אייקונה וולקאנו, שנחאי 2013
בין המכוניות הרבות שהוצגו בתערוכת הענק בשנחאי בלטה מכונית ספורטיבית אדומה אחת, עוף מוזר בתערוכות מסוג זה. נכון – כל יצרנית יוקרה וספורט שמכבדת את עצמה "דפקה נוכחות", ובין היתר יכלו באי התערוכה להתבונן מגוון דגמי פרארי, אסטון מרטין, בנטלי ועוד. אבל קשה לומר שהתרגלנו לרעיון שמכוניות-על, קונספט ואחרות נחשפות לראשונה דווקא שם. בטח לא מכונית-על שמשרה אווירה איטלקית למהדרין עם שם כמו אייקונה וולקאנו (Icona Vulcano).

אבל הוולקאנו היא – במובן כזה או אחר ולמרות שמדובר במכונית אחת בלבד – העתיד. זוהי תוצאה של שיתוף פעולה איטלקי-סיני, מהסוג שצפוי להפוך לנפוץ הרבה יותר בשנים הקרובות. אייקונה היא למעשה סדנת עיצוב – כמו פינינפארינה ודומותיה – המבוססת בעיר בייג'ינג שבסין. עובדים בה מעצבים סינים ואירופאים, והוולקאנו הייחודית אמורה לשמש לה כרטיס כניסה לתודעה של כולנו. לשם כך גויסו המעצב הצרפתי סמואל שופאר (Chuffart), שהיה בעברו מעצב בניסאן ובברטונה, והמהנדס קלאודיו לומברדי – מכונאי בכיר לשעבר בפרארי.

מכונית אחת בלבד – כבר אמרנו. אייקונה וולקאנו היא אבטיפוס ואין כל כוונה לייצרה. זאת אומרת שגם אם ניתן להחשיבה כסימן לבאות הרי שמדובר בסימן קטן לבאות... מרחוק. וחבל, כי יש לה, על הנייר, את כל מה שצריך בשביל למצוא חן בעינינו. זאת אומרת עיצוב מרשים, עם חזית מוארכת, אחוריים זורמים וקווים שלא היו מביישים יצרניות איטלקיות גדולות. מוטיב המשולשים בולט כאן, ועיקרון העיצוב נקרא 'היפה והחיה'.

יפה – אתם כבר מבינים למה. לגבי חיה – כאן נכנס לתמונה המהנדס המנוסה. כי מתחת למכסה שוכנת מערכת הנעה היברידית, כמיטב הטרנד הנוכחי. אבל במקום איזה מרובע צילינדרים וסוסים כמו בהוט-האצ' (ועם הוט-האצ'ים הסליחה), לוולקאנו יש שורשי-על איטלקיים לייצג. זאת אומרת מנוע V12 ו-900 כ"ס. אז מה דעתכם על תאוצה ל-200 קמ"ש בפחות מ-10 שניות, ומהירות מירבית של כ-350 קמ"ש? נחמד מאוד, אבל כאן בערך נגמרים המספרים שמפרסמת הסדנה. במבט חטוף בתמונות שהיא מפרסמת, ניתן להסיק גם שלמנוע משודכת תיבת 7 הילוכים ושהקו האדום נמצא איפשהו ב-10,000 סל"ד.
אייקונה וולקאנו: מכונית-על איטלקית-סינית (וידאו)
צילום: מנהל

אז את המראה החיצוני יש לה. את המספרים גם. חוץ מאחד – שזה גם מספר המכוניות שייוצרו. חבל, כי גם בעולם עמוס משברים וכלכלות מדשדשות, מסתבר שיש הצדקה לתחום הספורט והיוקרה. ראינו את זה בתערוכת ז'נבה, וידוע לכל שיש גם סינים שמוכנים לשלם ביוקר.