מסלול טיול בעבירות קלה בין השדות והמרחבים הפתוחים של נחל שקמה, בתרונות רוחמה ועד הסיום בקברם של לילי ואריק שרון בגבעת הכלניות. המסלול בשיא יופיו ופריחתו באביב או כחודש לאחר הגשם. שימו לב! – בחורף השבילים בוציים, כשגשום או מיד לאחר הגשם מעברי הערוצים יכולים להיות גם בלתי עבירים, ובקיץ המסלול מהיר אך מלא אבק!

אבני דרך:
כביש 6, כביש 40, שמורת פורה, נחל פורה, נחל שקמה, תל נגילה, "קניון הלס", נחל סד, בתרונות רוחמה, קיבוץ רוחמה, נחל בוטה, נחל הוגה, תחנת יכיני, גבעת הכלניות, חוות השקמים.
עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות קלה לכל רכב עם הנעה כפולה. שימו לב שביום גשום השטח יכול להיות בוצי וחלק עד כדי עבירות קשה. בקיץ צפו למסלול מהיר אך עם הרבה אבק דק.
מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול כ-39 ק"מ ואפשר לבצע אותם ברצף של כ-7 שעות טיול, כולל עצירות לתצפית והליכה בטבע.
המסלול עובר גם בשמורת טבע ואין לרדת מהשבילים המסומנים בשטח.
אין לזרוק זבל, גם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה"ל ואפשר לטיול לאורכו גם באמצע השבוע.

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 21 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.

תחילת המסלול:
במגרש החנייה הסלול של שמורת פורה שעל כביש 40, מדרום למחלף מאחז בחיבור של כביש 6 עם כביש 40 ומעט דרומית לאבן דרך 215 ק"מ שעל כביש 40.
נ.צ. 1 – הכניסה לשמורת פורה
מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים ימינה ומערבה למגרש חנייה של פורה ומיד פונים שמאלה עם השלט לשביל השקמה עד ליציאה ממגרש החנייה.
0.1 ק"מ בסוף האספלט של מגרש החנייה פונים ימינה ולמטה לכיוון הערוץ של נחל פורה (יובל של נחל שקמה) עם סימון השבילים הכחול.
0.3 ק"מ השביל הראשי והכבוש מתעקל שמאלה ומערבה יחד עם הסימון הכחול במורד נחל פורה.
0.7 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה, חוצים את ערוץ הנחל וממשיכים עם הסימון הכחול.
1.2 ק"מ צומת שבילים מעל ערוץ הנחל בו פונים שמאלה עם הסימון הכחול.
1.3 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם הסימון הכחול.
1.5 ק"מ צומת שבילים גדול לצד העצים.
נ.צ. 2 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם הסימון הכחול לעבר השביל המגודר בעמודי עצים חתוכים וממשיכים על השביל הראשי כשהיער (והנחל) צמוד ומימין לדרך.
1.1 ק"מ צומת שבילים לצד גשר הרכבת שמימין.
נ.צ. 3 – צומת הגשר הטורקי

חונים והולכים ימינה ומזרחה לגשר ואפשר גם לנסוע על הסוללה עד לשרידי הגשר ואז לרדת מהסוללה ולחזור (עלול להיות מורכב למי שחסר לו ניסיון בירידות חדות ושיפועי צד). גשר הרכבת הטורקי שמעל נחל פורה הוא חלק ממסילת הברזל שהשלטון הטורקי – עות'מאני בנה במהלך מלחמת העולם הראשונה (1914-1918) במטרה לחבר בין בסיסי הצבא שלו במזרח התיכון כדי להעביר במהירות אספקה לכוחותיו המנסים להדוף את הבריטים שהגיעו מדרום – מאזור מצרים. בונה המסילה הוא המהנדס הגרמני, שלו ניסיון רב בבניית מסילות ברזל בארץ ישראל ובמזרח התיכון – היינריך מייסנר. קטע זה של המסילה, שנבנה בין השנים 1913 ועד 1916, חיבר בין עפולה לטול כרם, באר שבע, עוג'ה אל חפיר (כיום ניצנה) והגיע עד לצפון סיני.

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר וצפונה לשביל היורד לעבר נחל פורה ולכיוון תל נגילה הבולט מצפון מערב, כשיש להקפיד ולשמור על השביל הימני המגיע למעבר הנחל.
0.2 ק"מ חציית נחל פורה.
0.3 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ומיד שוב שמאלה לעבר תל נגילה על הסימון של שביל ישראל ושל השביל הירוק.
0.6 ק"מ צומת שבילים למרגלות וממזרח לתל נגילה (עוד נחזור לתל מצידו המערבי).
נ.צ. 4 – צומת ממזרח לתל נגילה

פונים ימינה על השביל.
0.1 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה וצפונה.
0.2 ק"מ צומת בו פונים שמאלה לעבר השביל היורד ונוסע לאורך נחל שקמה.
1 ק"מ משמאל לשביל מקבץ עצי דקל גבוהים על רקע סלע לבן חשוף – שווה עצירה!
ממשיכים צפונה על השביל במקביל נחל שקמה.
2.5 ק"מ צומת שבילים (משמאל אפשרות לחציית הנחל) בו ממשיכים ישר – צפונה ושומרים על הגדה הצפון מזרחית של נחל שקמה – ואדי אל חסי בערבית.
4 ק"מ צומת שבילים בו מתחברים לדרך טובה לצד חורשת עצים.
נ.צ. 5 – צומת החורשה

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה על השביל הטוב.
0.5 ק"מ השביל מתעקל ימינה ומזרחה.
0.7 ק"מ השביל מתעקל בפרסה מערבה.
0.9 ק"מ צומת T עם שביל מסומן בכחול.
נ.צ. 6 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולמטה עם הסימון הכחול לעבר חציית נחל שקמה.
המעבר יכול להיות בוצי וחלק בחורף או לאחר הגשמים.
0.4 ק"מ צומת T עם השביל המסומן באדום (מימין וצפונה בולט מעל החורש תל חסי).
נ.צ. 7 – צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ודרומה על השביל האדום.
1.1 ק"מ צומת שבילים בו מתעקלים שמאלה וממשיכים דרומה על האדום.
1.6 צומת שבילים בו ממשיכים ישר ודרומה על האדום (משמאל וקדימה בולט עץ האשל שעל תל נגילה).
3.4 צומת T במפגש של השביל האדום עם השביל השחור/הכחול (הצבע שונה בין השטח למפה).
נ.צ. 8 – צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומזרחה לשביל הכחול.
0.9 ק"מ צומת הכניסה ל"קניון הלס" של נחל סד.
נ.צ. 9 – נחל סד
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ועולים על השביל שלצד הערוץ הקניוני של נחל סד. יש להקפיד על השביל המרכזי כשמימין השדות המעובדים ומשמאל ערוץ הנחל העולה צפונה ומתעקל לאחר כ-1.3 ק"מ מזרחה.
2 ק"מ צומת T כשמשמאל גדר ושער.
נ.צ. 10 – צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן בכחול לכיוון תל נגילה.
0.4 צומת מרובה שבילים בו שומרים על השביל השמאלי לכיוון תל נגילה.
0.9 צומת למרגלות התל בו פונים ימינה.
1 ק"מ חניה מגודרת בעמודי עץ למרגלות עץ האשל הבודד של תל נגילה (למרות שזו אינה שמורת טבע הג'יפאים מתבקשים שלא לטפס על התל).
צילום: אתר השטח

תל נגילה הוא שריד להתיישבות עתיקה רבת שנים מעל מפגש נחל פורה עם נחל שקמה. התל שלא נחפר לעומקו הלך וצמח באוסף של שכבות התיישבות שונות עוד מהתקופה הכלכוליתית (לפני כ-5,000 שנים). בערבית נקרא תל נג'ילה – תל עשב – בשל שדות החיטה הצומחים סביבו לאחר הגשם. במלחמת העצמאות שימש כעמדת שמירה מעל שדה התעופה הקדומני והדרומי של היישוב העברי, שליד רוחמה, לכאן הביאו אספקה לישובים ולעמדות בנגב שהותקפו ע"י המצרים מדרום.

ממשיכים דרומה על השביל המסומן בכחול.
1.2 ק"מ צומת T.
נ.צ. 11 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ומערבה על השביל הכחול.
0.9 ק"מ חולפים על פני הכניסה לקניון הלס של נחל סד (נ.צ. 9).
1.8 ק"מ צומת של השביל השחור/הכחול (הצבע שונה בין השטח למפה) עם השביל האדום מימין (נ.צ. 8) בו פונים שמאלה עם השביל המסומן בשטח בכחול.
3.3 ק"מ צומת שבילים.
נ.צ. 12 – צומת

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על השביל הכחול (במפות עדיין מסומן באדום) לעבר בתרונות רוחמה.
0.1 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר וימינה על השביל המסומן.
0.3 תצפית מגודרת, למרגלות עמוד חשמל ומעל בתרונות רוחמה - מצוק כורכר ייחודי, בגובה של כ-210 מטרים מעל פני הים וכ-20 מטרים מעל פני השטח.
1.2 ק"מ צומת שבילים כחול ואדום בו פונים שמאלה ודרומה לשביל המסומן באדום (הסימון בשטח כמו במפה).
1.8 ק"מ צומת שבילים.
נ.צ. 13 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם השביל המסומן באדום המקיף את בתרונות רוחמה.
0.2 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה, עם הסימון האדום.
0.3 ק"מ צומת T בו פונים ימינה על השביל המסומן.
0.6 ק"מ צומת למרגלות בית העלמין של קיבוץ רוחמה בו פונים שמאלה.
1.3 ק"מ צומת בו פונים ימינה עם הסימון האדום.
1.8 ק"מ צומת T.
נ.צ. 14 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה על דרך רחבה עם הסימון האדום.
0.6 ק"מ כביש 334 המחבר בין צומת שדה צבי מדרום לצומת איבים מצפון.
נ.צ. 15 – כביש 334

מאפסים מד אוץ
חוצים את הכביש - שימו לב ואל תפתיעו את הנהגים הנוסעים מהר על הכביש!
0.1 ק"מ צומת בו פונים ימינה ומערבה.
0.5 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר כשערוץ נחל בוטה מימין לדרך.
1.2 ק"מ השביל נכנס לבין האיקליפטוסים של יער רוחמה.
1.4 ק"מ צומת בו פונים ימינה.
1.6 ק"מ צומת בו פונים ימינה כשממול עלייה חדה.
1.8 ק"מ צומת שבילים למרגלות העלייה.
נ.צ. 16 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה לצד ערוץ נחל בוטה.
0.7 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר וימינה כשערוץ הנחל משמאל לדרך.
0.9 ק"מ צומת T.
נ.צ. 17 – צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן באדום ונוסעים דרומה עם השביל המסומן כשערוץ הנחל משמאל לדרך.
0.4 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ודרומה על הסימון האדום.
1.3 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול בו פונים ימינה.
1.4 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור.
נ.צ. 18 – צומת אדום ושחור

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר וימינה עם השביל המסומן בשחור לכיוון צפון מערב (שימו לב לכיוונים ולסימון שכן חלק מהשבילים יכולים להשתנות בעקבות החריש של השדות).
0.1 ק"מ צומת T בו פונים ימינה לכיוון צפון.
0.8 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה.
1.4 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה.
1.8 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.
2.1 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה, משמאל לדרך רואים את בתי המושב ניר עקיבא (מושב עולים שהוקם בשנת 1954, על שם עקיבא אטינגר, מנהל מחלקת ההתיישבות בסוכנות היהודית, אשר קלט בשנת 2005 מפונים רבים מכפר דרום שבגוש קטיף).
4.1 ק"מ צומת שבילים על השביל המסומן בשחור ליד נחל הוגה.
נ.צ. 19 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וצפונה עם הסימון השחור לכיוון השולחן והכיסאות מהסלעים הלבנים, עם השלט של נחל הוגה.
0.2 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה לכיוון מאגרי המים הגדולים.
0.6 ק"מ עולים על השביל הכבוש ליד תחנת יכיני של מקורות ובקצה המושב ניר משה (מושב עולים שהוקם בשנת 1953 ועל שם הסופר משה סמילנסקי).
0.7 ק"מ צומת שבילים.
נ.צ. 20 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וצפונה לכיוון ברז / שיבר המים הקטן והמגודר.
1.2 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וצפונה.
1.4 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וצפונה כשמימין לדרך קיבוץ דורות (על שמו של דוב הוז, איש ההגנה ומפלגת העבודה, שנהרג בתאונת דרכים בשנת 1941 יחד עם בני משפחתו המרכיבים את השם דורות: דוב, רבקה ותרצה).
2.7 ק"מ צומת שבילים למרגלות גבעת הכלניות בו ממשיכים ישר, ימינה וצפונה לכיוון הכביש.
3.3 ק"מ צומת שבילים למרגלות הכביש בו פונים שמאלה.
3.5 ק"מ תחילת האספלט והכניסה הרגלית לגבעת הכלניות.

כאן בראש הגבעה הפורחת, ומעבר לכביש בו חיו בחוות השקמים, קבורים לילי ואריק שרון. לילי נפטרה בשנת 2000 ואריק השנה – 2014. אריק – איש רב פעלים בצה"ל, בהתיישבות ובפוליטיקה הישראלית, מדור גדולי האומה אשר לחמו ובנו את הארץ. לוחם ומפקד נועז, ממציא היחידות המיוחדות בצה"ל ואלוף, מפקד אוגדה 143 אשר צלחה את תעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים והביאה למפנה ולניצחון בחזית המצרית. אריק גם פוליטיקאי, אבי ההתיישבות, ראש הליכוד, הקים את מפלגת קדימה, שר ביטחון וראש ממשלה עד שבתחילת 2006 לקה בשבץ מוחי ממנו לא התעורר עד יום מותו ב-11 לינואר 2014.

3.6 ק"מ כביש 334 המחבר בין צומת שדה צבי מדרום לצומת איבים מצפון.
נ.צ. 21 – כביש 334.
צילום: אתר השטח
עד כאן 39 ק"מ מדודים של המסלול.
פנייה ימינה על כביש 334 תביא אתכם לצומת שדה צבי ומשם לצומת בית קמה.
פנייה שמאלה על כביש 334 תביא אתכם לצומת איבים (שדרות) ומשם צפונה לכיוון קריית גת או אשקלון.

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: [email protected].
המדור מובא בחסות סוזוקי – https://www.suzuki.co.il

שיטת הניווט והכנת אמצעים למסלול
שיטת הניווט – הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר. מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול –
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים, מצפן ומכשיר GPS – לא חובה, אבל נוח כשיש. מפות סימון שבילים מס' 13 (הנגב המערבי), טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת, מים ומזון ליום טיול שלם.