איקו מאדה, ראש מחלקת העיצוב של מאזדה, ממשיך שושלת משפחתית אצל היצרן היפני – אביו עיצב את ה-RX7 המקורית של שנות השבעים. אבל לאיקו היה תפקיד קשה ביותר. הוא נבחר להנהיג את מחלקת העיצוב ולשנות את המראה של היצרנית היפנית, אחרי שיצאה ממטריית פורד למלחמת הישרדות לא פשוטה. התשובה שלו הייתה שפת העיצוב החדשה שמכונה "קודו", אשר ראינו בדגמים החדשים של היצרנית מהירושימה. וכאשר הוא כמעט ומשלים את משימת החידוש של מאזדה עם "בקרוב" ל-2 החדשה, הוא יכול לקחת אוויר לרגע ולהסתכל לאחור בסיפוק.
"זה לא קל לשנות כיוון עיצובי של יצרנית כל כך וותיקה" מסביר מאדה, שאחראי על הקו שהוצג עם מאזדה CX-5 והמשיך ל-6 ול-3 החדשות, ובקרוב יגיע גם לדור הבא של מאזדה 2. "התלבטתי שנה שלמה לפני שהחלטתי על הכיוון בו צריך ללכת. לפעמים חזרתי אחורה לכיוון של מאזדה הישנה, וחיפשתי עיצובים שונים בהם ניסינו להדגיש את תחושת התזוזה במשטחים של הגוף. בסופו של דבר החלטתי להשתמש במאפיינים דינאמיים כדי ליצור תחושת תזוזה מאוד ברורה ולשנות באופן קיצוני את הקו שלנו. מצד שני רציתי גם ליצור תחושה של שדרוג לכיוון יוקרתי יותר, אז היה צריך לא רק לשנות את הצורה אלא גם לעבוד על החומרים.
לשנות כיוון / ראיון עם מעצב מאזדה
צילום: מנהל
מאזדה האזומי קונספט. רמז ברור למראה הדור הבא של מאזדה 2
כעת אנחנו משלימים את המעבר מצד אחד לשני. יצרנו את הצורה הראשונית עם ה-6 והיו לה קווים אלגנטיים, כשמגיעים ל-3 היחסיות שונה כי היא מכונית קצרה יותר. בהאזומי, שהינה הרבה יותר קצרה מאשר מאזדה 3, הייתי צריך לחשוב טוב על ביצוע המשטחים. היה כאן מאוד קשה לשמור על התנועה ועל האלגנטיות. בכל מקרה, הצורה כמעט זהה למכונית הסדרתית וכשתראה אותה לא יהיה לך קשה לזהות את הדמיון".
היא נראית גדולה. מדוע?
"המשטחים והקווים הרבה יותר ברורים מאשר בדגם הקודם, והפנים מאוד שונות ומאוד גאות. יש גם שינוי באופי. אני חושב שהדגם הקודם היה נשי והחדש גברי.
למעשה, אני עיצבתי גם את הדגם הקודם והתחושה שלי שהוא היה מאוד ספורטיבי – אבל הייתה לו אישיות יותר נשית. ההאזומי צריכה להקרין יותר כוח. כמו גבר. אבל ניסיתי להעביר חלק מהניחוח של הדגם הקיים לחדש, למשל הקורה או כל הצללית של החלק האחורי".
מה בסופו של דבר היה הצד החזק ב-2 הקודמת?
"הצורה הדינאמית הספורטיבית והמשקל הקל. העיצוב עצמו היה מושך, אבל לטעמי החלק החלש בה הוא הפנים שלה, שאינן גאות".
לשנות כיוון / ראיון עם מעצב מאזדה
צילום: מנהל
אקיו מאדה טוען כי הפנים של ה-2 הנוכחית לא מספיק "גאות"
מהיכן נטלת השראה לקו החדש?
"מחיות פרא. אבל לא מחיות גדולות אלא קטנות. חתול פרא למשל. אני רוצה שמאזדה תראה כמו חית טרף קטנה, חתול שרוצה לקפוץ עם כל האנרגיה שבו".

עד כמה השתנתה העבודה במאזדה מאז עזב ראש מחלקת העיצוב הקודם, לורנס ואן-דן אקר, לרנו?
"הכיוון בו מאזדה הולכת בשנים האחרונות הוא הכיוון שרציתי ללכת בו כבר מזמן. שמרתי את זה אצלי כבר יותר מעשר שנים. ברור שכשעבדתי עם לורנס היה לי הרבה כבוד אליו, אבל הייתה לי גם תפישה אחרת ורעיון לאן מאזדה צריכה ללכת מבחינת המראה. וכשקיבלתי את ההובלה יכולתי לשנות".
גם אביך היה מעצב חשוב במאזדה. האם זה סייע לך?
"כשהגעתי למאזדה אבי כבר פרש, ולמען האמת הטעם שלנו מאוד שונה בעיצוב רכב. הטעם שלו מאוד גרמני בעיקרו. הוא אוהב בהאוס, פשוט ופונקציונאלי. אני אוהב דברים לטיניים ואמוציונאליים. אז כשאנחנו מתחילים לדבר על עיצוב מכוניות בבית, מתחילה מיד מריבה".

יש לכם דגמים נוספים כמו ה-5 וכלי פנאי גדולים מתי תטפלו בהם?
"צריך כמובן טיפול שונה במיניוואן ובכלי פנאי, ותוך כמה שנים נראה גם את זה. ספציפית לא החלטנו עדיין אם אנחנו צריכים יורש ל-5. בתחום הפנאי אנחנו בברור צריכים אח גדול ל-CX-5, אבל לא ברור אם צריך אחד או שנים".
לשנות כיוון / ראיון עם מעצב מאזדה
צילום: מנהל
מאזדה CX-5. הרכב הסדרתי הראשון שהוצג בשפת העיצוב החדשה
ויהיה גם CX-3. האם הוא דומה ל-2?
"כן ולא. מבחינות רבות הוא נראה שונה, אבל בסופו של דבר יש דמיון מסוים כי זה המסר של המותג".

האם הקו החדש יגיע גם ל-MX-5 החדשה שתראה אור בקרוב?
"ברור שאנו ניצור את ה-MX-5 עם מאפייני ה"קודו", הקו החדש שלנו, אבל נשתמש בפתרונות שונים מאשר במכוניות הנוסעים. אז אל תדאג, גם מרחוק תוכל לזהות שזו MX-5".
מתגעגעים? הדור הבא יוצג בקרוב