יצרנית היוקרה הבווארית חוגגת 30 שנה לגרסת הספורט של מכונית הסלון שלה, ה-M5. היו אז ימים פרועים יותר, מתירניים יותר, וכך בשלהי שנת 1984 הגיחה לאוויר העולם מכונית שתשנה את סגמנט הסלון בעתיד. היום הספק בן 286 כ"ס אינו נחשב לקיצוני, אם כי עדיין מרשים, אך בזמנו היה זה הספק חזק יותר מגרסאות בסיסיות של מכוניות ספורט ייעודיות, כמו פורשה 911 ואף פרארי 308.
ה-M5 הופיעה לראשונה עם מנוע בנפח 3.5 ליטר, בתצורת שישה צילינדרים לאורך. ההבדל העיקרי בין מנוע זה ובין מנוע ה-3.5 ליטר הרגיל של ב.מ.וו מגיע בדמות ראש עם 24 שסתומים לעומת 12 בגרסאות הרגילות. שלא תבינו לא נכון, הגרסאות הרגילות הציגו הספק נאה עם לא פחות מ-218 כ"ס, אך כאן, כאמור, ההספק עמד על 286 כ"ס, 68 כ"ס יותר. הכוח הועבר כמובן לגלגלים האחוריים שנעלו צמיגים במידות צנומות (רוחב 220 על חתך 55) שהיו עשויים מגומי שנחשב בזמנו למעולה, אבל היום חלק גדול מהצמיגים ה"ירוקים" במשפחתית שלכם קרובים לביצועיו.
צילום: מנהל
ב.מ.וו M5 הראשונה משנת 1984 - עולם אחר
בקרות? הצחקתם את דיפרנציאל מוגבל ההחלקה ששודך לסרן האחורי. זה לא הפריע ל-M5 ההיא להפוך לאחת מהמכוניות המהירות בתקופתה עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות בלבד ומהירות מרבית של 245 קמ"ש.

אז איך ב.מ.וו חוגגת? כצפוי, היא הציגה מהדורה מיוחדת ל-M5 הנוכחית. המנוע, V8 בנפח 4.4 ליטר עם צמד מגדשי טורבו, מפיק 25 כ"ס יותר מאשר ב-M5 הרגילה, ומעמיד את ההספק על 592 כ"ס. התאוצה ל-100 התקצרה גם היא ועומדת כעת על 3.9 שניות בלבד, ולו תבטלו את הגבלת המהירות, תשמחו לדעת שהמהירות המרבית עומדת על 320 קילומטרים בשעה. הצמיגים האחוריים ברוחב 295 מ"מ, בשילוב בקרות אחיזה, ידאגו שלא תעיפו את המכונה הזו, השוקלת 1,870 קילוגרמים, אל מחוץ לאספלט.
צילום: מנהל
מהדורה מיוחדת עם תוספת כוח
המהדורה המיוחדת תשווק ב-300 יחידות בלבד, וסימני הזיהוי הבודדים יהיו בכמה תגים וסמלי "30 שנה" ל-M5. ככה, סולידי.

מזל טוב ל-M5