זוכרים את סאאב, היצרנית שמסרבת למות? עכשיו מגיעות ההאשמות ברצח. אתמול (ב') הגישה חברת ספייקר ההולנדית תביעה לבית המשפט האמריקני בה היא מאשימה את ג'נרל מוטורס בחיסול לא חוקי של סאאב, שנועד לטענת ההולנדים למנוע תחרות סינית. היקף התביעה עומד על 3 מיליארד דולר, ואם תתברר כמוצדקת יחלקו סאאב וספייקר את הפרס הכספי.

כזכור, ספייקר רכשה את סאאב מידי ג'נרל מוטורס ב-2010 תמורת 74 מיליון דולר. כאשר החברה השבדית לא הצליחה להתרומם, הם פנו לסינים שככל הנראה היו יותר משמחים להניח ידיהם על טכנולוגיה מערבית. למרות שבתחילה היה נראה שהיא תומכת, חסמה ג'נרל מוטורס כל מהלך סיני לרכישת סאאב מאחר ולא רצתה שפטנטים וטכנולוגיות שלה יגיעו לידיים סיניות – הרי ידוע לכל שיצרניות הרכב מסין לא מהססות לחקות כל דבר שהעולם עושה.

ספייקר הגישה את כתב התביעה בשם סאאב, שלא יכולה לנקוט בפעולות משפטיות בגלל שהיא למעשה לא ממש קיימת. בתמורה, תקבל ספייקר נתח נאה מהזכייה, בהנחה שתהיה כזו. על-פי התביעה שפורסמה, מאשימים השבדים וההולנדים את האמריקנים בנקיטת פעולות לא חוקיות, בגלל פחד מתחרות, שגרמו לפשיטת הרגל ולקריסתה הסופית של סאאב.

אגב, נראה שגם תביעות משפטיות הן עסק לא רע. על-פי דיווח של חברת התקשורת 'חדשות דטרויט' (Detroit News), שריינה ספייקר את הכסף להוצאות המשפטיות בעזרת משקיע מצד שלישי, וביחד עם סאאב היא מכינה את התביעה הזו כבר זמן רב. כנראה שיש שם כמה אנשי עסקים ממולחים שבאמת מאמינים באמיתות הצד שלהם וביכולת לזכות בקופה הגדולה על חשבון ג'נרל מוטורס.

אם ג'נרל מוטורס תפסיד בתביעה, היא תספוג מכה קשה למדי. השנים האחרונות היו קשות עבורה, היא כמעט ופשטה רגל ורק חבילת הצלה מהממשלה החזיקה אותה על הרגליים. על אף שבשנתיים האחרונות היא מדווחת בעיקר על רווחים, יש לג'נרל מוטורס חובות וקשיים כלכליים בדמות תעשיית רכב אירופאית במיתון, כאשר אופל שבבעולתה מדשדשת קשות.