרים חדשים, בנזין ודיזל, תיבות אוטומטיות מתקדמות ויש לנו גם היבריד–אייר..."

ובאמת מתי נראה את ההיבריד–אייר מגיע לכביש?
"הטכנולוגיה הזו עובדת והוכחנו זאת באופן ברור באמצעות אבות הטיפוס שבנינו. אבל מצד שני, ההיסטוריה של עולם הרכב מלאה בסיפורים על טכנולוגיות טובות שנכשלו פשוט בגלל החדרה לא נכונה, בלי הגב המתאים. אז אנחנו מאוד זהירים בהתקדמות שלנו בנושא, ודנים עם חברות אחרות על כך שישתתפו אתנו בפיתוח הפתרון. לכולן יש את מפות הדרכים שלהן והרבה הוצאות נלוות, ולכן יכול להיות שזה יהיה עניין של שנים – אבל לא נלך על כך לבד.

"אנחנו צריכים שותפים כדי לצמצם הוצאות וסיכונים, ואני מאמין שיש סיכוי שזה יקרה. זאת, בין היתר, גם כי יום אחד שאלת מחזור הסוללות תהיה רלוונטית. אולי המצאנו את ההיבריד-אייר מוקדם מדי, אבל בעולם בו טכנולוגיות חדשות דורשות השקעות עצומות בפיתוח, צריך למצוא את התזמון הנכון".

אין יותר גיבורים / ראיון עם ראש פיג'ו
צילום: מנהל

מכרתם בעבר מכוניות חשמלית מבית מיצובישי, האם זה יזכה להמשך?
"אנחנו חייבים להודות שהתחום החשמלי לא עמד בציפיות שלנו. יש לו קושי להתרומם, אבל זה עדיין יכול להיות פתרון טוב לעתיד. אולי אחרי 2020 תהיה התפתחות בטכנולוגית המצברים. כרגע, אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה ההיברידית תיקח אותנו עד שם, וזה אולי יוביל את השינוי לכיוון החשמלי עד סוף העשור".

דיברת על SUV. לאן תתפתחו בנושא הזה?
"באופן ברור צריך להיות לנו SUV נוסף, גדול יותר מה-3008, ואנחנו עובדים כעת על פיתוחו. בנוסף, גם ה-3008 העתידי צריך להיראות יותר ‘פנאי' מאשר כעת".

אתם מדברים הרבה בזמן האחרון על רצון לשפר תדמית ומיצוב. האם אתם רוצים להציג גם דגמים יוקרתיים?
"אנחנו רוצים להיות הטובים ביותר בתחום הרגיל. זאת אומרת שאנחנו רוצים לעלות במעמדנו בשוק ולהציע גם גרסאות מאוד מאובזרות, אבל יוקרה זה כבר שייך ל-DS. כרגע הכוונה שלנו אינה ליצור מותג יוקרתי".

כמה דגמים פיג'ו צריכה, ומה דעתך על כל הדגמים הישנים שאתם מיצרים לשווקים השונים?

"כרגע יש לנו מבחר של 13 דגמים שהם 94% מיכולת הייצור שלנו. אבל אני לא סופר ברשימה הזו כל מיני דגמים מיושנים אשר אנחנו עדיין מיצרים בכל מיני מפעלים ברחבי העולם. אנחנו חייבים להיפטר מכל 26 הגרסאות והדגמים המיושנים, ונתרכז ב-13. זה יהיה יעיל ונכון יותר".

האם לדעתך PSA צריכה מותג זול, כמו שיש לרנו?
"יש אולי מקום לכך, ואי אפשר להגיד שאף פעם לא יהיה. אבל זה לא הדבר הנכון לקבוצה שלנו כרגע. זאת משום שהעולם, ובייחוד אירופה, רק מתחיל להחלים מהמשבר הכלכלי, ואנחנו רוצים להתמקד בבניית המותגים שלנו, להפריד ביניהם ולשים את הדגשים הנכונים".

להציג מותג זול זו לא שליפה. צריך לבנות לו מוקד, מרכז פיתוח וכל מה שנובע מהקמת מותג. אמנם רנו בנתה את דאצ'יה מחדש, אבל היה לה משהו להתחיל איתו".

אין יותר גיבורים / ראיון עם ראש פיג'ו
צילום: מנהל

ניהלת את הפעילות בסין, ובוודאי שהיא הופכת לבעלת משקל גדול יותר מבחינת הייצור שלכם. האם תשקלו לייצא משם?
"הרצון שלנו בעתיד הוא להשתמש בכל הדגמים ובכל המפעלים. אז מכונית יכולה להגיע מסין או מדרום אמריקה. בארגנטינה המצב הכלכלי כרגע קשה, אז יכול להיות למשל שיהיה כדאי ונכון לייצא מכוניות משם".

מה שמביא אותנו לשאלה המתבקשת על 308 סדאן או 408 עתידית, שהשוק הישראלי ישמח לקבל.
"באירופה אין תיאבון לסדאן, וגם בפעילות העולמית שלנו אנחנו לא מרגישים ביקוש למכונית כזו. הסיבה העיקרית שאנחנו שומרים על גרסת הסדאן היא סין. אבל אנחנו יודעים שניתן יהיה לייצא את המכונית מהמפעלים שם. בסוף זה עניין של שיקולים כלכליים והביקוש בשוק הסיני, ואולי עבורכם גם ארגנטינה תהיה מקור אפשרי."

לאיכות ולאמינות של התוצרת הצרפתית אין שם טוב בעולם. איך אתה מסתכל על כך?
"אני יודע היום בפירוש שהאיכות שלנו היא באותה הרמה של המתחרים הטובים ביותר. מה שבעייתי היא התדמית שלנו. לגרמנים למשל יש תדמית מאוד גבוהה, למרות שהם אינם טובים יותר מאיתנו בשטח. אני מאמין שזו אחת המשימות החשובות שלנו כרגע, להראות לכולם את האיכות שלנו, ואני מאמין שה-308 החדשה תסייע מאוד לשנות את התפישה של העולם לגבינו".

עד כמה הייתה חשובה הזכייה שלה בתואר "מכונית השנה"?
"זה בפירוש תואר מאוד מפורסם באירופה וגם מחוצה לה. בסין למשל, שזה כמובן שוק מאוד חשוב, גם מסתכלים על התואר הזה. אבל מה שחשוב לנו לא פחות הוא שזה הגיע בדיוק בזמן שהקבוצה החלה לראות את האור בקצה המנהרה. לפתע כולם הפסיקו לדבר על המצב הקשה של PSA והחלו לדבר על מכוניות טובות. העובדים והסביבה הרגישו שיש שינוי. אז זה היה חשוב".

ובאמת מה המצב כיום? היכן PSA נמצאת היום מבחינת המשבר?
"אנחנו מרגישים מאוד בטוחים בעצמנו. יש עוד הרבה עבודה לעשות, אבל אנחנו יודעים מה צריך לבצע. יש מוצרים שאנחנו מפתחים ויש כאלה שאנחנו משפרים, ואת התוצאות נראה שנה אחרי שנה. אבל אנחנו יודעים שאנחנו על הנתיב הנכון".

אין יותר גיבורים / ראיון עם ראש פיג'ו
צילום: מנהל


איך אתם מביטים על נושא הנהיגה האוטונומית?
"יש לנו מפה של ההתקדמות המתוכננת בקונצרן, אבל אנחנו לא רוצים להוביל את התחום הזה. נשאיר זאת למותגי היוקרה ואז נראה להיכן זה יתפתח. אני לא בטוח שבעתיד הלקוחות באמת לא ירצו לנהוג במכוניות, אבל זה 'טרנד' ואנחנו צריכים לעקוב אחריו ולא לפגר. צריך לזכור שכרגע החקיקה אינה מאפשרת להוריד את הידיים מההגה, אז גם נושאים כאלה צריכים להתקדם".

ה-GTI תופסת מקום חשוב במבחר ה-208. האם תרצו לייצר גרסאות כאלה לדגמים נוספים?
"אנחנו לא מתכוונים לייצר גרסת GTI לכל המכוניות במבחר, אם זה מה שאתה שואל. אנחנו לא צריכים להמציא משהו מזויף. אבל בקטגוריות שזה קיים ומוצדק אנחנו רוצים להיות – ולהיות חזקים, וזה יהיה השיקול שלנו".

האם נראה יורשת ל-RCZ, והאם נשוב לראות גרסאות קופה למכוניות הגדולות שלכם, כמו אלו שזכו בעבר לפרסום רב?
"בעשרים השנים האחרונות השקענו לדעתי הרבה יותר מדי אנרגיה במכוניות נישה. אני מאוד אוהב את ה-RCZ, זו המכונית היומיומית שלי ואני מאוד נהנה ממנה. אבל כשיצרנו מכוניות כאלה, שממלא מיועדות רק לשוק האירופאי, השקענו בהן כל כך הרבה אנרגיה שזה גרם לכך שלא ייצרנו מכוניות מספיק חזקות במבחר הרגיל. אני אומר היום לצוות הפיתוח שלי שאנחנו לא צריכים גיבורים במבחר הדגמים. אנחנו צריכים שמבחר הדגמים יהיה הגיבור. אני לא רוצה מכונית כמו ה-205 וה-205 GTI שתצליח מאוד – ושמעט אחרי כן החברה כמעט תתמוטט. אני רוצה הצלחה עקבית, כל הזמן, בכל הדגמים: 208, 308 ו-508. אנחנו צריכים ביצועים מאוזנים של כל המבחר".
ואם תשים לב, הצגנו בפאריז מבחר חדש ודינאמי ושתי מכוניות תצוגה: הקוורץ (למעלה) היא רמז לרכב הפנאי הבא שלנו, והאקסלט (למטה) היא דוגמא טובה למכונית גדולה ומרשימה שניתן לייצר, וחבל לבזבז את ההזדמנות הזו. אנחנו בהחלט רוצים לייצר מכונית כזו .למרות המראה והרושם זו אינה מכונית יוקרה מבחינת מחיר, אלא מחליפה נכונה ל-508".

אין יותר גיבורים / ראיון עם ראש פיג'ו
צילום: מנהל