עיקר ההבדל בין מינורי למאז'ורי מסתכם בעליה של חצי טון בתו השלישי בסולם. שינוי קטנטן שגורם למהלך המוזיקלי או להרמוניה לשנות את "מצב הרוח" מעצוב לשמח. בדרך דומה הצליחה קיה ישראל להפוך את השינוי המינורי שעבר קיה ספורטאז' למשהו מהותי, על ידי טיפול בנקודות הנכונות לצרכן המקומי.
כשהדור השלישי לספורטאז' נחת במערכת בתחילת 2011, רגע אחרי השריפה הקטלנית בכרמל והיישר אל תוך סופת גשמים שאיחרה בשבוע, ניצבה קיה ישראל בתחילת דרכה המקומית החדשה. קשה היה לדמיין לאן היא תתפתח. שלוש שנים אחרי, הכרמל פורח שוב וקיה כבר נלחמת על מקום שני-שלישי בטבלת המכירות. לספורטאז' חלק חשוב במהפכה, כי הוא הראה שקיה יכולה להיחשב אופנתית ולאו דווקא זולה ובסיסית.

צדק לכל
במובן מסוים היה זה צודק שהספורטאז' יהווה נדבך חשוב במהפכה הקוריאנית, אחרי ששנים היה פיספוס מקומי. הספורטאז' המקורי היה כנראה כלי ראשון במותג שזכה לתגובות חיוביות, ומשך קהל שדבק בו עד היום, אבל ההצלחה לא זכתה למינוף. הדור השני, אח תאום לטוסון, התעכב בחו"ל ולא הצליח לעשות עבור קיה את מה שעשה הטוסון לתדמית יונדאי. הדור הנוכחי זכה להצלחה עם השקתו, אך לאחרונה מכירותיו ירדו, כך שמתיחת הפנים מגיעה בזמן.
צילום: מערכת אוטו
הספורטאז' המקורי היה מהכלים הראשונים של קיה שזכו לתגובות חיוביות בשוק המקומי
מה נשתנה?
ברגע הראשון נראה שמעט מאוד השתנה וטוב שכך – הספורטאז' עדיין אחד הנאים מסוגו. ובכל זאת, בקיה מספרים על שינויים רבים מתחת לעור לטובת שיפור העידון, השקט והניהוג – שמשה קדמית חדשה שמבודדת טוב יותר רעשים, תושבות חדשות למתלים, עדכוני בולמים וקפיצים ועוד. המנוע, למרות נפח דומה, הוחלף ביחידה עם הזרקה ישירה שמייצרת 166 כ"ס (עליה של 3 כ"ס) ויותר מומנט (שיפור של 1.2 קג"מ) בסל"ד נמוך יותר.

ואולם את השינוי המשמעותי ביותר במתיחת הפנים ביצע היבואן, ולא היצרן, שתפר גרסת בסיס עם תג תחרותי של 150,000 שקלים ורמת אבזור טובה, תחת השם 'אורבן'. ההבדלים הבולטים לעומת המהדורה ה"רגילה" הם היעדר פסי הגגון ותאורת הלד, שבכה מעט שונה, וידיות בצבע מרכב. כך, שכבר על הנייר נראה שיש משהו מאחורי שאיפות היבואן לחזור להוביל את הקטגוריה.

יוצאים לדרך
פתיחת הדלת מגלה שהפנים המשודרג נאה אך מעט קודר. הוא לא מרגיש מאוד איכותי אבל הסך הכול בסדר. גם רמת האבזור טובה, כאשר החיסרון הבולט הוא היעדר בקרת אקלים. לא נרשמים חוסרים משמעותיים נוספים, ויש אפילו הפתעות נעימות כגון חיישני גשם ואור, בקרת שיוט ודיפון עור להגה ולבורר. ממושב הנהג הוא נראה פחות מודרני מחלק מהמתחרים החדשים בגלל הפרטים הקטנים – תפעול מוזר של מחשב הדרך, פקדים מיושנים למראה, מנוף פתיחת מיכל הדלק ותא כפפות לא איכותי. מערך המולטימדיה המקומי עלול לסנוור בלילה, והמעברים בין ההשתקות לכבוד הניווט (כולל אפשרות ל-WAZE!) והבלוטות' מעט מוזרים (וגם הווליום המשותף לטלפון ולמערכת השמע). גם הגרפיקה והתפעול הכללי אינם מלהיבים – כרגיל במערכות מקומיות.
צילום: מערכת אוטו
הספורטאז' המעודכן זכה למנוע חדש עם הזרקה ישירה
תנוחת הנהיגה טובה, אבל המושב מעט נוקשה ולא לכולם הוא היה נוח. גם מאחור, היכן שהמרווח טוב, המושבים נוקשים מדי.
בתנועה
גם אם ההבדל במפרט אינו גדול, יציאה לדרך מגלה הבדל בזמינות הכוח. יש אומנם צורך בלחיצה חזקה על המצערת כדי שהתיבה תוריד הילוך ותגלה את כוחו האמיתי של המנוע (כנראה מטעמי חסכון), אבל המומנט הבשרני יותר בסל"ד ביניים מורגש. הביצועים טובים אם לא מתביישים ללחוץ, והמנוע יכול אף לאתגר את בקרת היציבות ביציאה יומרנית מהרמזור.

הבידוד המשופר אומר שצליל המנוע, שלעיתים נשמע גברי ולעיתים סתמי, פחות בולט מבעבר. הוא מרגיש פחות מאומץ ונעים יותר וגם התיבה עובדת באופן נאה. צריכת הדלק עמדה על 11.8 ק"מ לליטר בשיוט ועד 8.1 במסלול מאומץ יותר או 10.7 ברגוע (9.6 ק"מ לליטר בממוצע בימי המבחן).
קיה טוענת לשיפור בניהוג, וההיגוי המהיר יותר בפירוש עדיף – אך הוא עדיין לא מבריק, גם בגלל שינויי משקל לא הדרגתיים ומחסור בדיוק. הספורטאז' אינו מרגיש ספורטיבי, אבל הכול מתפקד היטב כאשר תנודות המרכב מרוסנות והתגובות צפויות, גם אם הצמיגים הדואלים עלולים להפתיע ביללות מוקדמות (יחד עם החלקת החרטום).
צילום: מערכת אוטו
שיפור משמעותי בעבודת המתלים
הבלמים לא מדויקים, וכמו ה-ABS ובקרת היציבות (שפעולתה לא מעודנת) מעט עצבניים. העבודה על מערך המתלים שיפרה את העידון – הם עדיין נוקשים יחסית, אבל התחושה פחות חלולה ויותר בשרנית וזה מורגש בייחוד על קיפוצים ומהמורות. אמנם הנוחות עדיין בינונית, אבל פעולת המתלים שקטה ובעלת עומק – וכבר לא מתרסקת ומקרקשת. זה בולט בייחוד מחוץ לעיר, שם הריסון והנוקשות יוצרים תחושה נעימה על כביש טוב, אך מוטרדים משיבושים גדולים יותר וגלים.

השיפור במתלים בולט עוד יותר כשיורדים לעפר. על שבילים מהירים הספורטאז' נעים ומשדר חוסן. כאשר השבילים הופכים מצולקים יותר התחושה פחות נוחה וגם הפלסטיק מוטרד יותר. ועדיין זה טוב ממה שפגשנו בעבר.

משפר עמדות
אחרי כמה מאות קילומטרים, ברור שדווקא באמצע החיים קיה ספורטאז' משפר עמדות. עם תג של 150,000 שקלים ואבזור ראוי, האורבן זול מהמתחרים הישירים (אם כי ה-iX35 רק מעט יקר יותר) וקרוב במחירו לכלי הפנאי הקטנים כמו השברולט טראקס, עליהם הוא עדיף משמעותית.