לקסוס = היברידי. זה החיבור שלקסוס רוצים שתעשו, וכדי לגבות את הנושא, נכון להיום כל הדגמים שנמכרים באירופה מוצעים גם, או רק, בגרסה היברידית. לכן, זה לא ממש מפתיע שבלקסוס החליטו לשתול את יחידת ההנעה של ה-IS ההיברידית גם באחות הגדולה. כך נולדה ה-GS300h. אצלנו, בזכות הנחת המס לה היא זכאית, היא גם זולה יותר מה-250 (ב-40,000 שקלים), ולכן מחליפה אותה למעשה – כשגרסת ה-250 של לקסוס GS תגיע מעכשיו רק אם תבקשו יפה. אבל זו תהיה בקשה מוזרה... גרסת הבסיס של ה-300 עולה 339,000 שקלים, מחיר שהופך אותה לזולה בסגמנט (למעט ה-S80 המזדקנת), וזה כבר נשמע מעניין. אז יצאנו להתעניין.  
 
 
 
אני יוצא מהסוכנות של לקסוס בהרצליה לכיוון חיפה, לפגוש את ניצן והצלם שאוספים שם רכב אחר, ומחליט להיות ילד טוב ושומר חוק – מה שאומר נהיגה בין 90 ל-110 קמ"ש. המושב נוח, גם אם הייתי שמח לשבת מעט יותר נמוך. רמת האבזור הסטנדרטית גבוהה מאוד, מסך 8 אינץ', פנסי קסנון, מושבי עור, אוורור/חימום למושבים, כניסה והתנעה ללא מפתח, גג שמש ועוד. למה ועוד? כי אנחנו קיבלנו את הגרסה המאובזרת (תוספת של 25 אלף שקלים) שמוסיפה שפע של עץ בתא הנוסעים, וילון חשמלי מאחור, חיישני חניה לפנים-אחור, מערכת Pre Crash ובקרת שיוט אקטיבית. לא מעט כסף, אבל תמורה נאה.
 
לקסוס GS300h: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
מכונית הסאלון הזולה בישראל (כמעט)
 
ה-GS שקטה מאוד בשיוט, כל כך שקטה שאפשר לשים לב לרעשים קטנים וקצת להתעצבן מהם, למשל ממערבולת רוח מהמראה. זה רכב שנעים לשייט בו, והנסיעה הזו מחניפה לו מאוד. בהגעה לחיפה מספר מחשב הדרך על קצת פחות מ-20 ק"מ לליטר, בנסיעה אמיתית (גם אם רגועה). נאה מאוד. לפני הצילומים אני בודק את תא המטען, הוא קטן יותר מאשר ב-250, אבל מספק בפני עצמו. המושב האחורי מציע נוחות מצוינת, כאשר המרווח טוב לרגליים, ובסדר לראש, ועדיף שישבו שם רק שניים.
 
מעבר על דפי הנתונים מראה שיחידת ההנעה כאן דומה מאוד (אך לא זהה, לפי לקסוס) ל-IS300h. זה אומר מנוע 2.5 ליטר, 4 צילינדרים (תצורת V6 ב-250) שמספק 181 כ"ס ו-22.5 קג"מ. בנוסף יש מנוע חשמלי המציע 143 כ"ס ו-30.6 קג"מ שזמינים מיידית. ההספק המשולב עומד על 223 כ"ס, ומועבר לאחור, דרך תמסורת דמוית תיבה רציפה. אם נשווה ל-250, יש כאן 14 כ"ס יותר, אבל גם תוספת משקל של כמעט 200 ק"ג, ולכן היא גם איטית יותר בשש עשיריות השנייה עם 9.2 שניות ל-100 קמ"ש וגם נתון המהירות המרבית נמוך יותר עם 190 קמ"ש. אבל לפני שאתם מספיקים לחשוב שהנה-הנה נקודת התורפה שלה, דעו שזה עוד מקרה בו המספרים לא מספרים את כל הסיפור.
 
 
לקסוס GS300h: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
יש שלושה מצבי פעולה למנוע - רגיל, ספורט וחסכוני
 
כל מי שנהג ב-GS הזו הופתע לטובה מהכוח, והרכב מרגיש זריז יותר מגרסת ה-250, למרות שהנתונים אומרים אחרת. המומנט החשמלי הזמין גם מאפשר שעשועי זנב במהירות נמוכה, אם תנתקו את הבקרה. אם לא, תקבלו פסיעה קלילה ואחריה שוטר אלקטרוני לא ממש אדיב. גם האצות הביניים הפתיעו לטובה, גם במהירות גבוהה – אבל אם תרצו לזוז מהר באמת, תצטרכו ללחוץ על הדוושה עד הסוף, ולשכוח מצריכת דלק סופר נמוכה.
 
למנוע שלושה מצבי פעולה – רגיל, ספורט, וחסכוני. הספורט יביא לתגובות מעט טובות יותר (וישנה את מד החיסכון למד סל"ד, ואת הרקע של לוח המחוונים מכחול לאדום), ויתאים יותר לנהגים שמחפשים כוח זמין. יש גם מצב בו הרכב ישתדל לנוע בכוח החשמל בלבד. כמובן שהוא יסתפק בחשמל במקרים רבים גם במצב הרגיל, ואפשר כמובן לעקוב אחר זרימת הכוח דרך המסך הגדול בקונסולה או זה הקטן שבלוח המחוונים. בכל הקשור לצריכת דלק, השגנו כאמור בשיוט רגוע כמעט 20 ק"מ לליטר, ובכלל ימי המבחן הלא קלים ממוצע של 12.8 ק"מ לליטר. נתון טוב בהחלט בהתחשב בתנאים. צריך רק לזכור שתחת עומס המנוע מתייצב על סל"ד גבוה, בו הוא מייצר צליל לא ממש נעים. בנוסף, הכניסה של מנוע הבנזין לפעולה לא חלקה וחרישית כמצופה.
 
 
לקסוס GS300h: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
כמו בכל לקסוס, ניכרת הקפדה על הפרטים הקטנים
 
תוספת המשקל כנראה עשתה משהו טוב למתלים, כי בכל מה שקשור לנוחות, ה-GS הזו טובה מהזכור לנו מה-250, ובכלל. מחוץ לעיר היא נעימה מאוד ויחסית מרוסנת (כל עוד המהירות שפויה), ורק שיבושים קטנים יוצרים רטט עדין בתא הנוסעים. בעיר הנושא עם השיבושים הקטנים זהה, אבל היא מתמודדת קצת פחות יפה עם שיבושים בינוניים או חדים, ועדיין בסה"כ היא טובה. אבל מעל הכול היא מעבירה תחושת רכות בסיסית שיוצרת אווירה נינוחה, בדיוק כמו שאתה מצפה מלקסוס.
 
הצד הדינאמי, לעומת זאת, פחות מרשים. ההגה מעביר תחושה אלסטית, עם משקל משתנה שאף פעם לא מרגיש נכון – או שהוא קל מדי, או שהוא קשה מדי, ובכביש מפותל זה פשוט מוזר. האחיזה גבוהה, אבל היא מעט רכה מדי ותחת עומס גבוה תלך לאיבוד. מזל שהבלמים טובים, ואפשר תמיד להוריד קצת את הקצב. אבל אם לא תהיו חוליגאנים, היא בסדר – אבל לא יותר.
 
 
לקסוס GS300h: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
אחת ממכוניות הסאלון המשתלמות בישראל
 
כניסה נכונה
ה-GS300h היא גרסה מנצחת. היא זולה משמעותית ממתחרותיה מגרמניה, אפילו ברמת האבזור הגבוהה (וגם חסכונית יותר בדלק). בנוסף, היא מאובזרת היטב ומציעה אופי מאוזן ומגובש, שיקסום למרבית הלקוחות (שקרוב לוודאי מעדיפים נוחות על היזון חוזר תחת עומס). לא פלא שלקסוס צופים שגרסה זו תהיה אחראית ל-55% ממכירות לקסוס GS בעולם. כך שאם תרצו במכונית סלון בתקציב זמין יותר, תעשו טעות אם לא תבדקו את ה-GS300h הזו. פשוט כך.