האוטובוס של BYD בישראלחברת דן הודיעה היום (ב') במסיבת עיתונאים בהשתתפות שר התחבורה מר ישראל כץ, יו"ר החברה מר מיכאל נגר והמנכ"ל שמואל רפאלי על תחילת ניסוי של אוטובוס חשמלי מבית BYD הסינית (ראשי תיבות של Build Your Dreams, בנה חלומותיך).
האוטובוס יחל לפעול כבר החל ממחר בקו 5 בת"א. כרגע, מדובר באוטובוס בודד אשר מוגדר כניסוי ראשוני על ידי חברת דן. אם הניסוי יוכתר כהצלחה דן תשקיע בחמש השנים הקרובות 400 מיליון שקלים ברכישת אוטובוסים חשמליים, כאשר השאיפה היא להגיע בפרק הזמן הזה להחלפת 25% מצי האוטובוסים של החברה, המונה כ-1,200 יחידות.

האוטובוס החשמלי דומה במידותיו לאלו המוכרים לנו היום עם נתון אורך של 12 מטר. הוא מסוגל לנוע 250 ק"מ בין טעינות, מה שמספיק לרוב קווי האוטובוסים העירוניים, לפי דן. טעינת האוטובוס לוקחת חמש שעות, והשאיפה היא שהטעינה תתבצע בלילה, אז גם תעריפי החשמל נמוכים יותר לתעשייה. הוא מונע באמצעות שני מנועים חשמליים שנמצאים בטבור הגלגל, כל אחד בהספק של 90 קילוואט (122 כ"ס).

מחירו של האוטובוס החשמלי כמעט כפול ממחירו של אוטובוס עירוני מונע בסולר. אבל מחיר הקנייה איננו ההוצאה היחידה כמובן, ולפי מחקר שבוצע בארה"ב בחישוב הוצאות הכולל תחזוקה, וחיסכון בסולר בהשוואה לחשמל, האוטובוס החשמלי זול יותר. בנוסף, בהתחשב בכיוון החשמלי/היברידי של תעשיית הרכב, הצפי הוא שמחירן של הסוללות יוזל בשנים הקרובות, מה שיביא גם להורדת מחירו של האוטובוס החשמלי.
מבחינת החיסכון בעלות סולר מול חשמל, לפי BYD מדובר בחיסכון של עד 80%. כמובן שמעבר ליתרון הכלכלי, חשוב להזכיר את יתרון זיהום האוויר בהשוואה למנועי דיזל אשר משמשים את האוטובוסים העירוניים בישראל היום.
אוטובוס חשמלי ראשון בישראל
צילום: גיא רוטקופ

לאחר מסיבת העיתונאים יצאנו לסיבוב באוטובוס החשמלי, אומנם עבדכם הנאמן לא שהה באוטובוסים כבר כמה שנים, אבל עדיין קל היה לקבוע שלא מדובר בשקט המצופה מכלי רכב חשמלי, או מה שמוכר לנו ממכונית חשמלית. מצד שני, הוא עדיין שקט יותר גם אם הפער פחות משמעותי מהצפוי וכמובן פחות רועד בעמידה מאוטובוס מונע סולר. לא יכולנו לבחון את הרעש החיצוני, מה שחשוב גם כן בהתחשב בכך שמדובר באוטובוס עירוני.

האוטובוס החשמלי הוא כלי הרכב הראשון של חברת BYD המגיע לישראל על ידי היבואנית, כלל מוטורס. חברת BYD נוסדה בשנת 2003 ומתמחה גם בכלים חשמליים, ומייצרת גם רכב חשמלי בשם e6, אשר משמש גם כמונית בסין. משנת 2010 מפעילה BYD בעיר בסין 200 אוטובוסים חשמליים, ואלו עברו בהצלחה יותר מ-17 מיליון ק"מ בזמן הזה. האוטובוסים החשמליים של החברה נמכרים מעבר לסין גם במדינות נוספות כגון הולנד, ארה"ב ופינלנד.
עכשיו נשאר לחכות ולראות האם תוצאות הניסוי יהיו חיוביות, וזה יהיה תחילתו של עידן חשמלי באוטובוסים של התחבורה הציבורית בישראל.