תחבורה ירוקהועדת המכרזים הבינמשרדית של משרדי התחבורה והאוצר בחרה באשדוד כעיר מודל לשדרוג ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית ותחבורה בר קיימא. אשדוד זכתה במסגרת תחרות שנועדה לעודד מעבר נוסעים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית.
לדברי ישראל כץ, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, משרדו ומשרד האוצר יעמידו לרשות עיריית אשדוד כרבע מיליארד שקלים לפיתוח תחבורה ירוקה. "המהפכה התחבורתית שתתרחש באשדוד בשלוש השנים הקרובות צפויה להוביל לשיפור משמעותי באיכות החיים של תושבי העיר. אם הפרויקט יצליח הוא יועתק לערים נוספות בארץ ויהווה תמריץ להמשך השקעה מאסיבית בפיתוח תחבורה עירונית בת קיימא", אמר כץ.

רשת תחבורה ירוקה
בהצעתה, אשר השיגה לה את הזכייה, מציגה אשדוד תוכנית פרטנית לרשת נתיבים לתחבורה ציבורית, המהווים חלופה אמיתית לשימוש ברכב הפרטי. מדובר בין השאר בהקמת רשת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) בצירים המרכזיים בעיר, באורך כולל של 20 ק"מ מבוססים קווי BRT (אוטובוסים רבי קיבולת); פריסת טכנולוגיות מתקדמות לשימוש וניהול תחבורה ציבורית, כמו: הצבת מערכות כרטוס מחוץ לאוטובוס, הקמת מערכת בקרת רמזורים, מתן העדפה לתחבורה ציבורית ברמזורים, התקנת שילוט אלקטרוני המעדכן את הנוסע על זמני הגעת האוטובוס לתחנה והקמת מערכת אכיפה אוטומטית בנת"צים.

במסגרת שיפור תשתית התחבורה הציבורית, יוקמו יותר מ-100 תחנות אוטובוס חדשות לאורך צירי קווי ה-BRT וישודרגו יותר מ-200 תחנות בכל רחבי העיר. התחנה המרכזית תשודרג ותכלול הקמת סככות חדשות לקווי האוטובוסים. כמו כן יוקם מסוף אוטובוסים חדש בעיר.

באופניים או ברגל
רשת של שבילים מיוחדים לרוכבי אופניים, באורך של כ-22 ק"מ תחבר בין רובעי העיר למרכזים העירוניים, תוך אינטגרציה מלאה עם התחבורה הציבורית. יסללו 13 ק"מ נוספים של צירים להולכי רגל ברחבי העיר, הכוללים בין השאר הקמת מדרחוב חדש במרכז העיר, באורך של כקילומטר אחד.
כך תהפוך אשדוד למודל חיקוי
צילום: מנהל
עידוד לשימוש באופניים
הצעת העירייה כוללת גם הסדרת החנייה בחניונים קיימים במרכז העיר ובסביבת החוף, וביטול מקומות חנייה לאורך מספר רחובות.יוצע תמריץ לעובדים שיוותרו על מקום החנייה, יחולקו כרטיסי חופשי-חודשי לעובדים, יעודדו שימוש באופניים בקרב תלמידים ויוקם מערך השכרת אופניים חשמליים.
על התחרות
בתחרות השתתפו 17 ערים בגודל בינוני, שאוכלוסייתן מונה בין 70 ל-250 אלף תושבים. הערים שהתמודדו הן: נצרת, חדרה, נתניה, כפר סבא, הרצליה, רמת גן, בני ברק, פתח תקווה, מודיעין- מכבים- רעות, בית שמש, לוד, רמלה, חולון, בת ים, רחובות ואשקלון.
הערים שהגישו את מועמדותן לתחרות הכינו תוכנית השקעות מפורטת בתחומים הנוגעים לתשתיות תחבורה בת קיימא שבתחומן, שיעודדו מעבר נוסעים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית ולתחבורה לא ממונעת. בראש ועדת המכרזים שבחרה את העיר הזוכה עמד השופט (בדימוס) בועז אוקון והיא כללה נציגים ממשרדי התחבורה והאוצר, מהנדסים ונציגי ציבור.