איך הכל התחיל?
הכל התחיל בגיל 10 כשהגיעו לעבודה של אבא שלי אורחים מחו״ל והוא לקח אותם למסלול קארטינג קרוב לבית, ואני הצטרפתי. באותה הפעם לא יכולתי לנהוג כי הייתי נמוך מדי, אז חיכיתי שנה וחזרתי לשם שוב. מאז נדבקתי בחיידק והתחלתי להגיע לשם באופן קבוע, ואחרי כמה חודשים התחלתי להתחרות.

איך נראה סדר היום שלך?
כרגע אין לי סדר יום קבוע, רק סיימתי את הטירונות לפני כמה ימים ואני עדיין בתהליך של מעברי יחידה. אבל כעקרון אני אמור לעשות יומיות בבסיס, ואחרי 6 שעות ביחידה לחזור הביתה ולהתחיל באימונים - אימוני אירובי, אימוני משקולות, אימוני צוואר ואימוני סימולטור.

מי הכי השפיע עליך בדרך המקצועית?
הבן אדם שהכי השפיע עליי בקריירה הוא אבא שלי, בלעדיו שום דבר לא היה קורה. בין אם זאת הפעם הראשונה שהוא לקח אותי לקארטינג, או התמיכה שלו במרוצים והעזרה בכל הצד של הניהול והארגון.
נעים להכיר - ירין שטרן
צילום: אלבום פרטי
הכל מתחיל בקארטינג
מתי הבנת שהאהבה הזו תהפוך למקצוע?
הרגע שבו הבנתי שאני באמת יכול להתחרות ברמה מקצועית ולא רק כתחביב, הייתה שנה שעברה במרוץ השני בחיים שלי במכוניות פורמולה, במסלול פול ריקארד בצרפת, בו זינקתי ממקום 10 וסיימתי במקום 2 על הפודיום.

ממה אתה הכי נהנה בתחום שלך?
שאלה קשה, יש כל כך הרבה דברים שאני אוהב בו.. קשה למנות את הכל. אני אוהב את האנדרנלין שזורם בגוף בקצב מטורף רגע לפני הזינוק, אני אוהב את האקשן, התחרותיות, המהירויות הגבוהות, הרעש החזק של המנועים, הריח של הגומי והשמן השרוף. אני גם אוהב את כל הצד הטכני שנמצא מאחורי הקלעים: העבודה הרבה עם המאמן והמהנדס על הטלמטריה של הרכב, וכמובן גם את האימוני כושר.
קיבלת פעם יחס רע או שונה בגלל היותך ישראלי?
כן, יצא לי להרגיש יחס שונה כנהג ישראלי, שנה שעברה במרוץ בסילברסטון באנגליה הגשתי ערעור על נהג צרפתי שעקף אותי בצורה לא חוקית, הערעור שלי התקבל והוא נענש, ובאותו הרגע שהוא קיבל את הענישה הוא התחיל לקלל אותי וקרא לי fucking jew.
נעים להכיר - ירין שטרן
צילום: אלבום פרטי
אוהב את האדרנלין ואת הריח של הגומי והשמן השרוף
יש לך סיפור מעניין על מפגש עם מעריצים?
מקרה מיוחד שהיה לי עם מעריצים היה דווקא פה בארץ, באירוע פורמולה ישראל באילת, לקראת סופו של הסופ"ש, אחרי שכל המרוצים נגמרו, הגיעה אליי חבורה של כמה ילדים בגילאי 8-10 שבקשו להצטלם איתי. הרגע הזה עשה לי ממש טוב, כי זה בעצם מראה שלמרות שהספורט הזה לא מפותח במדינה יש לו פוטנציאל אדיר, והוא מושך גם את הדור הצעיר.

אתה נוהג לקיים טקסים לפני מרוץ?
בכל מרוץ, בדרך כלל 45 דקות לפני שאני נכנס לרכב, מתיישב במקום שקט, שומע מוזיקה באוזניות ומדמיין שאני נוהג שלוש הקפות על המסלול מרגע הזינוק. אני עושה את זה כדי להרחיק ולשכוח את כל הנושאים האחרים שיש לי בראש ולהתמקד רק במרוץ.

מה דעתך על הספורט המוטורי בארץ?
הספורט המוטורי בארץ ממש לא מפותח וזה נורא חבל, כי יש למדינה פוטנציאל ענק. מזג האוויר אצלנו יבש רוב השנה, ויש המון מקומות להקמת מסלולים ברמה גבוהה.
נעים להכיר - ירין שטרן
צילום: אלבום פרטי
"הספורט הזה לא מפותח במדינה.. יש לו פוטנציאל אדיר"
על מה אתה נאלץ לוותר כספורטאי צעיר?
בתור ספורטאי מקצועי אתה צריך לעשות כל מיני הקרבות, בין אם זה בחיי החברה - לא לצאת עם חברים כי יש מרוץ או אימון בימים הקרובים שאחרי, או מפגשים משפחתיים שאני מפספס, ובאופן כללי, פחות זמן פנוי בגלל כל האימונים והנסיעות.

מהו הכביש הכי אהוב עליך לנהיגה?
יש שני מסלולים אהובים עליי לנהיגה: ה'פורטימאו' שבפורטוגל ו'ספא' שבבלגיה, שני מסלולים עם המון פניות מהירות, ושינויי גובה שלפי דעתי עושים אותם הרבה יותר מהנים לנהיגה משאר המסלולים שנהגתי בהם.

באיזה רכב אתה מתנייד ביום יום?
אני נוהג כרגע ברכב של אמא שלי, יונדאי סנטה פה.
נעים להכיר - ירין שטרן
צילום: אלבום פרטי
ביום ביום נוהג ביונדאי סנטה פה
יש לך רכב חלומות?
יש לי שני רכבי חלומות: הראשון הוא ״אלינור״ שלבי מוסטנג ג׳י טי 500 שנת 1967 מהסרט עקיצה ב60 שניות, והרכב השני הוא למבורגיני מורצ׳ילאגו אל פי 670 אס וי.
יש לך זמן גם לבנות המין היפה, בין הטיסות לאימונים והתחרויות?
תמיד יש זמן לבנות, אבל ברגע שאני מגיע למסלול אני מכבה את הטלפון ומתנתק מכל מה שלא קשור למרוצים.

באילו קשיים נתקלת בדרכך המקצועית?
נתקלתי במהלך דרכי בהמון קשיים, הקושי הכי גדול היה לפתח קריירת מרוצים, כי הספורט מוטורי בארץ לא ממש מפותח וקשה מאוד להגיע פה בארץ לרמות הגבוהות של אירופה. עוד קושי נוסף שחוויתי היה דווקא בחודש וחצי האחרונים, עם הבירוקרטיה הצבאית, שבמהלך הטירונות נמנע ממני לצאת לשלושה אימונים בחו״ל, במסלולים חשובים שאני הולך להתחרות בהם העונה.
נעים להכיר - ירין שטרן
צילום: אלבום פרטי
מכוון לפורמולה 1..
מקצועית ואישית, איפה אתה רואה את עצמך עוד 5 שנים מהיום?
אני לא בן אדם שאוהב להסתכל כל כך רחוק ולנסות לנבא את מה שיקרה, אבל כן יש לי מטרה - להגיע לפורמולה 1.
אם לא היית נהג מרוצים, היית...?
אני לא יודע להגיד בוודאות מה הייתי, אני רק יכול להגיד שזה היה קשור באיזשהו ענף ספורט, כי אני אדם תחרותי, ומאוד מעניין אותי כל עניין הכושר והתזונה.

אילו היו ניגשים אליך נער צעיר או נערה שרוצים להיכנס לתחום, מה היית מייעץ להם?
הייתי מייעץ להם שפשוט ייגשו אל מסלול הקארטינג שהכי קרוב אליהם, יתחילו לנהוג ולהתאמן, ואם הם באמת יאהבו את זה אז שלא יפסיקו להתאמן ובהמשך ינסו גם להתחרות.