סיטרואן C אליזה
אירופה = דיזל+ידני. ומכיוון שאצלנו גילו מחדש את התיבה הידנית, מי יודע – אולי גם תור הדיזל יגיע. להיצע הדיזל-למשפחה המקומי הצטרפה סיטרואן C אליזה (וגם התאומה, הפיג'ו 301), עם תיבה ידנית בלבד. תדלקנו, ויצאנו לסיבוב עם המשפחה.
 
 
אחרי התדלוק (עם קצת מודעות צרכנית, אפשר למצוא סולר במחיר דומה לשל בנזין, או אף זול יותר) מחשב הדרך דיווח שאפשר לנהוג 800 ק"מ על המיכל הנוכחי. זה הרבה, אבל ראינו הצהרות כאלו גם על מחשבי דרך של מכוניות בנזין. העמסנו את משפחת רוטקופ + מטען (מזל שה-C אליזה היא מכונית מרווחת עם תא מטע גדול ושימושי) ויצאנו לבדוק אם יש אמת מאחורי המספרים. המכונית שנבחנה מאובזרת יותר מזו שמוצעת לציבור, שלא כוללת בקרת אקלים וחיבור USB למערכת השמע. מעט מאכזב במכונית שעולה 116,000 שקלים.
 
סיטרואן C אליזה דיזל-ידני: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
חיצונית אין הבדל מגרסת הבנזין
 
סיטרואן C אליזה לא מסתירה לרגע שהיא מונעת בסולר. אומנם היא פחות רועשת בפנים מאשר מבחוץ, אבל עדיין ברור שלא מדובר במנוע בנזין. זהו ה-1.6 ליטר דיזל המוכר של סיטרואן, שמספק 92 כ"ס, עם מומנט שופע (כרגיל בדיזל) של 23.5 קג"מ ב-1750 סל"ד. המצמד פחות רך מהרצוי, ומהלך הידית של תיבת החמישה הילוכים מעט ארוך מדי. וצריך להשתמש בתיבה לא מעט, כי מתחת ל-1,500 סל"ד אין הרבה בשר, ומעל 3,000 סל"ד יש בעיקר יותר רעש. אבל כל זמן שתשמרו את המנוע בטווח הנכון, הוא ימשוך בחדווה – גם בשילוב של עלייה עם רכב עמוס והילוך גבוה. אם "רוכבים על המומנט" מתקבל רכב זריז ונעים, אבל מי שאוהב לנהוג ב"פול גז" יתאכזב, גם מהפער לעומת חצי-דוושה, וגם מהביצועים. רמת הרעש סבירה עד 110 קמ"ש, אז רעשי הרוח והכביש מתחילים להציק, למרות שההילוך החמישי הארוך שומר את המנוע בסל"ד רגוע (2,000 סל"ד ב-100 קמ"ש).
 
סיטרואן C אליזה דיזל-ידני: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
המנוע ימשוך בחדווה – גם בעליה ועם רכב עמוס
 
חשבוניה
דיזל קונה מי שנוסע הרבה, בגלל החיסכון בדלק. כאן ה-C אליזה מצליחה ובגדול. בנסיעה רגועה מחוץ לעיר, צריכת הדלק עמדה על כמעט 22 ק"מ לליטר. עם רכב עמוס, בקצב נורמאלי, קיבלנו ממוצע של 18.2 ק"מ לליטר וטווח של 783 ק"מ – והיינו מגיעים ל-800 המובטחים אם אשתי לא הייתה נלחצת מנורת הדלק. אבל לגרסה הזו יש שתי בעיות – הראשונה מבית: גרסת ה-1.2 ליטר מוצעת במבצעים במחיר נמוך ב-35,000 שקל, והפער בחסכון לא מצדיק זאת. מהצד השני, מחירה קרוב מדי לשל משפחתית-דיזל ידנית בגודל מלא.
 
סיטרואן C אליזה דיזל-ידני: מבחן דרכים
צילום: מערכת אוטו 
צריכת הדלק טובה מאוד