קטגוריה: מיקרווואן

מתחרות בולטות: טויוטה ספייס ורסו, ניסאן נוט, קיה סול (וגם קטגוריית התת-משפחתיות בסכנה)

גרסה: 1.4 ליטר טורבו-בנזין, Enjoy

מחיר גרסה נבחנת: 111,900 שקלים
אופל מריבה, המתחרה הלא-ממש-קטנה של אופל בקטגוריית המיקרוואנים שמציעה חמישה מושבים ושתי דלתות "התאבדות" מאחור, הגיעה בשעה טובה לישראל. בעבר הגיעה לכאן גרסת הדיזל, אך העניין ננטש עקב מחיר גבוה, אך עכשיו – אולי בגלל גילה המכובד (הוצגה ב-2009) ואולי בגלל רוח חדשה באופל העולמית – היא מגיעה אלינו בגרסת הבנזין האוטומטית, ובמחיר שנמצא בלב קטגוריית המיקרוואנים. כשהיא חמושה במנוע ותיבת הילוכים המותאמים לטעם הישראלי, תנסה המריבה הייחודית ללמד את מר ישראלי את יתרונות המיניוואן לניוד משפחתי, לעומת קופסאות הסדאן המקובלות. על הנייר נראה שיש למריבה את מה שנדרש כדי להרים במו גלגליה את מכירות תת-הקטגוריה הזו, שמעולם לא הפכה למשמעותית במיוחד כאן בישראל.
צילום: מערכת אוטו
במבט ראשון המריבה לא נראית מיוחדת, עד שפותחים את הדלתות כמובן
עיצוב ונראות: 3
המריבה לא מושכת את העין מיד, גם אם ניכר כי באופל ניסו להקנות למריבה עיצוב מעט פחות מרובע ומשעמם, בעיקר עם קו חלונות ה"שבור", שמעניק שדה ראיה נדיב ליושבים מאחור. מעבר לכך העיצוב אינו נראה מיוחד, עד שפותחים את הדלתות – מתי לאחרונה נתקלתם בדלתות הנפתחות לאחור (ואני יוצא מנקודת הנחה כי רובכם, כנראה, אינם הבעלים של הרולס רויס גוסט היחידה בישראל...). גם השמשה האחורית, שנמתחת מטה בצמוד לפס שחור עבה, מעניקה לאחורי הרכב מראה מעט יותר צעיר. התוצאה חביבה בסך הכול, אבל לא יותר.
נוחות ואבזור: 4
תא הנוסעים אינו מחדש הרבה ביחס למוכר מאופל – מלבד תצורת הדלתות. דלתות אלו יהיו נוחות במיוחד למשפחות צעירות עם ילדים קטנים (משלב הרתימה למושב בטיחות ועד למעבר לישיבה "כמו גדולים"). המרווח מצוין מלפנים, ומאחור לשלושה בוגרים ממוצעים יהיה יותר מקום מבמשפחתית ממוצעת. איכות החומרים לא מרשימה, עם חומרים קשים ופשוטים למגע, אך הרכבתם מרגישה אחידה ומוצקה. קיימים מגוון תאי אחסון ברחבי התא אך רובם קטנים יחסית, וממוקמים בצורה לא תמיד נוחה (מחזיק הכוסות הבודד, למשל, ממוקם נמוך ובתוך חלל צר). גם תא האחסון/משענת יד, שנע על מסילת אלומיניום נאה (ומהווה מקור גאווה לאופל), לא מתוכנן בצורה נוחה במיוחד. תא המטען זה כבר סיפור אחר – גדול (400 ליטר), שימושי, עם טבעות עיגון ובעל נפח טעינה של מסחרית עם קיפול המושבים האחוריים והשטחתם.
המריבה מגיעה אלינו עם מפרט אבזור נאה: 6 כריות אוויר ומערכת בקרת יציבות בצד הבטיחותי, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט (ומגביל מהירות), שליטה מההגה על מערכת הקול (ובלוטות' בהתקנה מקומית), ארבעה חלונות חשמל אוטומטיים ואפשרויות סידור מושבים יעיל ושימושי בצד התפעול והנוחות. בסה"כ אין תלונות – גם לא על העדרה של מערכת המולטימדיה, שיש סביבן "הייפ" חסר הצדקה לטעמנו.
צילום: מערכת אוטו
תא האחסון במרכז (נע על מסילה) לא נוח במיוחד
כיול המתלים נוטה לצד הנוקשה בבירור, בעיקר מאחור. למרות זאת, הנוחות מלפנים מפתיעה לטובה, מלבד רגישות לשיבושים קטנים גם בכביש המהיר. מאחור שיבושים חדים או רצף מהמורות יכולים לנער קצת את הנוסעים.

התנהגות ובטיחות: 4
התנהגות המריבה בטוחה, צפויה ומשרה ביטחון – גם כשנוהגים בה בצורה רחוקה (מאוד) מכוונת המשורר. המתלים מרסנים את המרכב בצורה נאותה, גם כשפני הכביש היו גליים, עם סלילה לא אחידה וקצב נסיעה גבוה מהממוצע. יפה. הנטייה הטבעית להרחבת קו הפנייה (תת-היגוי) אינה מוגזמת, ועזיבת דוושת התאוצה עושה בדיוק את מה שהיא אמורה, עם החזרת המרכב לדרך היישר. כנ"ל בנוגע לבקרת היציבות, רק שהיא לא באמת מאותגרת על ידי יחידת ההנעה בשום שלב... עניין שדווקא עומד למריבה לרועץ הוא ההגה הכבד מדי במהירות נמוכה (שבאופן מוזר נהיה קל יותר ככל שהמהירות עולה), אנחנו אמנם אוהבים זאת, אבל על הנהג/ת הממוצע זה בהחלט יכול להעיק.

מנוע וביצועים: 2.5
על הנייר נשמע כי יחידת הכוח מציעה די והותר: 1.4 ליטר ומגדש טורבו לניפוק 120 כ"ס ב-6,000 סל"ד, ו-17.8 קג"מ בטווח בין 1,750 ל-4,800 סל"ד. אלו עוברים לכביש דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם שישה הילוכים. לרוב לא תתקלו במחסור בביצועים, אך במקביל, ועם קצת יותר עומס (נוסעים, כבודה, תוואי הררי וכדומה), ניכר שקשה למנוע לסחוב את שעל גבו. כמו הרבה מנועי טורבו מודרניים, הוא במיטבו במרכז קשת הסל"ד, כשהחל מ-4,500 סל"ד נראה שהוא מתרכז בעיקר בייצור יותר רעש. חשוב לציין כי רכב ההדגמה היה חדש לחלוטין (קיבלנו אותו עם כ-150 ק"מ על השעון), וככל שנצברו הקילומטרים הורגש שיפור מסוים בביצועים. תיבת ההילוכים תפקדה בצורה פחות משכנעת, עם מעיין רעד מסוים (לא תמיד) ולא ברור בתחילת נסיעה, איטיות בהעברת ההילוכים ולא פעם חוסר אחידות בפעולתה.
עוד על סידור הייחודי של הדלתות במריבה
צריכת הדלק הממוצעת במהלך המבחן עמדה על כ-9.7 ק"מ לליטר (כשבשיוט ראינו גם 17.5 ק"מ לליטר). לא מרשים במיוחד, אך גם לא נורא (בכל זאת, מדובר במכונית ששוקלת קרוב ל-1,500 ק"ג).

תמורה: 4.5
מחירה של אופל מריבה עומד על 111,900 שקלים (על מערכת מולטימדיה תצטרכו להוסיף 2,500 שקלים). מחיר זה שם אותה במקום טוב מול המתחרות בסגמנט המיניוואנים הקטנים (טויוטה ספייס ורסו – 107,500 שקלים, סיטרואן C3 פיקאסו – 112,900 שקלים), שמולם יש לה יתרון גודל ושימושיות מובהק. אופל מריבה מציעה חלופה חכמה למשפחתית הקלאסית, עם יתרונות פרקטיים במחיר נמוך בהרבה. ככזו, היא בהחלט מהווה איום רציני על השמרנות של הנהג הישראלי.

בעד: התחליף הכי טוב שפגשנו עד היום לניוד משפחתי במרכב "לא משפחתי".

נגד: תיבת הילוכים, צריכת דלק, תא נוסעים.