(אילוסטרציה)מאז יצאה רפורמת המס הירוק לדרך, חלה סוג של מהפכה בשוק הרכב המקומי. הטבות המס שניתנו למכוניות מסוימות תרמו לשינויים מהותיים בהרגלי הצריכה של הישראלים. ארבע שנים אחרי, מגיעה כעת הפעימה השנייה ברפורמה, הכוללת עדכוני ערכים בנוסחה. השינוי, שייכנס לתוקף ב-1 באוגוסט, יגרום באופן מעשי לעלייה בדירוג הירוק של דגמים רבים ולצמצום בהטבות לה הם יהיו זכאים. בכמה עתידים לעלות המחירים? את התשובה נקבל רק עם מסירת המחירונים העדכניים ואלו לא נמסרו עדיין. משיחות שערכנו עם היבואניות, עולה כי ניתן לצפות להתייקרות של 1,000 עד 2,000 שקלים עבור המכוניות הקטנות ושל 2,000 עד 4,000 שקלים עבור המשפחתיות. מי שצפויים להיפגע באופן משמעותי יותר הם רכבי הדיזל, שהנוסחה החדשה מפלה לרעה ועלולים לראות עליות של 7,000-8,000 שקלים במחירים.

מהי, בעצם, רפורמת המיסוי הירוק?
רפורמת המס הירוק, שנהגתה ב-2006 ושיצאה לדרך ב-2009, נועדה לספק תחליף לתוכנית הרב-שנתית להפחתה במיסוי על כלי רכב חדשים. הרעיון הבסיסי – ציון ירוק, מ-1 עד 15, עבור כל מכונית, הקובע את גובה ההפחתה ממס הקנייה המלא (83%). רכב בעל הדירוג הגבוה ביותר (15) ישלם את מס הקנייה המלא, כאשר כל ירידה בדירוג מפחיתה את המס בסכום מסוים ועד להטבה כספית מקסימאלית המתורגמת ל-15,000 שקלים.
עליית המחירים הצפויה: כל הפרטים
צילום: מנהל
(אילוסטרציה)

הנוסחה לחישוב הדירוג הירוק מורכבת ממספר משתנים המבוססים על זיהום האוויר שמייצרת כל מכונית כתוצאה מפליטת מזהמים. בעוד במקומות אחרים בעולם (אירופה, למשל) מתמקד יחסו של המחוקק בנתוני פליטת הפחמן הדו-חמצני (CO2), הנוסחה הישראלית מפרקת את פליטת המזהמים ל-5 מרכיבים שונים: פחמן דו-חמצני (CO2), המרכיב המוכר לכולנו שנוצר בעת שריפת דלק מאובנים ונחשב לתורם עיקרי ביצירת אפקט החממה; תחמוצות חנקן (חד ודו-תחמוצת החנקן, או בקצרה NOx), הנובעים מתגובה של חלקיקי חנקן עם חמצן בעת שריפה; פחמימנים (הידרוקרבון, או HC), שהם תרכובות של פחמן ומימן הנפלטים משריפה לא מושלמת של דלק (שריפה ללא נוכחות מספקת של חמצן); פחמן חד-חמצני (CO), שנוצר בשריפה לא מושלמת של דלק; חלקיקי חומר (PM), הגדרה הכוללת בתוכה מספר סוגי מזהמים, כמו למשל אלו שנפלטים משריפה במנועי דיזל, וכוללת גם אבקנים של פרחים.

את בחירת המרכיבים נימק עבורנו בועז סופר, סגן מנהל רשות המסים לשעבר ומהוגי המס הירוק. אלו הם, בפשטות, מרכיבים שניתן לכמת בקלות ואשר קיימים בכל סוגי הרכב (למעט אלו שאינם פולטים מזהמים, כאמור). כך לא נוצר צורך לעשות הבדלה בנוסחה בין כלי רכב מונעי בנזין, דיזל או בעלי הנעות כלאיים למיניהן.
בסופו של יום, אחראית הרפורמה לתזוזה המשמעותית שכולנו הרגשנו בשוק הרכב המקומי – יותר מכוניות קטנות וזולות שנהנו ממסי קנייה נמוכים, יותר גרסאות ידניות וגמישות רבה יותר במחירונים.

מה קורה ב-1 לאוגוסט?
עם הפיתוחים והקדמה הטכנולוגית בעולם הרכב, המכוניות הולכות ונעשות פחות מזהמות. אם עד לפני מספר שנים עמד חלקן של המכוניות בדרגת זיהום "15" המיובאות לארץ 10%, היום הן מהוות חלק קטן בהרבה מזה. התוצאה – שחיקה באפקטיביות של המיסוי הירוק וכמובן בהכנסות המדינה ממסי הקנייה על כלי רכב.
העדכון המתוכנן בנוסחה היה אמור להיכנס לתוקף כבר ב-2012, אך באותה תקופה עדיין הורגשו גלי המחאה החברתית של קיץ 2011 ועל-כן הוחלט על דחיית השינויים. כעת, משנשכחו אלו ועם הגירעון התקציבי המדובר, הוחלט ליישם את השינויים. אם נחזור לתחילת הכתבה הרי שמשמעות הדבר היא עלייה במחירי הרכב. זוהי, אגב, הנוסחה העדכנית:
עליית המחירים הצפויה: כל הפרטים
צילום: מנהל

אפליה לדיזל – על מה ולמה?
פעמים רבות, כשמדובר על שיטת המיסוי הירוק, נשמעות טענות על אפליה כלפי מנועי הדיזל. ההסבר לכך הוא פשוט – הדיזלים ידועים כחסכוניים בדלק ובפליטת גזי החממה (פחמן דו-חמצני, להזכירכם), ועל-כן נהנים משם טוב בשווקים בהם אלו מהווים פרמטרים יחידים למושג 'ירוק'. בעוד באירופה הם זוכים להטבות, הנוסחה הישראלית שמה דגש גם על מזהמים נוספים, בהם נתוני הדיזל מרשימים פחות. הנוסחה, אפוא, כלל לא עושה הבדלה בין סוגי המנועים או הדלק אותו הם שורפים – אלא מתייחסת רק לפליטת מזהמים. התוצאה היא ירידה משמעותית בהטבות המס על לוגמי הסולר.
עליית המחירים הצפויה: כל הפרטים
צילום: מנהל
סוזוקי אלטו. מסימני המהפכה
עוד בנושא:

אז בכמה יעלו המחירים?
את השינויים הצפויים במחירי הרכב כבר פירטנו בעבר – 1,000-2,000 שקלים למכוניות קטנות (מיני, סופרמיני ותת-משפחתיות), 2,000-4,000 למשפחתיות ושינויים משמעותיים פחות עבור מכוניות מקטגוריות היקרות יותר – מאחר ואלו השתייכו לדרגות זיהום גבוהות יותר עוד קודם לשינוי. בשלב זה, ראוי להזכיר את 'מס היוקרה' המתוכנן למכוניות שמחירן 300,000 שקלים ומעלה.
העלייה הצפויה עקב עדכון נוסחת המס הירוק מגיעה במקביל להצהרות שר התחבורה, ישראל כץ, המבטיחות להורדה של 20% במחירי הרכב. עלייה לצורך ירידה? אולי. אנחנו, בכל אופן, מבטיחים לעדכן אתכם בכל שינוי שנעשה וכמובן גם בעדכוני המחירים של כל הדגמים הצפויים להתפרסם בימים הקרובים.