פולקסווגן גולף GTI
אני והגולף GTI בערך באותו הגיל, הגיל בו פסגות ה-40 מתחילות לבצבץ מעבר לאופק. זה השלב, כך טוענים ספרי הפסיכולוגיה, בו אתה אמור להסתכל מסביב על כל התיישים הצעירים שצצו פתאום במקום האנשים שהכרת, ולחוש צורך בלתי מוסבר להראות שאתה עדיין ראוי לעמוד בראש הפירמידה. אני, אישית, בחרתי לשפר את יכולת התמרון בעזרת הורדת מרכז הכובד, ופועל בעקביות להורדת מסה מהקרקפת אל אזור המותניים. אחרים מתחילים לעשות תריאטלונים או לטפס על ההימלאיה. הכל כדי להוכיח שהם עדיין יכולים לשמור על קצב עם הצעירים ולהתפרע כמו פעם (רק תנו להם שנייה לבלוע שני מגה-גלופלקס ואיזה אולטרה ויטמין, והם באים).

פולקסווגן גולף GTI, ה-GTI, הייתה ללא ספק בדרך למטה, בהנחה שאתה אוהב את ההוט-האצ' שלך בתיבול סדום ערד ולא בניחוח קניון. הדור הרביעי והחמישי היו מכוניות האצ'בק חזקות ומאובזרות – אבל ממש לא הוט-האצ' במובן הספורטיבי. הדור השישי הראה מגמת שיפור מורגשת, אבל זה עדיין לא היה זה. האם 7 יהיה מספר המזל של הגולף GTI, זה שיזקוף את קומתה שוב מול כל התיישים החדשים? טסתי עד סן טרופז (כן, שוב. החיים קשים. תרומות יתקבלו בשמחה במערכת) כדי לנסות ולברר.
פולקסווגן גולף GTI: מבחן דרכים (השקה)
צילום: ניצן אביבי, יצרנית

צבעי קרב
המפגש הראשון בחנייה מבטיח טובות. בפולקסווגן תמיד ידעו לתת ל-GTI מראה מובדל, אבל הפעם הם הלכו עוד צעד קדימה מבחינת ההשקעה. הקו האדום המתוח לרוחב החזית (כולל הפנסים), כיתובי ה-GTI הקטנים בצד ועל הקאליפרים האדומים, הם בדיוק במינון הנכון לשדר "ספורטיבי" בבירור, אבל מבלי להגזים. ומול ההצלחה משאר הזוויות, הזנב קצת מאכזב, דומה מדי לגולף הרגילה, וצמד המפלטים הצנומים משעממים ביחס לתרגילים הגאומטריים שהתרגלנו לקבל בקטגוריה.

השינויים בתא הנוסעים קצת פחות בולטים (ולמה, מכל הדברים בעולם, הם החליטו לדבוק דווקא בריפוד המכוער הזה כמשמר ה"מסורת"?) אבל עדיין מכובד ומזמין כמו שפולקסווגן יודעת לעשות. בעיקר בגרסת "שמנו לכם את כל האופציות" שהגיעה להשקה. אני מתיישב במושב – אוחז, אבל לא מחבק – ומוצא בקלות תנוחת נהיגה טובה ונוחה, בה הכל נופל לידיים ושום חלק מרכב לא מתחכך בחלק אורגני. מניע, וגרגור גרוני ומחוספס ממלא את התא – עניין 'הנדסת הצליל' תופס היום כבר חלק נכבד בכל תוכנית פיתוח של מכונית ספורטיבית.

במבט ראשון במפרט נראה כאילו ה-GTI דרכה במקום מבחינת יחידת ההנעה – ההספק עלה רק ב-10 כ"ס (220 כ"ס), נשאר הרחק מאחורי המתחרות. אולם המומנט המירבי עלה ביותר מ-7 קג"מ, ואמור לספק ביצועים זמינים וחזקים יותר (יחד עם, כמובן, הפחתה משמעותית בצריכת הדלק – 18% אם להאמין לחברה. בקצב הזה, עוד מעט מכוניות ייצרו דלק...). מי שרוצה יותר – קצת יותר – יכול לבחור בגרסת ה"ביצועים". כמו רנו, פולקסווגן מציעה עכשיו גרסה מעט מחודדת יותר להוט-האצ' שלה, עם 230 כ"ס, בלמים משודרגים ודיפרנציאל נשלט אלקטרונית. היא תעלה בחו"ל כ-5% יותר מהרגילה, אבל לפחות כרגע אין תכנון להביא אותה לארץ.
פולקסווגן גולף GTI: מבחן דרכים (השקה)
צילום: ניצן אביבי, יצרנית

אנחנו יוצאים לדרך, ואני מגלה שאני נזקק למעט מאוד עבודת ידיים כדי לתמרן בחניון הצפוף. באמת אמרו משהו על הגה עם יחס משתנה... וארגיע אתכם כבר עכשיו – העסק עובד טוב גם בקטעים הדינאמיים, בלי שינויי יחס פתאומיים ולא צפויים, ומאפשר ניהוג טבעי וצפוי. פטנט שעובד הכי טוב שאפשר – פשוט לא מודעים אליו.

המכונית מושכת חזק וחלק בכל מהירות, עדות למומנט השופע ולבשלות של תיבת ה-6 הילוכים הדו-מצמדית של פולקסווגן. באופן מעט מאכזב, צליל המנוע דווקא דוהה עם העלייה בסל"ד ובעומס, ולא מתפתח לסימפוניה מעניינת כפי שהיה אפשר לצפות. הוא גם לא עומד בשורה אחת עם המתחרות החזקות, תרתי משמע, בכל הנוגע למחץ טהור כשהדוושה נצמדת לרצפה. אפשר לטעון שלא באמת צריך יותר מזה, אפילו בהוט-האצ', ובמידה רבה של צדק. אבל כוחות סוס הם אחד הסמים הממכרים ביותר שידועים לאדם, ואני כבר לקחתי יותר מדי מנות מכדי להיגמל.

נקודת מפנה
בדרך אל כבישי ההרים היפיפיים שמעל הריביירה הצרפתית אנחנו עוברים במספר עיירות שרחובותיהן מציגים סלילה לא מושלמת המאפשרת לבחון את הנוחות. המתלים מתכווננים (אם כי לא ברור אם האופציה תגיע לארץ) ומאפשרים לבחור בין מצב 'רגיל' ל'ספורט'. באף אחד מהם ה-GTI לא נוחה במיוחד – מקפצצת על שיבושים קטנים, ומצליחה רק להקהות במעט את השיבושים הגדולים יותר. במצב ספורט היא פשוט קצת פחות נוחה... אבל מדובר בהבדל משמעותי לעומת הדורות הקודמים – האם נקבל על זה דיבידנד בפיתולים?
פולקסווגן גולף GTI: מבחן דרכים (השקה)
צילום: ניצן אביבי, יצרנית

תאריך ההשקה הישראלי קלע בדיוק – אם להאמין לאתרי התחזית – ליום השמש היחיד באותו שבוע, שגם היה הראשון במאי (יום הפועלים, לחסרי המודעות הסוציאלית שבין הקוראים. עניין די גדול בצרפת) וערבו של מפגש 'הארלי' גדול שנערך באחת העיירות בסביבה. התוצאה? מאות דו-גלגליים שטפו את הכבישים והפריעו לזרימה בין הפניות. בעיקר רוכבי האופניים, שגילו את אותה אמונה דתית עמוקה שמפגינים עמיתיהם בארץ – "אני ארכב על 5 קמ"ש באמצע המסלול, בכביש צר, אחרי פנייה עיוורת – ואלוהים כבר ידאג לי". למזלם, לאלוהים כנראה באמת יש איזו חיבה מיוחדת לגברים בטייץ.

ובכל זאת, למרות כל הקונוסים הניידים, הגולף הצליחה להרשים אותי בדבקות במטרה שלה. החרטום מגיב במהירות לפקודות ההגה המקוצר – לא תזזיתי, אבל נחוש ונענה, בלי ההשתהות כדי "להתיישב על המתלים" של הדור החמישי, למשל – ושאר המכונית פשוט מצטרפת לחרטום. תת-היגוי? נראה כאילו מהנדסי פולקסווגן שכחו את משמעות המילה, ולא שנייה אחת מוקדם מדי. אולם בפניות האיטיות הללו חסרה לי קצת שובבות, קצת פלפל, שיהפוך את זה ליותר מצעדת 'שמאל ימין שמאל' צבאית. בכמה פניות פתוחות יותר, בהן המהירות העמיסה את השלדה יותר, קיבלנו רמזים שחדוות המשחק נמצאת שם, פשוט צריך לחפור עמוק יותר כדי להגיע אליה. נחכה לדייט על כבישי הדרום.

הבלמים הם אחד ההבדלים בין גרסת הביצועים לזו הרגילה, וזה מורגש. בעוד אלו הרגילים מעט כהים, ומתחילים לאבד מעט מההחלטיות שלהם אחרי סשן מאומץ בירידה, אלו ב"ביצועים" נושכים כמו קרוקודיל שלא אכל חודש, וסירבו להפגין כל שמץ דעיכה גם אחרי התעללות. הכבישים הללו הבליטו גם את ההבדל המשמעותי הנוסף במפרטים בין שתי הגרסאות – בעוד ה-GTI הרגילה מסתפקת ב"דיפרנציאל אלקטרוני" – שם מפואר למערכת בקרת משיכה, שיודעת לבלום את הגלגל הפנימי ביציאה מפנייה כדי לנתב כוח לגלגל החיצוני – האחות הביצועיסטית זוכה לשירותיו של דיפרנציאל אמיתי נשלט אלקטרונית. כזה שלא מנהל קרב בין המנוע לבלמים בניסיון לאלץ את הכוח לזרום לגלגל הנכון, אלא פשוט מנתב אותו לשם. בזכותו הביצועיסטית מאיצה בצורה נחושה יותר מהפניות, מאפשרת לחזור לגז מוקדם יותר ועמוק יותר. חבל רק שהתיבה האוטומטית מגלה לפעמים השתהות בביצוע הורדת הילוך בתנאים כאלו, גם תחת פקודה ידנית. ואם כבר תלונות – דוושת הגז גבוהה מדי, וכופה תנוחה לא טבעית של כף הרגל.
פולקסווגן גולף GTI: מבחן דרכים (השקה)
צילום: ניצן אביבי, יצרנית
יישר קו
פולקסווגן גולף GTI הפרועה, שהחלה את חייה כפרויקט חצי מחתרתי של מהנדסי פולקסווגן, הלכה ושמנה עם השנים. מחליפה ניצוץ בעיניים בחלונות חשמליים, מתברגנת יחד עם קהל קוניה. אבל נראה שרגע לפני גיל 40, היא הביטה סביב, על המתחרות החזקות והמחודדות יותר ועל מבחני הדרכים בהם היא צוברת נקודות בסעיפי הנוחות והשימושיות במקום בהתנהגות הכביש וחדוות הנהיגה, והחליטה שהגיע הזמן לשינוי. קבלו את הדור השביעי של ה-GTI. הוט-האצ' כהלכתה. שוב.