הכנת אמצעים למסלול
ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS: לא חובה, אך עוזר
מפות: סימון שבילים מספר 12 (דרום השפלה ושולי הר חברון)
מצפן
טלפון סלולארי: מטען ו/או סוללה נוספת
מים ומזון ליום טיול בשטח
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים

שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.
מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככל שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

מערכת ניווט
שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.
אוטו מטייל:  שבילים מהירים וחורבות עתיקות בסובב יתיר
צילום: אתר 4x4

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות קלה מאוד ומתאים לכל רכב 4X4, גם לרכבי פנאי ללא הילוך כוח ו/או מיגון ושיפורים מיוחדים. נהג מנוסה אף יוכל לצלוח אותו ברכב גבוה ללא 4X4. מומלץ כמובן לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות.
אורכו של המסלול כ-60 ק"מ של שטח ואפשרי לטיול של 4 עד 8 שעות (בהתאם לעצירות ולסיורים בחרבת יתיר וחרבת ענים וקצב הנהיגה).
שמורות טבע רשמיות אין במסלול (אלא רק לצידו) אבל היער שמור מאוד ומטופח ע"י קק"ל ויש להקפיד על נסיעה על השבילים המסומנים או על השבילים הברורים בשטח. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה"ל ואפשרי לטיול בכל יום בשבוע (בחלק מהמסלול עוברים לצד שטחי אש של הרי ענים ועירא, אך לא נכנסים לתוך שטח האש).
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 16 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי.

טיפ נהיגה לשבילים המהירים
לכאורה זה פשוט – שביל כורכר מהיר מזכיר מאוד כביש אספלט. אבל – וזה אבל חשוב! – לשביל כורכר אחיזה פחותה מכביש אספלט ויש בו מכשולים בשפע – בורות, קפלי קרקע, אבנים חדות, גזעי עץ ושאר הפתעות בלתי צפויות. השביל המהיר סוחף לתת בגז ואין בעיה לנהוג מהר – עד הרגע בו תצטרכו לתמרן בחדות (לפנות או לבלום) ותגלו את משמעות האחיזה הנמוכה בדמות אובדן שליטה ברכב או מרחק בלימה ארוך בהרבה ממה שחשבתם. לכן חשוב מאוד להקפיד שלא להיסחף, ולנהוג במהירות בה אתם שולטים ברכב ויכולים לבלום בבטחה – תרגלו מספר פעמים בכניסה לשביל בבלימה חזקה ושינוי כיוון חד כדי לקבל תחושה טובה יותר של גבולות האחיזה. הקפידו לנסוע מהר רק כאשר שדה הראייה פתוח ואתם מסתכלים רחוק וליציאה מהפנייה. היזהרו ממכשולים והפתעות לאורך הדרך והימנעו מפגיעה במהירות גבוהה באבנים או מהמורות, היכולות להסב נזק מכני לרכב ו/או לגרום לתאונה (לא נעים לחבק עץ באמצע היער...).

המסלול:
מסלול טיול לכל השנה ולכל רכב בשבילים המהירים ובכבישים הצרים של יער יתיר. על קו התפר שבין החלק הפורח של הנגב לשממה של מדבר יהודה נטעה קק"ל יער גדול ומגוון ובתוכו אזורי פיקניק. מסלול הטיול עובר דרך חרבת יתיר וחרבת ענים המסתירות בתוכן בית כנסת וכנסייה מלפני 1,600 שנים.

אבני דרך:
צומת שוקת, מיתר, נחל חברון, גשר דבמבם, חרבת יתיר, גדר ההפרדה, נחל אשתמוע, שני (לבנה), חרבת ענים, מאגר יתיר, מצפור קריות, הר עמשא, הרי יתיר, הרי ענים, חורה.
אוטו מטייל:  שבילים מהירים וחורבות עתיקות בסובב יתיר
צילום: אתר 4x4

תחילת המסלול:
מתחילים בצומת שוקת במפגש הכבישים 31 (צומת להבים – ערד) וכביש 60 (באר שבע – חברון).
נ.צ. 1 – צומת שוקת
מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים צפונה ומזרחה על כביש 60 לכיוון מיתר.
2.5 ק"מ – עוברים תחת גשר הכניסה הדרומית של מיתר וממשיכים צפונה על כביש 60.
4.7 ק"מ – פנייה ימינה עם השלט ל"דרך סובב מיתר" לשביל/כביש המסומן בכחול ובשביל ישראל (כחול-לבן-כתום).
לפני הירידה מכביש 60 חציתם את הגשר מעל נחל חברון (רק שפכים זורמים בו) על שמו של סרן גרשון דבמבם, שנהרג במקום בשנת 1948, במבצע שנועד לפוצץ את הגשר במטרה למנוע מהצבא המצרי, שהיה באזור חברון, לרדת לכיוון באר שבע שרק יום קודם נכבשה.
נ.צ. 2 – ירידה מהכביש.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה ויורדים מכביש 60 לכביש אספלט צר המטפס על הגבעה ויורד בצד שני לעמק מקסים (בין כרמים ושדות).
0.6 ק"מ – האספלט נגמר והופך לשביל כבוש לב עליו ממשיכים צפונה ומתעקלים מזרחה על הסימון הכחול.
0.9 ק"מ – בתוך הערוץ מתחם שולחנות בין עצי שיטה מיובאים מאוסטרליה בשם הפרוזופיס – מקום מעולה לארוחת בוקר.
1.5 ק"מ – השביל הכחול הופך לאספלט, כשממול רואים את גדר ההפרדה ואת הכביש המקביל לה המוביל לכיוון סוסיה וישובי דרום הר חברון.
1.7 ק"מ – האספלט מתעקל ימינה ומזרחה וחוזר להיות שביל כורכר.
2 ק"מ – כביש בטון חוצה את הערוץ, מימין מתחם שולחנות מבודד, ממשיכים מזרחה על הבטון עם הסימון הכחול.
2.7 ק"מ – צומת שבילים בקצה יער מיתר.
נ.צ. 3 – צומת שבילים.

איפוס מד אוץ
פונים חזק שמאלה עם השביל הכבוש המסומן בכחול, כשמשמאל על הגבעה ומעבר לגדר ההפרדה רואים את הגגות האדומים של טנא.
(פנייה חצי שמאלה לאורך שביל ישראל מטפסת על השלוחה לשביל לא כבוש – אבל זה לטיול אחר. בכל מקרה שתי הדרכים מקבילות ונפגשות מספר פעמים בהמשך הדרך).
1.7 ק"מ – צומת בו פונים שמאלה עם השביל הכחול לכיוון גדר ההפרדה (ימינה מטפס שביל ישראל לנ.ג. 503 מעל חרבת סירה).
2.1 ק"מ – השביל הכחול הכבוש מתעקל ימינה למרגלות יער חירן.
3.5 ק"מ – צומת עם כביש אספלט והגשר של נחל אשתמוע החוצה תחת גדר ההפרדה.
נ.צ. 4 – צומת

איפוס מד אוץ
פונים ימינה עם האספלט המסומן בכחול וחוצים את ערוץ נחל אשתמוע.
1.3 ק"מ – צומת בו פונים שמאלה עם הכחול והשלט של הדרך הנופית "יער יתיר".
2 ק"מ – מימין לשביל ומעליו גת עתיקה.
3.5 ק"מ – צומת שביל עם כביש אספלט.
נ.צ. 5 – צומת.
אוטו מטייל:  שבילים מהירים וחורבות עתיקות בסובב יתיר
צילום: אתר 4x4

איפוס מד אוץ
פונים ימינה ומטפסים עם כביש האספלט עד סופו למעלה.
0.9 ק"מ – בראש הגבעה מסתיים כביש האספלט ויש להמשיך ישר לשביל כורכר מעגלי המקיף את הגבעה ואת מעט הבטון שנשאר מהתיישבות של נחל יתיר.
בסיום ההקפה והתצפית להרי יתיר חוזרים על האספלט למטה.
1.5 ק"מ – שביל ישראל פונה ימינה מכביש האספלט.
נ.צ. 6 – שביל ישראל.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן כשביל ישראל, אל תיבהלו מהסלעים בתחילתו – בהמשך הוא הופך לשביל טוב ונוח. לאחר כמאה מטרים אפשר לעצור ולטייל בחרבת יתיר הפרוסה של הגבעה שמשמאל ועל הגבעה שלפנים.

חרבת יתיר מוזנחת אבל קסומה. מערות, קשתות, שרידי מבנים עתיקים, מערות קבורה, בורות עמוקים (זהירות!) ואפילו כנסייה ביזאנטית עם ריצפת פסיפס מלפני 1,500 שנים פרוסים על שתי כיפות מעל עמק פורח ומעובד בשדות ובוסתנים. שווה ללכת ולטייל על הגבעות ולהיחשף לתנאי החיים של לפני 2,000 שנים ויותר. חרבת יתיר נזכרת בתנ"ך בסיפור כיבוש הארץ ע"י יהושע וגם אצל דויד המלך, וחרבת יתירה אף נזכרת במפת מדבא – המתארת את ארץ ישראל הקדומה וחלוקה לשניים עשר השבטים. המקום היה מיושב לפרקים בהתאם ליכולתו של השלטון המרכזי להתמודד עם הפושטים שהגיעו מהמדבר לבזוז ולהרוג בפריפריה שסביב העיר חברון.
ממשיכים על השביל ויורדים למטה עד לצומת השבילים הגדול.
0.5 ק"מ – צומת שבילים.
נ.צ. 7 – צומת.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה לדרך הנופית הכבושה עם הסימון הכחול.
0.4 ק"מ – צומת שבילים כבושים ומסומנים בכחול ובאדום.
נ.צ. 8 – צומת כחול-אדום.
אוטו מטייל:  שבילים מהירים וחורבות עתיקות בסובב יתיר
צילום: אתר 4x4

איפוס מד אוץ
ממשיכים ישר ושמאלה לכוון צפון על שביל הכורכר הטוב המסומן באדום. זהו מהיר מאוד עם פניות הדוקות המקביל לגדר ההפרדה שמשמאל.
5.1 ק"מ – צומת T עם כביש אספלט 3178 – ימינה ודרומה לבקעת ערד ושמאלה וצפונה לסוסיה וישובי דרום הר חברון.
נ.צ. 9 – צומת T.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה על האספלט על כביש 3178 לכיוון היישוב שני (ליבנה).
0.2 ק"מ – צומת בכביש בו פונים שמאלה לכיוון שני (ליבנה).
0.6 ק"מ – בצומת הכניסה ליישוב שני ממשיכים ישר וימינה לכביש אספלט צר.
0.7 ק"מ – פונים ימינה עם הסימון השחור לרחבת חנייה קטנה מכורכר למרגלות חרבת ענים.
נ.צ. 10 – חרבת ענים.

במרכז העיר העתיקה של ענים בית כנסת מרשים מהמאה הרביעית לספירה. בית הכנסת בנוי מאבנים מסותתות וגדולות (אבני גזית). הרצפה שלמה ובנויה מאבן והקירות נישאים לגובה של 3 מטרים ויותר. מסביב לבית הכנסת מבנים נוספים ומערות ששימשו כמחסנים ולמגורים.

איפוס מד אוץ
חוזרים לכביש האספלט ופונים ימינה ומזרחה.
0.3 ק"מ – לאחר הגשרון דרך עפר מימין מסומנת בכחול ושלט "דרך המאגר".
נ.צ. 11 – צומת.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה לדרך המאגר המסומנת בכחול.
0.3 ק"מ – שביל רגלי שחור מימין – שביל המתקנים ושולחנות פיקניק (זה השביל המגיע בסופו לבית הכנסת העתיק של ענים).
2.2 ק"מ – צומת המאגר בו פונים שמאלה למעלה (במטרה לראות את המאגר, להסתובב ולחזור למטה).
2.4 ק"מ – גת נטושה משמאל לדרך.
3.5 ק"מ – סוף המאגר מסתובבים וחוזרים למטה.
3.9 ק"מ – צומת המאגר בו פונים שמאלה חזרה לדרך הראשית הכחולה.
4 ק"מ – צומת T בו השביל הכחול פונה שמאלה.
נ.צ. 12 – צומת T.

איפוס מד אוץ
פונים ב-T שמאלה ולמעלה עם הסימון הכחול.
0.9 ק"מ – השביל הופך לאספלט ומיד לאחריו מתקני כושר משמאל לדרך.
1.6 ק"מ – צומת בו פונים ימינה עם האספלט והסימון הכחול.
2.1 ק"מ – צומת בו ממשיכים ישר וימינה.
3.1 ק"מ – צומת של הישוב עמשא בו ממשיכים ישר ושמאלה.
3.9 ק"מ – צומת T עם כביש 80.
נ.צ. 13 – כביש 80.

איפוס מד אוץ
פונים על כביש 80 שמאלה ועולים לכיוון תצפית הר קריות.
0.4 ק"מ – צומת בכביש בו פונים ימינה לכיוון סוסיה ומעון.
0.6 ק"מ – תצפית קריות מימין לכביש עם נוף מדברי - לערד, לספר המדבר ולמצוק ההעתקים הירדני.
חוזרים לאחור ויורדים 1 ק"מ עד הצומת בו פונים שמאלה עם השילוט לכיוון ערד.
1.5 ק"מ – חוזרים לצומת של הר עמשא.
נ.צ. 13 – כביש 80.

איפוס מד אוץ
פונים ימינה להר עמשא.
0.7 ק"מ – צומת אספלט בו פונים שמאלה להר עמשא.
2 ק"מ – שער הכניסה לקיבוץ הר עמשא.

קיבוץ הר עמשא הוא קיבוץ קטן הנמצא בבעיה כלכלית ועובר שינויים בשנים האחרונות במטרה להשאירו במקום. הקיבוץ שוכן למרגלות הר עמשא הנקרא על שם אחיינו של דויד המלך. עמשא היה שר הצבא של אבשלום שמרד בדויד, הובס בקרב ונהרג ע"י יואב שר הצבא של דויד. יואב הודח ובמקומו מינה דויד לשר הצבא את עמשא מתוך מטרה לאחד בין חלקי העם. בהמשך רצח יואב את עמשא וחזר לפקד על צבאו של דויד.
נ.צ. 14 – הר עמשא.
אוטו מטייל:  שבילים מהירים וחורבות עתיקות בסובב יתיר
צילום: אתר 4x4

איפוס מד אוץ
לפני שער הכניסה לקיבוץ פונים ימינה לדרך הנוף המזרחית המסומנת באדום.
מיד בסוף הגדר של היישוב שווה לטפס שמאלה שתי דקות ברגל לראש ההר – לתצפית מהר עמשא מזרחה לבקעת ערד.
0.1 ק"מ – צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה על הכורכר הלבן המסומן באדום.
4.4 ק"מ – מפרץ תצפית לבקעת ערד. כשלפנים שתי השלוחות של הרי ענים והרי עירא.
6.9 ק"מ – צומת שבילים אדום כחול בו פונים ימינה ולמטה עם השביל המסומן באדום.
7.8 ק"מ – השביל האדום מתעקל שמאלה וחוצה על גשר את נחל ענים.
9.1 ק"מ – צומת עם שביל שחור בו פונים ימינה ולמעלה וממשיכים עם הסימון האדום.
10.5 ק"מ – מתחילים קטעי אספלט לאורך השביל האדום.
11.6 ק"מ – צומת T עם כביש האספלט המרכזי של יער יתיר.
נ.צ. 15 – כביש 316.

איפוס מד אוץ
פונים שמאלה לכביש 316 ומיד בצומת של בית היערן שוב שמאלה ולמטה עם הכביש לכיוון חורה.
13.2 ק"מ – צומת גדול עם כביש 31 – ערד – צומת שוקת.

סוף מסלול – עד כאן כ-60 ק"מ של מסלול הטיול.
פנייה שמאלה תוביל אתכם לערד וים המלח.
פנייה ימינה לכיוון באר שבע וצומת להבים לכיוון מרכז הארץ.
להתראות בטיול הבא...