אם תרצו, במידה רבה סובארו המציאה את תת-הסגמנט של סטיישני השטח כשלקחה את הדור השני של הלגאסי, הגביהה אותו, צירפה את מערכת ההנעה הכפולה והוסיפה את קישוטי המרכב הנחוצים. לתוצאה הם קראו אז, באמצע שנות ה-90', "סובארו אאוטבק". דגם אשר הפך לרב מכר בצפון אמריקה ובעצם בכל מקום ששלג או שבילי עפר הם חלק מהזהות שלו.
אצלנו ידע הדגם עליות ומורדות, ודווקא לאחרונה הוא זכה לעדנה בעיקר בשל העובדה שכרגע הוא נמכר בגרסה שמשאירה עודף קטנטן מ-200 אלפי שקלים. בעבר נמכרה גם גרסה עם מנוע 3.6 ליטר ואבזור שופע אשר הקפיץ את המחיר משמעותית. עכשיו הוא מוצע עם תוספת אבזור, כאשר הגרסה המקומית (הבודדת) מוצעת עם מנוע ה-2.5 ליטר החדש ומערכת ההנעה המעודכנת אשר תשרת גם באאוטבק הבא אשר הוצג לאחרונה בתערוכת ניו יורק.
צילום: תומר פדר
חיצונית כמעט ולא עודכן דבר
מה העדכונים?
המרכב כמעט ולא עודכן, רק חדי עין יגלו את ההבדלים. גם בתוך המכונית השינויים עדינים למדי. תמצאו את גלגל ההגה החדש כפי שיש ב-XV עם צלעות מזוותות יותר, עשיר במיתוג ושמנמן ללפיתה – ועם משוטים להעברת הילוכים. לרכב מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית (שכמו רבות אחרות בעלת איכות קליטת רדיו בינונית) מצלמת חנייה, קישוריות בלוטות' מלאה ועוד. תחתיה שוכנת בקרת אקלים ויש גם בלם חניה חשמלי ופנסי קסנון. החומרים נוקשים, אבל איכות ההרכבה טובה, אם כי מורגש כבר גילו של הרכב בתא הנוסעים.

אבל הסיבה האמתית למבחן הוא המנוע. מדובר בשינוי תפיסה מבחינת היצרן. כמו במנוע ה-2 ליטר לפניו, סובארו האריכו את מהלך הבוכנה על חשבון הקוטר בניסיון לקבל יותר מומנט וגמישות אבל גם חיסכון בדלק. בנוסף לבלוק המנוע ולראשי המנוע החדשים מצוידים שסתומי היניקה והפליטה בתזמון משתנה. סובארו עוד החליפה את רצועת התזמון בשרשרת מתכתית, ותכננו ראש מנוע חדש עם זווית צרה יותר בין השסתומים. התפוקה עומדת על 173 כ"ס ו-24 קג"מ. תיבת הילוכים רציפה מעבירה את הכוח לארבעת הגלגלים כאשר למערכת היכולת לתעל את מומנט המנוע לכל גלגל בנפרד דרך דיפרנציאל מרכזי אקטיבי ובאמצעות בקרת משיכה על כל גלגל. בנוסף, תגלו באאוטבק מערכת היגוי חשמלית חדשה לדגם זה.
צילום: תומר פדר
המנוע זמינות כוח עדיפה ביחס לקודמו
לדרך
זה לא סוד שלאורך השנים מאד אהבנו את האאוטבק. ואהבנו אותו בזכות היכולת לעשות כמעט את הכול. הנוחות שהוא מציע בעיר בינונית כאשר הוא מתקשה עם שיבושים קטנים, למרות צמיגים בעלי דופן בשרנית (חתך 60) ומחוץ לעיר הוא יותר נוח, ועדיין זכרנו אותו טוב יותר בעבר ואם להיתפס בקטנות אפשר לציין שחסר מעט ריסון כשנוסעים מהר.

למנוע החדש זמינות כוח עדיפה כבר מסל"ד נמוך, ועם התיבה הרציפה, נדמה שהוא יוצא מהמקום חזק יותר וממשיך ומאיץ באופן חלק ואחיד. בידוד הרעשים טוב מאד אבל לא מצטיין. נרשמו מעט רעשים מכיוון בתי הגלגלים ורעש סביבה שחדר פנימה. מאחור החלל לנוסעים נדיב לרגליים ולכתפיים ובסדר בגובה. גם תא המטען גדול מאד והגישה אליו סופר – נוחה.
צילום: תומר פדר
האאוטבק מרגיש בבית כשהוא יורד לשטח
בכביש מתפתל לא תאמינו כמה יכולת יש לכלי הזה, אבל אני חייב להסתייג מההיגוי החשמלי. יש אמנם משקל ודיוק אבל המשוב נותר ביפן. המחסור בריסון בולט כאן עוד יותר, אבל היכולת והאחיזה גבוהים. רמת האחיזה מרשימה מאוד כמו גם התגובות הנכונות של השלדה במשרעת רחבה של עומסים. מאד מרשים. זו לא מכונית נהיגה, אבל היא תיתן לכם אם רק תבקשו.

האאוטבק קופץ לשטח כמו ברווז למים, ומעולם הוא לא פחד לשים חצץ מתחת לגלגלים שלו. להיפך. היכולת של מערכת ההנעה הכפולה מוגבלת רק בשל זוויות מרכב שטוחות מדי ופגושים קרובים מדי לקרקע. מרווח הגחון עומד על 21.3 ס"מ גבוהים, אבל אלו נאכלים מהר על ידי הפגוש הקדמי המתנודד מרכות המתלים. הוא יזלול שביל כבוש בתאבון רב. אבל אם יפגוש מדרגות או גבנונים הוא יתקשה שלא להיחבט בשטח. זה המקום לציין את היעילות של בקרת המשיכה ואת הסיוע החביב של הזינוק בעליה. אלו ממקסמים אחיזה בתנאים גבוליים וחונקים ביעילות כל רמז לסיחרור גלגל סורר או הצלבה שלא במקומה.
צילום: תומר פדר
סובארו בטעם של פעם
סיכום
סובארו אאוטבק בגרסת ה2.5 ליטר נמצא בחלל שכה הפריע בין הגרסאות הקודמות. הוא מצויד במנוע חזק יותר וחסכוני יותר (ממוצע 11.3 ק"מ לליטר) וגם מאובזר יותר מגרסת ה-2.5 ליטר הקודמת. חלק גדול מהאבזור שהיה ב-3.6 ליטר היקר נמצא גם כאן ואם תרצו ריפודי עור זו אופציה שקיימת. נכון שהוא לא צעיר, וזה מורגש מעט בתא הנוסעים, אבל מעל לכל זה, יש כאן כלי רכב בעל משרעת יכולת מאד רחבה ומאד מרשימה. בתחומים רבים הוא יהיה טוב ממכוניות שהן עמודי תווך בסגמנט שלהן, והוא יכול לעשות יותר ולקחת אתכם רחוק יותר מכל אחת מאלו.
סובארו אאוטבק. הדור החדש כבר הוצג בחו"ל