סאנגיונג אקטיון ספורט
אחרי שהתרגלנו לדממת אלחוט מכיוונה של סאנגיונג, כולל עצירה לא רשמית ביבוא, זה החודש השני ברציפות שדגם חדש שלה מתייצב במערכת. אחרי שרשרת החידושים של אמצע העשור הקודם, משהו נתקע ביצרן הקטן כשעבר לשליטת סאיק הסינית. זה נגמר בפיצוץ, והקוריאנים טענו שהסינים רק רצו לגנוב ידע (וכמה דגמים חדשים שהציגה סאיק בהחלט תומכים בטענה). עם המעבר לבעלות מהינדרה ההודית, לפני כשלוש שנים, חזרה החברה לחיים, אך ככל הנראה התקציבים עדיין מצומצמים. ולכן סאנגיונג אקטיון ספורט החדש, כמו הרודיוס, אינו חדש לגמרי. למרות החרטום בסגנון הקורנדו, הטנדר שנחשף לפני שנה וחצי מבוסס עדיין על האקטיון ספורט היוצא, שהיה בעל שלדת סולם והנעה אחורית או כפולה לא קבועה (רק האחרונה מגיעה ארצה).

למעשה, מעבר לחזית החדשה והקלה בהרבה לעיכול, שמר האקטיון על מאפייני קודמו, כולל הרושם הקומפקטי (שנתמך בנתון אורך קצר יחסית לקטגוריה). הוא גם נמוך יחסית, ועוד לפני ההתנעה היה ברור שאחזור למרווח הגחון בהמשך. לפי היצרן, קשיחות המרכב שופרה ועימה גם הבטיחות.
צילום: מערכת אוטו
סאנגיונג חזרה לחיים
יוצאים לדרך
רגע אחרי סגירת הדלת ברור שגם מבפנים ניתן למצוא קשר לעבר, עם שילוב בין חדש לישן. תוך טיפוס למהירות שיוט אני מתרשם מהמחוונים החדשים שתורמים לאווירה, אם כי הרקע האדמדם שלהם קצת לוהט עבור טנדר. גם פתחי האוורור החדשים ומערך המולטימדיה תורמים לסביבת נהג שנראית לא רע, עם חומרים מאסיביים באיכות נאותה.

בחלק הנמוך יותר ניתן לזהות את מערך המתגים הייחודי מהעבר, שמסודר בשני מעגלים וכולל פרטים "חשובים" כמו חימום לנוזל שטיפת השמשה. למרבה הצער, גלגל ההגה מגיע היישר מהרודיוס, וכמו מנופי האיתות/מגבים הוא נראה מיושן והפקדים עליו (הילוכים, שמע וכו') אינם נוחים.

ובכלל, נראה שסאנגיונג מפתחת חיבה לפרטים מוזרים: למשל שעון הזמן הננסי שמוצב בין פתחי האוורור. המקום הצר חייב לשים את ספרות השעות למעלה ואת הדקות למטה. זה לא רק נראה מוזר, אלא גם כמעט בלתי קריא בגלל עצמת התאורה וזווית הראיה...
צילום: מערכת אוטו
המחוונים הנאים תורמים לאווירה בתא הנוסעים
תנוחת הנהיגה סבירה, אך כיוון גובה המושב אינו נוח וההגה מתכוון רק לגובה. מאחור הישיבה נמוכה אבל לא בצורה מוגזמת, וגם המשענת המעט מוטה לא מפריעה. המרחב לרגליים טוב אך לראש מעט פחות. לטובת העמלים נציין שהארגז קצר מהותית ביחס למקובל בקבוצה, אך מעט רחב מהמקובל.

הספורט
עדכון חשוב הוא המעבר למנוע הדיזל החדש, שמייצר 155 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית עם שישה הילוכים. בתחילת הדרך, בתנועה עירונית, מתגלה חטיבת הכוח כיעילה ואפילו זריזה (אחרי השהיה קצרה בזינוק). ואולם מחוץ לעיר סאנגיונג אקטיון ספורט מאבד מהמרץ, כנראה בגלל שילוב של משקל (למעלה משני טון), תיבה איטית ותגובת מצערת נרפית. הביצועים נאותים, אך בעליות או עקיפות נדרשת לחיצה חזקה על הדוושה, ולעיתים עדיף לנקוט פעולות הכנה. מאידך, ביחס לכלים דומים חטיבת הכוח שקטה ונעימה בשיוט, וגם בעמידה אינה מציקה. למרות שימוש בתיבה חדשה הבורר נראה מיושן, והתפעול הידני באמצעות מתגים על ההגה אינו נוח.

צריכת הדלק במבחן נעה סביב 9 ק"מ לליטר, כמעט בלי קשר לתוואי או לעומס. מוזר.
צילום: מערכת אוטו
חטיבת הכוח יעילה ונעימה
החופש הגדול
סאניונג מדברים על טנדר אופנתי, שמתאים יותר לפנאי ופחות לעבודה, ומתגאים בקפיצי הסליל מאחור (לעומת עלים ברב המתחרים). המציאות פחות פשוטה. בתחילת הנסיעה הוא נעים ושקט למדי (מלבד רעשי רוח). אבל המתלים הרכים לא מרוסנים מספיק, ושיבוש גדול באספלט או רצף שיבושים יגרמו לרכב לנוע בחוסר שקט. גם ההגה חסר התחושה והלא מדויק מושפע מדי מתנאי הדרך (בייחוד מגלים) ולא תורם לתחושת ביטחון. זה בולט במיוחד במהירות גבוהה בקו ישר, שם החופש מוגזם. אבל רוב הזמן האקטיון מציג ניהוג צפוי ובטוח, גם בפניות, עם יכולת נאה. חטיבת הכוח המעט כהה בתגובות לא מאתגרת את הזנב ובקרת היציבות הפעלתנית יכולה לנוח.

בעיר הסיפור אחר. במהירויות נמוכות או ביציאה מהמקום, הכוח יכול לאתגר את הצמיגים האחוריים ובקרת היציבות תעניש ב"חיתוך" כוח ארוך. כשמנסים להשתלב בתנועה באופן זריז זה יכול להיות אפילו מסוכן, כי לפתע תמצאו עצמכם ללא כוח לכמה שניות.
גם על השבילים נושא הנוחות מורכב. כל זמן שהשביל מפולס יחסית המתלים הרכים מייצרים נוחות טובה ומחליקים אבנים שתולות ושיבושים קטנים. אבל שיבושים רציניים יותר מפירים את האידיליה והרכב מתחיל לנוע על מתליו, ומתעורר חשש שהרכב יחבוט את גחונו. בעיה זו מחמירה בשטח טכני, ונדרשת התנהלות זהירה כדי לא לנגוח בסלעים עם הגחון הלא ממוגן. מעבר לכך, שילוב הילוך הכוח נוח אך מעט איטי, ובמורדות תלולים בלימת המנוע לא הייתה חזקה דיה. מה שמחזיר אותנו לבלמים, שמאבדים מיכולתם הצנועה-מלכתחילה במאמץ.
צילום: מערכת אוטו
נוחות הנסיעה טעונה שיפור

טיפוס קשה
כאשר המורד התלול בצפון הנגב הסתיים, בתיאום עם השקיעה, ניסיתי לסכם את היום הארוך שעברתי באקטיון. יש לו חטיבת כוח טובה ויעילה בסך הכל, תא נוסעים נעים והוא מרגיש קליל וקומפקטי מהמתחרים. אבל למרות יומרות הפנאי, רוב הקהל עדיין מגיע מתחום העבודה – ולהם עלול להפריע אורך הארגז. גם תחום הנוחות וההתנהגות, שאמור להיות הקלף החזק של האקטיון, טעון שיפור, כמו גם אבזור הבטיחות (רק שתי כריות אוויר). בשורה התחתונה, האקטיון ניכנס לתחום שנשלט על ידי מתחרים מבוססים, ללא יתרון מספק במחיר, או באבזור, שיצליח למשוך אליו את קהל הטנדראים השמרני.