בכל מבחן דרכים יש מן רגע כזה, רגע של "הארה", אֵאוּרֵקַה ("מצאתי" ביוונית). רגע שבו אני "מבין את האוטו", יורד לסוף דעתם של האנשים אשר הפכו רעיון ושרטוט על דף נייר לכלי רכב שמסוגל לייצר רגשות אצל אנשים ולהיות ביטוי לאגו של אחדים.

רגע ה"אֵאוּרֵקַה" הזה הגיע בבוקר היום השני למבחן הדרכים הזה – כשהורדתי את שתי בנותיי הצעירות מול שער בית הספר. הן כבר למודות מכוניות מבחן רבות, ותמיד ששות להתפלח לשורת המושבים השלישית – אם יש כזו – כמקבלות אוטונומיה בירכתיים המרוחקים. מרצדס GL קלאס קיבל אותן לתוכו עם קיפול מושבים אוטומטי של השורה האמצעית, ופינק אותן עם מרווח אדיר, מושבי עור ריחניים ואזור אקלים משלהן (בגודל של הרכב הזה, מגיע לו גם אזור זמן משלו). ימים רבים אחר כך הן עוד שאלו מתי "הג'יפ הגדול" יחזור...
מערכה שלישית
ההסעה לבית ספר הייתה האקט השלישי המשמעותי של מבחן הדרכים. אבל קודם מעט על המכונית. ה-GL מתבסס על פלטפורמה מוארכת של ML, וכמוהו מיוצר בשוק היעד העיקרי – במפעל בטסקלוסה ארה"ב. ה-GL הנוכחי הוא כבר בן הדור השני של הדגם, אשר עבר חידוש משמעותי ברבעון השלישי של 2012, ועתה, אחרי עוד עדכון קטן, מגיע אלינו לבחינה.
צילום: רוני נאק
אפקט כניסה חזק מאוד
רכב המבחן כולל חבילת אבזור AMG שיש לה פגושים שונים ואסרטיביים יותר, חישוקי "21 (שנראים הגיוניים בקונטקסט הזה), דיפוני עור וריפוד עור במושבים ועוד.

על ההנעה מופקד מנוע טורבו דיזל V6 אשר מפיק 258 כ"ס ו-62 קג"מ ומניע את כל הגלגלים דרך תיבה אוטומטית עם 7 הילוכים ומערכת הנעה כפולה-קבועה, אשר מחלקת את מומנט המנוע באופן שווה בין הקצוות.

עוד ראוי לציין את מערכת מתלי האוויר, אשר מאפשרת שינוי גובה לטובת נסיעה בשטח ואף יודעת להשתופף כשמהירות הנסיעה עולה.

כצפוי, חבילת האבזור והבטיחות מקיפה. יש מערכת שמע סופר איכותית עם שמונה רמקולים (ויש אופציה למערכת הרמן קרדון טובה עוד יותר), מסך מולטימדיה "5.8 (קצת קטן) המשרת את מערכת ה'קומאנד' השולטת על ההגדרות הרבות של הרכב הזה – החל מצימוד בלוטות' ועד העוצמה של התאורה ההיקפית בדיפוני הדלתות.

בתחום הבטיחות נציין מערכות התרעה על סטייה מנתיב, מערך "מבט ציפור" לחניה, מערכת PRE SAFE המסוגלת לזהות מצב חירום ומכינה את יושבי הרכב לספיגת המכה ועוד.
צילום: רוני נאק
המסך מעט קטן

ה-GL לא רק גדול – הוא גם כבד: 2500 ק"ג. בסיס הגלגלים עומד על 307 ס"מ, האורך הכללי חוצה את קו חמשת המטרים והרוחב והגובה לא צנועים גם הם. כל זה מתחבר לנוכחות בולטת על הכביש וליצירת אפקט כניסה חזק מאוד.

נסיעה
אני מאד אוהב את הדור האחרון של מנועי הדיזל, וגם כאן מצליח המנוע להעלים את המאסה של ה-GL. הוא לא קל רגליים, אבל גם לא גמלוני או "כבד". התנועה עימו בעיר נעימה מאד, כאשר רק הגלגלים הגדולים ומעט הגומי שעליהם מתקשים מול כבישים משובשים, כך שמדי פעם חודרת חבטה אל תא הנוסעים. הראות החוצה טובה מאד, וההיגוי החשמלי המשתנה הופך לקל ככל שהמהירות איטית יותר. קוטר הסיבוב משמעותי, 12.4 מטר, ויחד עם הממדים מדובר באתגר תמרון בחניונים. אם בכל זאת נשלחתם לקניות, תגלו תא מטען נדיב ודלת אחורית חשמלית אשר פוערת פתח העמסה רחב ונוח מאד.

אבל המרחבים שמחוץ לכרך הם שדה המחיה הטבעי של ה-GL. לכן שמתי פעמי אל שמורת טבע קטנה ומקסימה בין חצבה לעין יהב. התיבה מדלגת בחלקות בין שבעת יחסי ההעברה, וההילוך הגבוה ארוך מאוד, ומאפשר לשייט בסל"ד נמוך וחסכוני (11 ק"מ/ל' בכלל המבחן – מה שנותן טווח אדיר ממיכל של 100 ל'). כאן גיליתי נוחות נסיעה מצוינת, מערכת מיזוג יעילה מאוד ובעיקר מצאתי ב-GL שותף מצוין לנסיעה כה ארוכה.
צילום: רוני נאק
המרחבים שמחוץ לכרך הם שדה המחיה הטבעי של ה-GL
כמה קטעים מפותלים גילו לי את מה שכבר יכולתי לנחש. גם לטכנולוגיה יש גבולות, ו- 2.5 טונות שמתנשאים לגובה של 185 ס"מ, עושים את שלהם. זו אינה מכונית נהיגה, אין לה יומרות כאלו. היא תהיה מהירה ולא תפחיד את הנהג, אבל תידרש לעזרת האלקטרוניקה כדי למנוע מכם להגזים.

לרכב המבחן אין חבילת השטח, הכוללת תוכנות ניהול ייחודיות, Low, מתלים ארוכי מהלך, חבילת מיגון ונעילות דיפרנציאל. ובכל זאת אפשר להגביה את הגחון, להודיע בלחיצת כפתור כי אנחנו בשטח ולרדת בזהירות לשבילים. בנחל שחק התמודדנו בעיקר עם זיפזיפ רך וטובעני, ומעט חריצי מים והצלבות. והבנץ הגדול העביר אותנו בין עצי השיטה הפורחים וחרדוני הצב בלי דרמות או קושי מיוחד, והמנוע השקט אפשר לנו להפתיע משפחות צבאים ממרחקים קצרים. בקרת המשיכה עבדה נהדר על הקרקע הרכה, אשר דרשה סחרור גלגלים כמעט תמידי כדי להתקדם, ובקרת היציבות בוטלה כדי שלא לבלבל את הכל.
צילום: רוני נאק
ביום רכב עם יכולת שטח מפתיעה, בערב הוא משלים מהפך והופך ללימוזינה יוקרתית
עוד באותו היום חזרתי את הדרך הארוכה לגוש דן. מנוחה קצרה, מקלחת, החלפת בגדים וה-GL יוצא לארוחת ערב בעיר. כאילו השיל מעליו את הקילומטרים ואת אבק השטח, והפך ללימוזינה יוקרתית. ולמרות הקילומטרים הרבים הייתי רענן מספיק כדי לא לוותר על היציאה הזו – לא עניין של מה בכך.
סיכום
מרצדס GL קלאס הרשים מאד, בעיקר בזכות מנעד יכולת רחב וביצוע טוב מאד בכל תחום, תוך שהוא מספק את המגע והמראה המתבקשים ממוצר "פרמיום". עדכון המראה מרחיק אותו מ-ML ומקנה לו זהות משלו, ואיכשהו גם הפרופורציות נכונות יותר. אך חשוב לזכור כי מדובר בכלי רכב גדול מאד, אשר יקשה על מי שמבלה את רוב זמנו בעיר, וכי מדובר במחזור החיים השני של הדגם.

וישנו כמובן עניין המחיר, אשר בגרסה זו עומד על 830,000 שקלים – וזה בעייתי. הרי המתחרים הקרובים ביותר, אודי Q7 (המוחלף בקרוב) ולנד רובר דיסקברי בגרסאות המאובזרות, עולים כ-200,000 שקלים פחות.
צילום: רוני נאק