לפני שנתחיל, תרשו לנו להלאות אתכם עם קצת פיזיקה. מומנט הוא הכוח המופעל, כפול הזרוע שמפעילה את הכוח, כפול סינוס הזווית שביניהם. במכוניות, זווית גלגול נגרמת בין היתר על יד כוח שמופעל בזמן סיבוב המכונית. לא נתעכב על מאיפה מגיע הכוח, נגיד שהוא פשוט קיים, וכיוונו מקביל לכביש ומנוגד לכיוון סיבוב הרכב. הוא פועל, באופן מאוד כללי ופשטני, על מרכז הכובד של הרכב. אז תחשבו שאם מרכז הכובד נהיה גבוה יותר פי שתיים, אז גם המומנט המופעל על הרכב גדל פי שתיים, וכך הנטייה לזווית גלגול גדלה (הזווית שאליה המכונית מגיעה בזמן סיבוב, ביחס לכביש). כדי להתמודד עם הגידול של זווית הגלגול, יש לשים בולמי זעזועים קשיחים יותר, או בולמים אקטיביים שיודעים להתמודד עם הבעיה.
 

איך זה קשור אלינו? את תופעת רכבי הפנאי אתם כבר מכירים – אלה שמציגים מידות של רכב שטח לגובה ומרווח גחון תואם. כאלה שהרבה אנשים כיום רוצים לרכוש. יצרניות רבות מנסות לשלב בין אהבת הקהל למכוניות מגודלות, לבין אהבת הקהל למכוניות ספורטיביות. תופעה זו משפיעה אפילו על יצרניות אקזוטיות כמו למבורגיני ומזראטי, שכבר הציגו רכבי פנאי. אומנם כרגע רק כקונספט אך העתיד ברור למדי.
 
לכבוד הגעתו לארץ של פורשה קאיין GTS, החלטנו לסקור את הקטגוריה הלא-רגילה הזו של רכבי פנאי יוקרתיים עם נטייה ספורטיבית, שנמכרים בארץ ובעולם. למרות שהיינו מעדיפים חנייה עם שתי מכוניות (לפחות) – אחת ספורטיבית ואחת למשפחה ו/או לשטח, יש היגיון כלשהו בניסיון לשלב את הטוב משני העולמות.

1. פורשה קאיין
נתחיל מחתן השמחה שלשמו התכנסנו. בשנת 2004 זה קרה – פורשה הצטרפה לעדר והציגה רכב פנאי. שיתוף הפעולה עם חברת האם (שכמעט ונהייתה לחברת בת בשלב מסוים, אבל זה כבר סיפור לכתבה אחרת), פולקסווגן, היה הדוק ביותר, ושני דגמים נולדו – פולקסווגן טוארג ופורשה קאיין. כיאה לפורשה, רכב הפנאי שלהם היה יותר מכוון לנהג והציע יכולת דינאמית קצת יותר טובה מאחיו השייך לפשוטי העם העשירים. על ה-GTS כבר קראתם בכתבת ההשקה. כידוע, יש לקאיין גרסאות אפילו עוד יותר ספורטיביות. שימו לב לנתונים של הקאיין S טורבו – רכב פנאי במשקל של 2,170 ק"ג, שמאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש ב- 4.7 שניות (מהר יותר ב-0.1 שניות מפורשה 911 בסיסית). כדי להתמודד עם הבעיה של זווית הגלגול שהסברנו קודם, הקאיין S טורבו (כמו גם ה-GTS) מגיע עם אופציה לבולמי זעזועים אקטיביים, שיודעים לזהות זווית גלגול ולהתנגד אליה.
 
2. לנד רובר ריינג' רובר ספורט
אם פורשה היא יצרנית מכוניות ספורט שפוזלת לכוון רכבי הפנאי אז פה המצב הוא הפוך. בניגוד לשמו, ריינג' רובר ספורט מבוסס דווקא על השלדה של האח הקטן יותר, הדיסקברי, ולא על הריינג' רובר האוונגרדי. כרגיל, המטרה היא ליצור רכב שנראה כמו רכב שטח אמיתי, אך הוא לא באמת כזה. כמובן שנתמקד בדגם הכי חזק של הריינג' ספורט, V8 בנפח 5.0 ליטר עם מגדש-על, ו-510 כ"ס ב-6,000 סל"ד. המיאוץ הקלאסי מ-0 ל-100 קמ"ש ייקח 6.2 שניות. לנד רובר החליטה שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם בעיית זווית הגלגול היא פשוט להתעלם ממנה, לכן הריינג' ספורט מצויד בקפיצי אוויר, אך הם כאלה שמכוילים לנוחות, ופחות להתנהגות ספורטיבית. מכיוון שבכל זאת מדובר בלנד רובר, ישנה יכולת שטח יותר גבוהה מאשר אצל המתחרים, אך גם האמיצים שבינינו יעדיפו להשאיר את הצמיגים הענקיים (275/40-20) על משטח אחיד.
 
3. ב.מ.וו X5
מכיוון שב.מ.וו X5 M אינו נמכר בארץ, רוכשי רכב הפנאי הגדול של ב.מ.וו יאלצו "להסתפק" בגרסה החלשה יותר, עם מנוע 4.4 ליטר, שני מגדשי טורבו, ורק 407 כ"ס (לעומת 547 כ"ס ב-X5 M). התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש תארך 5.5 שניות "ארוכות" לעומת 4.5 שניות ב-M. אכן מקרה מצער שגורם לאנשים (לא) רבים להתאכזב ולהסתפק בגרסאות חלשות וחסרות ביצועים. אך למי שלא מוותר בקלות יש את סוכנויות היבוא האישי, שיספקו לו גם את הגרסה הנכספת.
 
4. מרצדס M קלאס
מרצדס M קלאס החדש הגיע לארץ רק השנה וכבר הספקנו לבחון את הגרסאות הרגילות. יבואנית מרצדס, כלמוביל, תמיד טענה בפנינו ובפני לקוחותיה שהיא תייבא לארץ כל רכב שמרצדס מייצרת, אז אנחנו רוצים להסב את תשומת לבכם ל-M63 AMG. המנוע מוכר לחלקיכם מדגמי ה-'63' האחרים של AMG, הפעם עם 536 כ"ס ב-5,500 סל"ד. התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש קצת פחות טובה מאחיותיו לקו הדגמים, אך היא לא רעה בפני עצמה ועומדת על 4.8 שניות (לעומת 4.3 שניות ב-S63 AMG, למשל). כל זה עוד לפני שהזכרנו שקיים גם מרצדס G קלאס AMG 63, אבל זה כבר ממש מוגזם.
 
5. אינפיניטי FX
יצרנית מכוניות היוקרה מבית ניסאן תמיד פנתה יותר לקהל שמחפש מכוניות דינאמיות, אבל כדי להגדיל את כמות המכירות אין לה מנוס מלייצר רכב פנאי. לכן, היא הלכה וייצרה שניים – האחד קטן ובסיס יותר שנקרא EX, ואחד גדול יותר ויוקרתי יותר שמכונה FX, שהוא זה שמעניין אותנו כרגע. הדגם החזק ביותר זה ה-FX50, שמשתמש במנוע 5.0 ליטר עם 390 כ"ס ב-6,900 סל"ד. נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש עומד על 5.8 שניות. הוא אולי מחוויר מול נתוניהם של האחרים, אך הוא הזול מביניהם עם מחיר של 605,000 שקלים "בלבד".