השם אינסיגניה צץ לפני עשור בתערוכת פרנקפורט, ניצוץ ראשון למהפכת העיצוב שרקם מארק אדאמס לאופל, היא הייתה ענקית וחזקה (V8 בנפח 5.7 ליטר) והתבססה, רשמית, על פלטפורמת הפרימיום שפותחה בשיתוף פיאט (ונזרקה אחרי השלמתה על ידי הג'נרל בעוד פארסה בהתנהלות האירופאית), אבל למעשה התבססה על פלטפורמת ההולדן, ורמזה על רצון לחזור לייצר אופל גדולות.
 

ראשונה תמיד
אופל אינסיגניה הסדרתית, שנחשפה ב-2008, הייתה צנועה בהרבה וסימנה צעד ראשון בשינוי העצום באופל. נדרשו עוד שלוש שנים והחלפת יבואן עד שהגיעה אלינו, כחלק מ"אופל החדשה".
 
 
אופל אינסיגניה (מתיחת פנים) - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
אופל אינסיגניה המחודשת. פחות זה יותר?

כעת נוחתת הגרסה המחודשת – לכאורה מדובר במתיחת פנים שגרתית של אמצע החיים, אבל היבואן מבטיח שבהקשר של השוק המקומי יש כאן יותר, עם מחיר, שירד ב-10,000 שקלים ל-172,000, ואבזור ששופר.

טיפול נכון
מפגש ראשון בחניה מעט מבלבל: רב חלקי הפח לא השתנו, והעדכון הסתפק באיפור החזית והאחוריים, אבל האפקט ברור. העדכון טיפל היטב בטעון שיפור, ויחד עם שבכה רחבה יותר, ושינוי בגבות סביב פנסי הערפל וכונסי האוויר (כמו גם פס הכרום הרוחבי מאחור), נוצר מראה רחב, קליל ונעים יותר, וגם אווירודינמי יותר. ללקוחות, כך היבואן, התוספת החשובה הייתה אנטנת "סנפיר הכריש" בקצה הגג בסגנון ב.מ.וו, שתורמת לחזות שהפכה יוקרתית יותר.
 
 
פתיחת הדלת מגלה שינוי מהותי אף יותר בזכות טיפול בנושאים הנכונים. הפלסטיקה מרגישה איכותית יותר, ויחד עם מחוונים חדשים וצגים צבעוניים נוצרה סביבת נהג מודרנית ונעימה בהרבה, נקייה מעומס המתגים שהיה בעבר וללא התחושה הקודרת. בלם היד האלקטרוני תורם והמתגים ברובם נראים טוב (למעט מיתוג מראות מיושן). עם זאת קצת מוזר שבגרסת הבסיס בקרת האקלים אינה מפוצלת.
 
אופל אינסיגניה (מתיחת פנים) - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
פס הכרום מאחור מוסיף למראה הנעים
 
גם בחירת הגוונים טובה עם ריפוד ודיפון בגוון בז' למושבים ולדלתות, ופסי כרום בוהקים. זה יוצר אווירה מכובדת ומסתייע בלילה בתאורת פנים רכה מלמעלה ובידיות הפתיחה. המחוונים עצמם קצת קטנים ופשוטים ביום, אך בלילה הופכים נאים.
 
ברוח ימים אלה תורמים לאווירה צגי המולטימדיה והמידע הנאים שמשנים גוון בלילה. אחד נמצא בין המחוונים, והשני, הגדול, בקונסולה המרכזית. מדובר בצג מגע נוח לרב, גם אם מספר פונקציות, כמו תפעול מערך השמע, מעט מסובך. במצבים מסוימים הוא נראה מעט ריק ומתעקש על שימוש בספרות קטנות. המערכת מסוגלת לטפל בחמישה טלפונים, כוללת שני חיבורי USB וכרטיס SD, ובקרוב תוכל לשקף את הסמארטפון שלכם ולקבל 60 אפליקציות מהיצרן.
 
אופל אינסיגניה (מתיחת פנים) - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
בחירה נכונה בצבע הדיפונים מסייעת לאווירה בתא הנוסעים

למושב הנהג כיוון גובה וקושי חשמליים, וקל לייצר תנוחה נוחה, אם כי טווח ההרמה המוגבל של ההגה עלול להפריע, והראות לאחור אינה מרשימה. העיצוב דמוי הקופה גובה מחיר ממרווח הראש במושב האחורי, אך ליושבים שם יפריע יותר הצפצוף החזק מחיישני הנסיעה לאחור. תא המטען גדול ונאה, אך כמו באמריקה יש לו מסגרת פנימית בולטת מאחורי המושב והחלק הרחוק של הרצפה משופע (פוגע בשימושיות).

שאלת הסוס
חלק חשוב בשדרוג האינסיגניה נוגע למנועים. זה אומר שבארץ נוטשת אופל יחידת כוח מהחזקות בתחום – 2.0 ליטר, 220 כ"ס – עבור מנוע 1.6 ליטר טורבו חדש שמסתפק ב-170 כ"ס. היא בפירוש חלשה יותר, כמו שרומזים נתוני ההאצה למאה קמ"ש (9.9 שניות לעומת 7.8), אבל לא חלשה ביחס למתחרות, והיא חסכונית יותר מבעבר. היא מייצרת ביצועים מספקים, שמלווים בתחושה נינוחה ולא מאומצת. יש למנוע הזה מאפיינים "דיזליים", עם תחושה טובה בחצי מצערת בה הוא צובר מהירות באופן מרמה. למעט ביציאה מהמקום, אין כאן את התחושה הזריזה שיש ביחידות הכוח הפולקסווגניות אך יש כאן חטיבה אפקטיבית, שקטה ונעימה. רק תחת עומס נוצר צליל שחלק אהבו ואחרים פחות. התיבה האוטומטית נעימה אך לעיתים, בשיוט לא מהיר, נחפזת לעבור לשישי ומציבה את המנוע בסל"ד נמוך שמייצר ויברציות קלות.
 
אופל אינסיגניה (מתיחת פנים) - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
בתא הנוסעים בולטת מערכת המולטימדיה החדשה

צריכת הדלק טובה: בין 12.1 ק"מ לליטר בשיוט ועד 9.5 ק"מ לליטר במסלול ששילב קטעים מאמצים. יום טיול מגוון, עם רכב עמוס, גבה 10.8 ק"מ לליטר.
 
אופל מדברת על החלפת 60 אחוזים ממכללי השלדה (קפיצים, בולמים, מייצבים ואפילו תושבות תת-השלדה הקדמית) והתוצאה היא נוחות משופרת ונסיעה נעימה מחוץ לעיר. היא נוחה ונינוחה – שקטה מכיוון המנוע אך פחות מהצמיגים. הנוחות פחות מרשימה בעיר, כאן היא מתקשה בספיגת שיבושים גדולים אבל הסך הכול נאות.
 
אופל אינסיגניה (מתיחת פנים) - מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו
המנוע חלש מקודמו, אך לא נחות ביחס למתחרים

הריכוך הביא תחושה פחות מרוסנת על גלים, ואולם רב הזמן הרמה סבירה. המנוע הגמיש מסוגל לאתגר את אחיזת הצמיגים הקדמיים, אבל בסך הכול ההתנהגות טובה ונכונה עם תגובות מדודות להעברות משקל והיגוי מדויק (שחסר היזון חוזר). חבל שבקרת היציבות קצת עצבנית ולא סומכת על המכונית. גם הבלמים יכולים היו להיות יותר חדים.

פחות זה יותר
עבור רוב קהל היעד אופל אינסיגניה צעדה קדימה. בזכות שפע שיפורים קטנים היא הפכה לטובה יותר ביום יום. היא נעימה ונוחה יותר, ומקנה תחושה איכותית מבעבר. האינסיגניה בפירוש מחזירה את אופל לשולחן הדיונים כשמדובר במשפחתית גדולה, ובגילה זהו צעד שראוי להערכה ולעוד מבחן השוואתי.