המיאטה נחשפה לראשונה בשנת 1989 בתערוכת שיקאגו, כך שלא הופתענו כאשר מאזדה בחרה לחגוג 25 שנות קיום למיאטה בדיוק באותו המקום. בשנה הבאה, יוצג הדור הרביעי של מכונית הרודסטר היפנית, שהפכה למכונית אהודה ברחבי העולם.

המיאטה המקורית (NA) הציגה מפרט פשוט ונקי מתוספות מיותרות – משקל קל (כ-940 ק"ג), הנעה אחורית, ומרכב נטול גג הנושא בתוכו שני מושבים. חיצונית, המכונית הזכירה לרבים את לוטוס אלאן האגדית. וזה לא היה מקרי, מהנדסי מאזדה הודו שהאלאן עמדה אל מול עיניהם בתכנון המכונית החדשה. יחידות הכוח היו צנומות יחסית, בוודאי ביחס להיום – מנועי 1.6 ליטר ו-1.8 ליטר ללא עזרי גדישה ועם הספק נמוך יחסית (115 עד 130 סוסים, בהתאם לנפח). למרות אלו (ובזכות תכונותיה הדינאמיות), הלקוחות אהבו את המיאטה, שהפכה להצלחה עבור מאזדה הן מבחינת מכירות והן מבחינה תדמיתית. מאזדה מכרה מהדור הראשון של המיאטה כ-400,000 יחידות.
צילום: מנהל
הדור הראשון. הצלחה מסחרית עם מעל ל-400,000 יחידות שנמכרו
הדור השני (NB) הושק בשנת 1998, והציג צמיחה בממדים ועלייה במשקל (1,025 ק"ג לגרסאות הבסיס). למרות זאת, הוא שמר על ערכי הדור המקורי ועל עקרון הדו-מושבי-גג-פתוח-במשקל-נמוך (יחסית). המנועים זכו לחיזוק עם הספקים שנעו בין 110 כ"ס ל-140 כ"ס (ו-155 כ"ס בגרסאות המאוחרות יותר). המכוניות עם תיבה ידנית אף צוידו גם דיפרנציאל מוגבל החלקה כסטנדרט, מה שלא הגיע עם הדור הראשון. הדור השני זכה אף לקבל גרסה מוגדשת טורבו בחו"ל (1.8 ליטר, 178 כ"ס) ונמכר בסה"כ בכ-230,000 עותקים.
צילום: מנהל
הדור השני. הוצג בשנת 1998 ויוצר ב-230,000 עותקים

הדור השלישי (NC) הוצג בשנת 2005, העיצוב שמר על דמיון לדורות הקודמים והעיקרון נותר דומה – מכונית ספורט דו-מושבית קלה, פשוטה וזולה יחסית לזמנה. כדי להתמודד עם תוספת המשקל (1,080 ק"ג לגרסת הבסיס), מנוע ה-1.6 הוחלף במנוע בנפח 1.8 ליטר (126 כ"ס), כאשר מעליו הוצג מנוע בנפח 2.0 ליטר שהפיק 160 כ"ס. בשנת 2006 הוצגה גרסה עם גג-קשיח מתקפל. שנתיים לאחר מכן, הדור השלישי עבר מתיחת פנים שנגעה לעיצוב, לעדכונים שונים למנוע ולמערכת ההיגוי.
צילום: מנהל
הדור השלישי. למרות כל השנים שעברו, ה-DNA של המיאטה נשמר

המיאטה נמכרה עד היום במעל ל-900 אלף יחידות ברחבי העולם. אצלנו, השיווק של הדור השלישי הופסק, ואנו מחכים להצגתו של הדור הרביעי, שיוצג ככל הנראה בשנה הבאה. אנחנו מקווים, כמובן, לראות אותו מגיע גם אלינו.
מאזדה מתגאה בחלוקת המשקל (50:50) של המיאטה