טויוטה יאריס הייבריד-R
טויוטה מציגה בתערוכת פרנקפורט את היאריס הייבריד-R, מכונית כלאיים קטנה ושרירית, על בסיס הסופרמיני המוכרת. בחזיתה שוכן מנוע בנזין מוגדש בנפח 1.6 ליטר, המפיק 300 כ"ס, ומניע את צמד הגלגלים הקדמיים. מאחור, חוברים אליו שני מנועים חשמליים (אחד לכל גלגל), עם הספק מרבי של 60 כ"ס כל אחד. יחדיו, מייצרים השלושה תפוקה מרבית משולבת של 420 כ"ס – נתון מכובד בהחלט, אך חשוב לזכור שהוא זמין רק לפרקי זמן קצרים, כאשר המנועים החשמליים פועלים בשיא תפוקתם. אולם, גם בלעדיהם ועם 300 כ"ס הזמינים ממנוע הבעירה הפנימית, טויוטה יאריס הייבריד-R מסתמנת כמכונה קרבית למדי.
טויוטה יאריס עם 420 כ
צילום: מנהל
המנועים החשמליים משמשים גם כגנרטורים בזמן בלימה והאטה, והאנרגיה המתקבלת מהם נאגרת בקבל-על. בזמן האצה, הקבל פורק אותה חזרה לטובת פרץ כוח נוסף שמועבר למנועים החשמליים. מנוע חשמלי שלישי (שאינו מחובר ישירות לאחד הגלגלים), ממוקם בין מנוע הבעירה הפנימית לתיבת ההילוכים הסיקוונסיאלית (בעלת 6 הילוכים), ומתפקד כגנרטור נוסף הטוען את הקבל בזמן האטה. את הטכנולוגיה הזו מיישמת טויוטה בהייבריד-R, לאחר שהיא כבר בחנה אותה במרוץ הלה-מאן הארוך והמפרך, עם מכונית הסיבולת שלה (ראו תמונה).
כמו כן, ניתן לבחור בין שני מצבי נהיגה – 'כביש' ו-'מסלול'. הראשון, חסכוני ומתון יותר, מגביל את תפוקת המנועים החשמליים וגם מאפשר נסיעה לטווחים קצרים במצב חשמלי בלבד. בעוד שהשני, מאפשר קבלת עוצמה מלאה מהמנועים לפרק זמן קצר יותר (למשך 5 שניות בלבד), לקבלת ביצועים עדיפים בהאצה ויציאה מהמקום.
העובדה ששני המנועים האחוריים עצמאיים, מאפשרת חלוקת מומנט שונה בין הגלגל הימני לשמאלי על ציר זה. כך, שלמעשה מתקבלת סוג של מערכת חלוקת מומנט, המסייעת בכניסה לפניות וקיזוז תת-היגוי.
טויוטה יאריס עם 420 כ
צילום: מנהל
מבחוץ, היאריס החמה בתצורת 3 דלתות נאה למדי, כשהפגושים המוגדלים מלפנים ומאחור משולבים עם כונסי אוויר גדולים וקרביים. בתי הגלגלים התפוחים מאכלסים חישוקים בגודל 18 אינץ' (בחתך 225/45), ליצירת מראה ספורטיבי יותר, כשגם נורות ה-LED והנגיעות התכולות לאורך המרכב תורמות לכך. אלו נמשכות גם לתא הנוסעים, שם תמצאו אלמנטים ספורטיביים נוספים, כמו דוושות אלומיניום מחוררות או מושבי 'ריקרו' עטופים בבד אלקנטרה כחלחל.
ספק אם משהו מכל זה יגיע בקרוב לפס הייצור, אך אנחנו נשמח גם אם טויוטה תוותר על חלק מהטכנולוגיה ההיברידית שמוצגת ביאריס הייבריד-R קונספט, ותציע גרסה חמימה וקונבנציונלית יותר ליאריס הנוכחית.