שנחאי
ההפתעה הראשונה שמחכה לי, ולכל אירופאי אחר שמבקר בתערוכת הרכב של שנחאי, הוא הגודל הפיסי. כמי שרגיל לכך שאירופה היא מרכז היקום, ובניגוד בולט לתערוכות האמריקניות, שנחאי מפתיעה מאוד במידות. המתחם בנוי מלא פחות מ-17 אולמות גדולים שמסודרים בתצורת משולש כאשר ביניהם, תחת כיפת השמיים, ניצבת תצוגה של משאיות וחלקי חילוף. הגודל הזה אומר שצריך זמן רב כדי לכסות את כולה.
תערוכת שנחאי: עולם אחר, עולם חשוב / טור אישי
צילום: אלי שאולי, יצרן
פורשה פאנאמרה LWB

האופי שונה
אבל לא רק הגודל גם האופי השונה של כל האירוע אומר שצריך זמן להסתגל. כמות המבקרים, גם ביום העיתונות, מפתיעה וזה עוד כלום לעומת ההמון שמסתער על התערוכה ביום שאחרי (הוא בכלל היה אמור להיות מוקדש לסוכנים). וכאשר הנימוס הסיני אינו קרוב לאנינות האירופאית זה אומר שההתנהלות אינה קלה. גם הרעשניות חוגגת כאשר הסינים סוחטים ממערכות ההגברה כל דציבל אפשרי (ואף יותר).

הלם גדול לעין ולראש מהווים כמות המותגים הסינים העצמאיים שעל רובם אפילו חובבי טריוויה מושבעים לא שמעו. חלק משמות המותגים אפילו לא מוצג באנגלית, וברובם רק השפה סינית שגורה. לא משנה אם המותגים האלה מוכרים או לא, ושחלקם מציגים חיקויים ואחרים דגמים ביזאריים, כאן הם מקבלים שטח תצוגה גדול וכמעט שווה למותגים הגדולים בעולם. וכדי להוסיף לבלבול חלק מהמותגים הגלובאליים מציגים גם עצמאית וגם לצד השותפים הסיניים (למשל פולקסווגן נמצאה גם ליד סאיק).
תערוכת שנחאי: עולם אחר, עולם חשוב / טור אישי
צילום: אלי שאולי, יצרן
צ'רי B SUV

החשיבות גדלה
אבל למרות האווירה המאוד שונה, תערוכת הרכב הסינית גדלה משנה לשנה בדיוק כמו חשיבות השוק הסיני ליצרנים. ברור משנחאי ששוק הרכב הסיני הופך למשפיע יותר ויותר על יצרני הרכב ועל המוצרים שהם מתכננים. מכוניות כמו הפיג'ו 301 והסקודה ראפיד שנראות כאן חשובות ביותר (וניתן למנות לצידן את הסדאן החדשה של מיצובישי) הן באמת רק דוגמא אחת לכך. כי האמת מקיפה יותר ומגיעה אפילו למוצרי קצה יוקרתיים כמו פורשה שמציגה כאן פאנאמרה מוארכת. אפילו מותגים מקומיים חדשים מושקים על ידי יצרניות הרכב, ואלה שעד כה הציעו לסין דגמים וגרסאות שכבר אינן נמכרות במערב, מציגות מכוניות חדשות או עתידיות שפותחו לשוק הסיני בפרט ושאולי יצאו לשווקים אחרים. אין ספק, יתרון הגודל של השוק הסיני מתחיל להשפיע על תעשיית הרכב כולה.
ג'ילי – מחפשים כיוון חדש עם מעצב העל הבריטי שהגיע מוולוו
סאיק – האחראי על העיצוב מבטיח שהמורשת של MG לא נשכחה
חדשות תערוכת שנחאי 2013:
אייקונה וולקאנו קונספט – מכונית-על איטלקית-סינית
MG CS קונספט – רכב פנאי קומפקטי. אצלנו ב-2014
MG3 – דור שני לסופרמיני. אצלנו לקראת סוף השנה
ביואיק ריביירה – ניסיון נוסף
יונדאי מיסטרה קונספט – קידמון למשפחתית סינית חדשה
לקסוס GS300h – בת נוספת במשפחה
מזראטי גיבלי – סדאן חדשה ו"קטנה". אצלנו בשנה הבאה (חשיפה ראשונית)
מרצדס E קלאס – מתיחת פנים גם לגרסה הארוכה
מרצדס GLA קונספט – רכב פנאי קומפקט על בסיס ה-A קלאס
ניסאן פרנד מי קונספט – משפחתית שנועדה לקסום לילדי שנות ה-80' בסין
סיטרואן DS ויילד רוביס קונספט – קידמון לרכב פנאי שיוצג בקרוב
סמארט פורג'רמי – גרסת הייצור לסמארט פורטו עם כנפיים
סקודה סופרב – מתיחת פנים לספינת הדגל. אצלנו עוד השנה
פולקסווגן קרוס-בלו קונספט – האם זהו הטוארג הבא?
פורד אסקורט קונספט – משפחתית חדשה עם שם היסטורי
פורשה פאנאמרה – דור שני הכולל גרסה מאורכת ופלאג-אין היברידית
רוויי 950 – גרסת MG לביואיק לה קרוס המוכרת