עד לפני כעשור, כשהוצגה מכונית חדשה הדגשי היצרניות היו בעיקר בהתאם לייעודה: מכונית מיני, על קלות הניידות בעיר; מיניוואן, על רשימת האבזור ונוחות הובלת הנוסעים; מכונית ספורטיבית, על תחום הביצועים וכו'. אבל לפני מספר שנים החל להתחזק טרנד החיסכון בדלק. עד כדי כך הוא תפס תאוצה שההודעה לעיתונות של דגמים כמו ב.מ.וו M5 ופורשה 911 – שאיש אינו רוחש אותן בגלל נפשו הירוקה – פתחו בסעיפי תצרוכת הדלק ופליטת המזהמים. וכן, התייחסות זו הייתה עוד לפני שנגעו בביצועים.

לאורך השנים כדי להתמודד עם הקטנת תצרוכת הדלק, יצרניות הרכב השונות התמקדו בשיפור זרימת האוויר, ייעול נצילות המנוע או פיתוח תיבות הילוכים מרובות יחסי העברה ומצמדים. השינויים והעדכונים בהחלט עשו את שלהם, אך לא היה בהן די שכן במקביל משקל הרכב עלה בעקבות תקני הבטיחות ודרישת השוק לכלים מרווחים ומאובזרים יותר. במשך שנים כל דגם חדש שיצא לשוק הציג משקל רב יותר משמעותית מקודמו, אבל לאחרונה חל מהפך. ההתקדמות הטכנולוגית אפשרה להפחית ממשקלם של הדגמים החדשים ובכך גם להקטין את תצרוכת הדלק מבלי להתפשר שאר הפרמטרים החשובים ללקוחות. הנה כמה דוגמאות למכוניות שעברו דיאטה בהחלפת הדגם:

פיג'ו 208:
משקל הדגם הקודם (207): 1,231 ק"ג
משקל הדגם הנוכחי: 1,150 ק"ג
הפרש בין הדגמים: 81 ק"ג

עם הסופרמיני של פיג'ו אפשר לראות בבירור את ההתפתחות הטכנולוגית שהתרחשה בשנים האחרונות. פיג'ו 207 יצאה בשנת 2006, פיג'ו 208 יצאה רק 6 שנים אחריה. שתיהן עושות שימוש באותה שלדה, אך ה-208 בטיחותית יותר ומאובזרת יותר, ובכל זאת היא קלה יותר.
צילום: מנהל

פורשה קאיין:
משקל הדגם הקודם: 2,160 ק"ג
משקל הדגם הנוכחי: 1,995 ק"ג
הפרש בין הדגמים: 165 ק"ג

אומרים על מי שקונה מכונית יקרה, שאין לו בעיה לשלם על הדלק, אבל גם כאן מתברר כי היצרניות משקיעות לא מעט מאמצים בדיאטות חריפות. ושלא תחשבו שהדור החדש קטן מקודמו: אורך המכונית צמח ב-6.4 ס"מ, הרוחב גדל ב-1.1 ס"מ והגובה ב-6 מ"מ.
צילום: מנהל

מיצובישי אאוטלנדר:
משקל הדגם הקודם : 1,630 ק"ג
משקל הדגם הנוכחי: 1,420 ק"ג
הפרש בין הדגמים: 210 ק"ג
מיצובישי אאוטלנדר תמיד היה רכב פנאי קצת גדול יותר. הוא עדיין כזה, אם כי כעת המתחרות כבר קרובות אליו מתמיד. אך ירידת המשקל בדגם החדש כה משמעותית עד שהוא קל יותר גם ממאזדה CX-5 הקטנה יותר ב-119 ק"ג. כזכור מאזדה נושאת בקרבה את פילוסופיית הסקיי-אקטיב החדשה המדברת בין היתר על הפחתת משקל.
צילום: מנהל

ריינג'-רובר:
משקל הדגם הקודם : 2,545 ק"ג
משקל הדגם הנוכחי: 2,160 ק"ג
הפרש בין הדגמים: 385 ק"ג (בין דגמי הדיזל הבסיסיים)

ריינג' רובר החדש נבנה מהתחלה, ללא התבססות על הדגם הקודם שיצא עוד אי-שם בשנת 2001. התכנון המחודש על שלדת מונוקוק מאלומיניום, בניגוד לשלדת הסולם של הדגם הקודם, חושף בין היתר כי הריינג' השיל ממשקלו 385 ק"ג. האם המעבר משלדת ההארד-קור תפגע ביכולות בשטח? בלנד רובר מבטיחים שלא. אנחנו נעדכן ברגע שנבחן את הרכב החדש בישראל.
צילום: מנהל