קטגוריה: פנאי שטח בינוני

גרסה: קיה ספורטאז' 1.6 ל', אוט', אורבאן

מתחרות בולטות: סובארו XV

מחיר הגרסה הנבחנת: 135,000 שקלים

קיה הורידה את הכפפות לכבוד 2015 ומציעה הצעה שהשוק הישראלי לא יוכל לסרב לה. רכב פנאי מצודד בגודל מלא במחיר של מכונית משפחתית. מדובר בגרסת בסיס חדשה בשם "אורבאן" שבמבט לא ניתן לראות את הסיבה למחירה הנמוך. מתחת למכסה המנוע מסתתרת הסיבה - גרסה זו מצוידת במנוע 1.6 ל' בניגוד למנוע ה-2.0 ל' בגרסאות היקרות יותר.

עיצוב ונראות
קיה ספורטאז' נראה טוב. זהו בלי ספק אחד העיצובים המשכנעים ביותר בקטגוריה שלו. הוא נראה מוצק ואגרסיבי, וגם בגרסה זו מגיע עם חישוקי סגסוגת, כך שאין רמיזות חיצוניות לכך שחסכת על ה"ג'יפ" שלך. בניגוד לגרסאות בסיס זולות אחרות בשוק, יש כאן פגושים ומראות בצבע הרכב, פנסי ערפל קדמיים וספוילר אחורי מקורי. נאה.

פנים הרכב
מבפנים התחושה היא כמו בכל ספורטאז', דהינו מרווח למדי מלפנים ומאחור ובעיצוב אופייני של קיה לתא הנוסעים: מודרני ועדכני. ההרכבה מצוינת והחומרים סבירים, חלקי פלסטיק אחדים נוקשים וחלק מהמתגים מרגישים פשוטים. כמו בכל ספורטאז'. המושבים גדולים ונוקשים, ולמרות שחסרי תמיכה נוחים למדי. האורבאן עם המנוע הקטן מציע רמת אבזור סבירה - יש חיבור USB ובלוטות' מקורי, אין בקרת אקלים - ולמעשה הצלחנו למצוא רק הבדל אחד מול האורבן 2.0 ל': אין כאן בקרת שיוט.

קיה ספורטאז' (1.6 ל' אוט'): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
מבפנים התחושה היא כמו בכל ספורטאז', דהינו מרווח למדי מלפנים ומאחור ובעיצוב אופייני של קיה
חושב לקנות קיה ספורטאז'? שמע מה מומחי אוטו חושבים עליה!

נוחות נסיעה
יכולת הספיגה של המתלים היא נקודת החולשה של הספורטאז'. הנושא אמנם טופל בצורה משמעותית במתיחת הפנים האחרונה שעבר הדגם אבל עדיין בסעיף הנוחות - בכל הקשור ליכולת המתלים לבודד את תחלואי הכביש - מקבל הספורטאז' ציון בינוני בלבד. על שברים עירוניים חדים ומוכרים מעביר הספורטאז' תנודות ורעשים לתוך תא הנוסעים. גם על כביש מהיר ולא איכותי נאלצים הנוסעים להרגיש את היכולת המוגבלת של סוללי הכבישים המקומיים.

התנהגות ובטיחות
התחושה הקשוחה יחסית שמעבירים המתלים כאן תורמים לתחושה בטוחה על הכביש. כשהמהירות עולה הספיגה משתפרת והריסון מוצק, והקיה משרה על הנהג ביטחון רב. ההגה מתקשח במהירות שיוט בין עירונית וזה מצוין לשיוט מהיר בקו ישר. בפניות התחושה מלאכותית מאוד ובעיקר לא מדויקת ברבע הסיבוב הראשון של ההגה. הבלמים מצוינים, חזקים ולא הראו דעיכה גם תחת עומס.

קיה ספורטאז' (1.6 ל' אוט'): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
רמת האבזור סבירה - יש חיבור USB ובלוטות' מקורי, ואין בקרת אקלים

מנוע וביצועים
כאן אמורים למצוא ביטוי רוב ההבדלים בין ספורטאז' זה לאחיו החזקים יותר. מנוע ההזרקה הישירה, 1591 סמ"ק, מפיק כאן 133 כ"ס ב-6300 סל"ד ו-16.5 קג"מ ב-4850 סל"ד גבוהים. אז איך התחושה? שום דבר מיוחד למען האמת. בהתנהלות רגועה רגילה זו יחידת כוח נעימה ושקטה למדי. הספורטאז' אינו חלש או חזק לעומת משפחתית מהשורה, ואם יש הבדלים בהשוואה לגרסת ה-2 ליטר הם יורגשו רק בנסיעה גב לגב. אם תרצו למהר קצת יותר השקט יופר כי המנוע הזה צריך סל"ד גבוה בכדי לשנע את הספורטאז' במהירות, ושם הוא מייצר תהודה לא נעימה. תיבת ההילוכים יעילה מאוד, שלושת יחסי ההעברה הראשונים יביאו אותך לכ-120 קמ"ש, כך שתאוצות הביניים הקלאסיות טובות גם אם לא שקטות כאמור. התיבה הזו מכוונת נוחות, כך שהעברות ההילוכים קצת איטיות אבל נעימות ורכות. איך יכול להיות שמנוע 1.6 אוט' סוחב "ג'יפ" מבלי להרגיש איטי או כבר מדי? משקל. אם תשווה את משקלו של הספורטאז' למשקלה של משפחתית, נגיד ה-I35 הפופולארית, תגלה שהספורטאז' שוקל 27 ק"ג יותר. זה הכל. ואכן נתוני התאוצה ו מזכירים מאוד משפחתית 1.6 ל' בכל הקשור לביצועים.

קיה ספורטאז' (1.6 ל' אוט'): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
מנוע הזרקה ישירה, 1591 סמ"ק, מפיק כאן 133 כ"ס ב-6300 סל"ד

ליד משאבת הדלק התגלה החיסרון העיקרי של מערכת ההנעה הזו, וכנראה ההשפעה של ההבדלים אווירודינמיים בין משפחתית לרכב פנאי. לאחר נסיעה מאומצת הציג האורבאן צריכת דלק של 8.6 ק"מ\ל' - לא מבריק.

תמורה
קיה ספורטאז' אורבאן 1.6 ל' שובר את השוק. הוא מציג את אותם יתרונות (וחסרונות) של הספורטאז' המוכר עם תג מחיר שיקסום מאוד ללקוח הישראלי. עד היום ברמת המחיר הזו יכולת לקנות רכבי פנאי עם פשרות משמעותיות - לא עוד. נכון, הוא לא מושלם, עם הערות משמעותיות בסעיפי נוחות הנסיעה וצריכת הדלק, אך לא בטוח שזה יעשה רושם על הקהל המקומי. לא כשהגרסה החדשה של הספוטאז' ממקסמת את השילוש הקדוש של השוק הישראלי: מראה, 1.6 אוט' ומחיר. נראה שלגרסה הזו של הספורטאז' יש סיכוי טוב לעשות לקטגורית המשפחתיות את מה שעשה הטוסון בזמנו לקטגורית ה"מנהלים".

קיה ספורטאז' (1.6 ל' אוט'): מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו